Opleiding in het onderwijs

Hoi hoi,

Momenteel zit ik in mijn examenjaar van het vwo. Nu moet ik een studie, maar een veelvoorkomend probleem is: welke moet ik kiezen?
Mijn eisen:

• Het moet een opleiding zijn die te maken heeft met het onderwijs, maar geen docent. Ik ben namelijk verbaal niet sterk (ik kan niet goed uit mijn woorden komen) en ik ben niet erg geduldig om iets uit te leggen.
  • Het moet een hbo- of wo-opleiding zijn. Ik zat namelijk ook te denken aan onderwijsassistent, maar dat is alleen op mbo-niveau. 'k Zou het zonde vinden van mijn vwo-opleiding.
  • Tevens vind ik psychologie en het organiseren van activiteiten erg leuk.

Welke opleiding raden jullie mij aan?

Onderwijskunde (WO)? En dan de ontwerpkant. Dan ontwerp je lesmethoden voor kinderen en bedenk je plannen over hoe het schoolbeleid het beste kan. Je deelt ook een aantal vakken met psychologie en pedagogische wetenschappen, dus ik denk dat het daar ook wel wat mee heeft. :slightly_smiling_face:

Misschien iets van speltherapeut? Of docent op een praktijkschool waar je bijv. les geeft in koken/handenarbeid ofzoiets. Dan hoef je niet hele theoretische verhalen te houden.

In Nijmegen heb je de opleiding pedagogische wetenschappen en onderwijskunde.
Onderwijskunde is erg gericht op het beleid, enzo, dus minder contact met kinderen.
Pedagogische wetenschappen bestaat uit twee varianten (op dit moment nog, volgensmij komen er meer aan).
Gezin en gedrag, gericht op opvoedproblemen oplossen en gedragsproblemen bij kinderen, zoals adhd of autisme, hierbij kun je op een school werken, maar dan meer individueel te werk of in kleine groepjes.
Je hebt ook de richting leer en ontwikkelingsproblemen, dit is sowieso gericht op het onderwijs en zoals de naam al zegt op kinderen helpen met leer en ontwikkelingsproblemen.

Ik studeer nu deze studie, ik ga wel richting gezin en gedrag en heb alleen de premaster gevolgd, omdat ik hiervoor hbo pedagogiek heb gedaan.
Maar als je vragen hebt over wat het precies inhoudt, mag je ze gerust stellen.