Opleiding ervaringen en advies

Hallo, (ps ik heb dit ook in een topic geplaatst die geloof ik ‘ik weet niet wat ik wil studeren’ topic maar ik heb bij grotere algemenere topics het gevoel dat over mijn post heen gekeken word.)

Ik zit nu in de 4e van het vmbo en zit volop te twijfelen wat ik hierna ga doen! Ik heb niet echt iets waar ik goed in ben maar mijn interesse ligt wel bij ‘het helpen van mensen’. Nu ben ik erg onzeker of dat wel mogelijk is omdat ik nogal snel zenuwachtig, onzeker en verlegen ben. Bij onbekende ben ik namelijk nogal stil in het begin omdat ik geen gespreksstof weet en me geen houding weet te geven. Nou heb je als je je werk doet natuurlijk wel een gespreksstof dus ik vraag me af of ik er dan ook last van heb. Word je bij zo’n opleiding zelf al niet wat losser/spontaner? Het heeft niet zo zeer te maken met dat ik het alleen bij onbekende heb. Ook in de klas ben ik snel zenuwachtig als ik bijvoorbeeld een antwoord moet geven of iets moet voorlezen o.i.d. en probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. Nu ga ik ook maar met 3 meisjes in mijn klas om en met de andere leerlingen wissel ik geen gesprekken. Maar met die 3 vriendinnen kan ik gewoon veel lachen, kunnen we uren praten en gewoon gek doen…

Verder zat ik zelf te denken aan thuisbegeleider of persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen. Hiervoor dacht ik eigenlijk aan pedagogisch medewerker (maar dan jeugdzorg) of maatschappelijk werker maar schijnbaar zijn die opleidingen geschapt of zo bij de school die ik voor ogen heb en trekken die 2 opleidingen mijn aandacht en zou ik daar graag ervaringen van willen hebben!

Zijn er mensen met ervaringen met deze opleidingen? Of mensen met tips en advies voor mij?

Oh als toevoeging: Het lijkt mij het leukst om mensen met problemen zoals thuisproblemen, verslaving, daklozen etc. te helpen hun leven weer op de rails te brengen door ze te helpen aan een eigen thuis of zoiets dergelijks. Ze helpen met rust in hun leven te creëren. Zodat ze bv. gezond en genoeg kunnen eten, een veilig en warm thuis hebben en gewoon die basis hebben.

Je weet al wat je wilt grotendeels, heb je geen decaan op je school die jou kan informeren over de mogelijkheden?

Misschien kan je ook kijken naar juridisch medewerker! En dan kan je doorstomen naar sociaal juridische dienstverlening op het hbo waar je echt bij de reclassering kan werken of bij andere instanties die mensen helpen.
Dan ontplooi je je ook meer op sociaal gebied denk ik als je hbo doet daarna. Maar dat moet maar net kunnen in jouw geval. Het is in ieder geval een tip!

Hoi!

Ik volg op dit moment de opleiding pedagogisch medewerker Jeugdzorg. Sinds dit jaar is deze opleiding gestopt en nu heb je twee soorten:

• Maatschappelijke zorg (met verschillende uitstroomrichtingen)
  • Jeugd-en gezinswerk (ook verschillende uitstroomrichtingen)

Als ik jou was zou ik zeker naar een van deze opleidingen gaan kijken! Verder over onzekerheid etc. Dat had ik ook wel een beetje maar op de opleiding krijg je dingen zoals rollenspellen, lessen over hoe je communiceert met kinderen en daar leer je ontzettend veel van. Mijn opleiding is heel erg gericht op de ontwikkeling van een kind en hoe je die kan stimuleren als een kind ergens in vast loopt. Ook krijg je dingen als conflicthantering en omgaan met agressie. Ik loop nu stage bij verstandelijk beperkte mensen met gedragsproblematiek en het is ontzettend leuk! Het is natuurlijk niet altijd leuk de sfeer kan heel gespannen zijn en er kan veel agressie zijn maar het is ontzettend leerzaam. Je kan met de opleiding veel kanten op bijv. werken in gezinnen, werken op een gesloten groep, werken met gehandicapten, verslaafden, mensen met een psychiatrische stoornis en ga zo maar door! Na de opleiding kan je op het hbo pedagogiek, sph, mwd of iets in die richting gaan doen.

Ik raad het je aan! Het is leuk en zwaar, maar kleine momentjes als iets goed gaat met een client maakt je dag gewoon weer :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor de reacties! Helaas zijn die opleidingen niet op de school te doen die ik voor ogen heb. Het is namelijk een school die redelijk dichtbij is en mijn vriendinnen gaan naar dezelfde school. Zoals ik zei wilde ik eigenlijk in de jeugdzorg of maatschappelijk maar dat kan dus niet meer… Toch bedankt! En er is wel iemand op school denk ik die mij kan helpen ja ik zou overwegen daar op af te stappen. Dankje heb ik nog geeneens aan gedacht!

Die rollenspellen en zo… Nou daar krijg ik al buikpijn van als ik er aan denk :joy::joy: Nee maar, ik weet niet. Dat is dus die onzekerheid i guess. Dat zou ik juist helemaaaaal niet willen en uit de weg gaan! Alle aandacht op jou gericht en dan kan je ook nog s hard falen. <__> Iedereen zegt dat je gewoon moet doen om over je onzekerheid te komen en dat het dan steeds makkelijker gaat, maar zon beetje alles van mij wilt dat niet en denkt laat maar gewoon zitten.

Verder, is er helemaal niemand die de opleiding ‘Thuisbegeleider’ kent/volgt en er ervaringen mee heeft? Ik zou zooo graag tips, advies en ervaringen voor dit alles krijgen! Want het is toch wel echt een dingetje die me bezig houd… Thanks alvast!

Ik zit nu in het laatste jaar van de opleiding Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening en daar krijg je ook te maken met de doelgroepen die jij beschrijft. Het is een brede opleiding en ook qua stageplaatsen. (Het is trouwens een MBO-4 opleiding)

Mocht je vragen erover hebben, stel ze gerust :slightly_smiling_face:

Dit vind ik geen goede reden om een opdracht niet te doen. Je carrière/toekomst af laten hangen van hoe ver je naar je school moet reizen en waar je vriendinnen heen gaan? Maar goed, het is jouw keuze uiteraard en ik snap dat het een veilige optie is.

Maar als je die opleiding je heel leuk lijkt, waarom wil je dan niet wat verder reizen? Een leuke opleiding en straks een leuke baan weegt zwaarder dan nu kort reizen en bij je vriendinnen op school zitten, vind ik dan. Ik heb ook vriendinnen die op dezelfde school zitten als ik, maar ik zie ze nooit.

‘‘Thuisbegeleider’’ ken ik totaal niet, op mijn school zou je dan gewoon pedagogisch medewerker of maatschappelijke zorg moeten gaan doen.

En die onzekerheid, trekt waarschijnlijk vanzelf wel weg. In het eerste jaar van mijn opleding was ik ook onzeker, verlegen en stil maar door een leuke stage én rollenspellen werd dat vanzelf minder. En echt falen zal reuze mee vallen, bij niemand gaat een rollenspel perfect.

Je vraag was of iemand ervaring heeft met opleiding Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen, en heeuj ik ben juist net er mee begonnen.
Ten eerste, niet alles is nu precies up to date zeg maar. Vroeger had je een groter keuze bijvoorbeeld inderdaad daklozen,verslaafden, gehandicapten, jongeren, ouderen enzovoort. Tegenwoordig zijn sommige doelgroepen verplaatst naar een HBO- opleiding. Maatschappelijke zorg op het mbo niveau is tegenwoordig gehandicapten, ouderen, daklozen, asielzoekers (en nog vast andere). Als je met jongeren, verslaafden of mensen met psychische stoornissen zou willen werken, zou je wel een hbo- opleiding nog moeten doen.

Wat betreft opleiding zelf, ik denk dat elke school het misschien anders aanpakt? Maar in het algemeen is het een opleiding waar je leert hoe mensen zich ontwikkelen en welke stoornissen er kunnen optreden tijdens hun ontwikkeling. Daarnaast leer je tijdens deze opleiding veel over jezelf, je krijg veel opdrachten die te maken hebben met jouw persoonlijkheid.

Als het gaat om jouw verlegenheid, als je echt met mensen wilt werken zal je je angst moeten overwinnen. Geloof me, ik ben ook een ontzettend verlegen meisje geweest, net als jij. Maar dat gaat niet vanzelf over, je zou aan moeten werken. In welke baan dan ook, je krijgt steeds contact met onbekende mensen. Verlegenheid kan je overwinnen, je moet alleen voor werken. :wink:

Hier sluit ik me volledig bij aan. Het is een kwestie van durven en gewoon doen, ook al is dat niet makkelijk.

Inmiddels heb ik me al ingeschreven voor de opleiding Thuisbegeleider. Toch bedankt voor de antwoorden! Zijn er mensen die verder deze opleiding nog doen? Ik kan er gewoon weinig over vinden.
Voor de mensen die ook verlegen waren maar dat nu minder zijn: hoe werk je daar precies aan?

Als ik jou was zou ik juist niet naar de school gaan waar je vriendinnen heen gaan, zo kom je vele malen sneller over die onzekerheid heen. Het blijkt vaak dat je sneller/makkelijker contact met anderen maakt als je ‘in je eentje’ ergens aan begint. Als je al mensen kent/om je vriendinnen heen blijft hangen ben je vaak totaal niet gefocust op anderen en voor anderen is het dan ook niet aantrekkelijk om op jou af te stappen, omdat ze zien dat jij al mensen om je heen hebt…

Ik heb me al ingeschreven voor die opleiding dus het is al zeker dat ik naar diezelfde school ga. Op die manier heb ik er eigenlijk nooit naar gekeken… Ik weet zeker dat ik deze opleiding ook echt wil doen en zij doen wel een andere opleiding dan mij. (2 vriendinnen gaan naar dezelfde school). Dus naar een andere school gaan is geen optie…

^Het is wel een optie want je kan je nog bij een andere school inschrijven.