Hallo, (ps ik heb dit ook in een topic geplaatst die geloof ik ‘ik weet niet wat ik wil studeren’ topic maar ik heb bij grotere algemenere topics het gevoel dat over mijn post heen gekeken word.)
Ik zit nu in de 4e van het vmbo en zit volop te twijfelen wat ik hierna ga doen! Ik heb niet echt iets waar ik goed in ben maar mijn interesse ligt wel bij ‘het helpen van mensen’. Nu ben ik erg onzeker of dat wel mogelijk is omdat ik nogal snel zenuwachtig, onzeker en verlegen ben. Bij onbekende ben ik namelijk nogal stil in het begin omdat ik geen gespreksstof weet en me geen houding weet te geven. Nou heb je als je je werk doet natuurlijk wel een gespreksstof dus ik vraag me af of ik er dan ook last van heb. Word je bij zo’n opleiding zelf al niet wat losser/spontaner? Het heeft niet zo zeer te maken met dat ik het alleen bij onbekende heb. Ook in de klas ben ik snel zenuwachtig als ik bijvoorbeeld een antwoord moet geven of iets moet voorlezen o.i.d. en probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. Nu ga ik ook maar met 3 meisjes in mijn klas om en met de andere leerlingen wissel ik geen gesprekken. Maar met die 3 vriendinnen kan ik gewoon veel lachen, kunnen we uren praten en gewoon gek doen…
Verder zat ik zelf te denken aan thuisbegeleider of persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen. Hiervoor dacht ik eigenlijk aan pedagogisch medewerker (maar dan jeugdzorg) of maatschappelijk werker maar schijnbaar zijn die opleidingen geschapt of zo bij de school die ik voor ogen heb en trekken die 2 opleidingen mijn aandacht en zou ik daar graag ervaringen van willen hebben!
Zijn er mensen met ervaringen met deze opleidingen? Of mensen met tips en advies voor mij?