Opleiding agent/politie.

Hallo,

Ik doe op dit moment de opleiding onderwijsassistente… Maar ik zit er toch ook weer over te denken om iets van bij d politie te gaan doen…
Dus ben ik aan het brainstormen of dat dan is wat ik wil.

Nu is mijn vraag, wie doet die opleiding? Hoe zijn de vakken en de praktijk, hoe is de fit toelatingstest etc?:slightly_smiling_face:

Hopelijk kan iemand hier mij meer informatie daarover geven…

upje voor jou. Ik heb daar vroeger ook wel over na gedacht. Dus ben wel benieuwd

Thankyou. Ik ben nu echt diep in gedachten wat ik nou eigenlijk wil…

De Opleiding bij de politie academie verkijken veel mensen zich op. Wanneer jij een Mbo niveau 4 hebt, kom je meestal terecht op niveau 3 bij de politie!
De sport test is een parcour in een grote gym zaal. Er staat een kast, wat banken, hoepels met medicijnballen die je telkens moet verplaatsen. En je moet een x aantal rondes doen, en elke keer is een ronde anders. Om en om heb je wel dezelfde ronde. Belangrijk is dat je dit binnen een bepaalde tijd doet.

http://www.kombijdepolitie.nl/SiteCollectionImages/Video's/sporttest.swf
zie filmpje voor het parcour

Het heeft totaal geen zin om 2 weken van te voren te beginnen met sporten of extra hard te gaan sporten want dan val je gewoon kei hard door de mand. De eerste 2 rondes gaan goed, maar na de 3de begin je toch wel op te breken dan.

De medische keuring kijken ze of je gebreken hebt. Wanneer je een flinke blessure hebt gehad ooit is het slim dit gewoon eerlijk aan te geven. Je wordt hier niet op afgekeurd maar dan weten ze er van

Meeste mensen vallen af op de Psychologische test. Dit is een test waar je een gesprek hebt met een persoon en die gaat allemaal vragen stellen, mijn tip! Blijf rustig en denk gewoon rustig na voor dat je antwoord gaat geven, probeer het niet te perfect te beantwoorden want dan gaan ze zich afvragen of je het niet allemaal het ingestudeerd. En dan val je tijdens de opleiding toch al snel door de mand.

Vervolgens heb je nog een taaltoets, om eerlijk te zijn moet die goed te doen zijn als je gewoon normaal nederlands spreekt
Als laatste heb je een antecedenten onderzoek… dit stelt niet zoveel voor, wel kunnen ze vragen gaan stellen wanneer je beetje rare contacten hebt, en als je elk weekend fotos op je facebook of hyves zet waar je van zattigheid in de goot ligt. (jammer dames, profiel afschermen heeft geen zin want de politie heeft de bevoegdheid om daar door heen te komen! Denk dus na wat je op je facebook zet

Tijdens de opleiding krijg je algemene vakken zoals Engels, Nederlands en Recht. Maar elke periode veranderd je vakken pakket, 1 periode duurt 10 weken, en je hebt telkes 10 weken school, 10 weken praktijk (dat wat je op school hebt geleerd, doe je in de praktijk) Ook krijg je IBT training, dit is een soort zelfverdediging maar ook hoe je te werk moet wanneer een arrestant zich verzet (hier leer je leuke trucjes om iemand naar de grond te werken op een verantwoordelijke manier, handig voor als je irritant broertje hebt!)

De opleiding is pittiger dan de meeste mensen denken. De meeste vallen ook binnen een half jaar af, dit of omdat ze het tempo niet bij kunnen houden, of dat ze zich zelf anders hebben voorgedaan bij de keuring dan dat ze werkelijk zijn.

Zelf heb ik ook gedacht om deze opleiding te gaan doen, ik heb 2 dagen mee gelopen op de academie in eindhoven… maar al snel was ik er achter dat ik toch het anders ga aanpakken. Nu begin ik in februari met de opleiding Intergrale veiligheids kunde. Hier mee kom je ook bij politie of defensie terecht maar dan hoger en kantoor functie, mocht je na die opleiding toch op straat willen werken krijg je veel vrijstellingen en stroom je op recherche kundig niveau in!

Ik hoop dat ik je beetje heb geholpen met dit antwoord! :policeman:

Ah dankje! Hoe ging de sporttest jou af? Hoe ‘goed’ moet je conditie zijn? Is dat vergelijkbaar met iets? Bijvoorbeeld dat je 10 min non stop kan rennen is sws gehaalt?

Iemand nog meningen/ervaringen/tips die wel op de politieacademie zitten voor de agentenopleiding?

uhm ja ik sport veel, dus voor mij was die te doen. maar al kan je half uur lang op zelfde tempo rondjes rennen is dit toch anders. omdat je ook met kracht werkt en moet springen rennen enz enz.

veel mensen verkijken zich er op! ik denk dat je toch wel minimaal 2 á 3x moet sporten per week en ook conditioneel sterk moet zijn om te halen. want moet binnen een tijd… je moet er wel tempo in zetten en daar moet je wel goede conditie voor hebben

Ja ik hoorde dat die kar duwen 200 kg is? Pff hoe krijg je dat ooit weggeduwt en meegetrokken haha…

Maarja, iemand nog tips en ervaringen die wel de politieopleiding doen?

Up

Whuuut flik zijn leek me altijd al cool maar die sporttest verpest het voor mij, ik ben al moe voor ik vertrokken ben :’)
het lijkt me ook wel leuk om politie agent te zijn die enkel moet ondervragen en shizzle dus niet het sportieve gedeelte, of is dat geen optie en moet je echt door die sporttest?

wow en mijn wijkagent is fucking dik, hoe heeft die dat gedaan

Ik zit ook al een aantal jaar na te denken om bij de politie te gaan als ik klaar ben met het vwo. Ik zie alleen op tegen de sporttest, dus ik ga denk ik maar eens beginnen met hardlopen etc. om mijn conditie een beetje te verbeteren.

Ik heb ook die test gedaan, en had eerlijk gezegd mezelf niet echt goed voorbereid qua conditie…
de eerste keer ben ik na de 4e ronde afgevallen, had hem bijna gehaald maar ik kon echt niet meer, en toen mocht ik het overdoen, heb ik het wel gehaald dus ik heb het parcour eigenlijk 2 keer gedaan, wat eeen hel!

Maar als je je dus goed voorbereid en echt goed aan je conditie werkt moet hij echt wel te doen zijn!