Opinie: niet meer met hbo p naar universiteit kunnen

Staatssecretaris Zijlstra is van mening dat hbo studenten die hun propedeuse hebben behaald, niet meer de mogelijkheid zouden mogen krijgen om door te stromen naar de universiteit. Doorstromers zouden vaak uitvallen en komen dan financieel in de knel.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind de regeling dat je via een hbo propedeuse naar de universiteit kan eigenlijk überhaupt heel onlogisch klinken. Met het behalen van je propedeuse laat je zien dat je hbo niveau aankan. Maar de regeling is nu zo dat men er dus vanuit gaat dat als je hbo niveau aankan, je ook wo niveau zou moeten kunnen doen. Dat klinkt toch onlogisch?! Alsof ze dus zeggen dat hbo en wo hetzelfde is. Ik zie dus niet hoe je met het behalen van je hbo propedeuse bewijst dat je op academisch niveau kan studeren. Ik vind wel dat er doorstroommogelijkheden zouden moeten zijn, maar dan wel met strengere eisen.

Nou, voor veel opleidingen ben je niet eens toelaatbaar met enkel je HBO-propedeuse. En voor enkele (geneeskunde) zelfs niet met een afgeronde HBO-bachelor op niveau (ingenieurstitel).
Het eigenlijke probleem is, er is véél teveel niveau-verschil in HBO-bachelors onderling. De opleidingen die zwaar onder de maat zijn verpesten het voor de wel degelijk goed opgeleide en gemotiveerde leerlingen. Als ik kijk naar het curriculum van diverse opleidingen kan ik wel degelijk zeggen dat de ene HBO vergelijkbaar is met het (instap/vereiste)niveau voor universitaire scholing en de andere niet.
Dát is het probleem als je het mij vraagt. Universiteiten zeggen bij voorbaat al: ‘‘Ja maar jou hoeven we niet, we hebben eerder mensen van *andere HBO* gehad, dat was helemaal niks’’. Dat soort geneuzel krijg je dan.
En on-topic: de Ba-Ma structuur is er niet voor niets… er moeten overstapmogelijkheden blijven (wellicht met aanvullende eisen zoals referentiebrieven van stages of toelatingsexamens, dat is tenminste eerlijk).
Zelfs met behaalde cijfers of het HBO kun je niet vergelijken, dat heb ik wel gezien bij mijn minor. Normaal moest ik >70% behalen om een 5,5 te halen voor een toets, dat is bij andere opleidingen echt niet het geval…
Dat sommige studenten financieel in de knel komen in hun eigen verantwoordelijkheid, de overheid moet ook consequent omgaan met studieschulden (oorzaak van het ‘‘probleem’’ #2)
Het zou niet mogelijk moeten zijn dat de overheid kansen wegneemt voor mensen die het wél aankunnen.

Ik vind dat als je je HBO propedeuse hebt gehaald wel op hetzelfde niveau (of zelfs hoger) zit dan een vwo student, dus dat je prima kan doorstromen.
Eigenlijk vind ik dat iedereen universiteit zou mogen doen, ik bedoel, waarom niet? Als je niet slim genoeg bent lig je er vanzelf wel uit, door slechte cijfers.

Ik ben het eens met Matchacha en Ninina.
Je hebt 5 jaar HAVO gedaan, en één jaar HBO. Dat is dan wel qua leertijd (6 jaar) gelijk aan VWO geweest vóór de doorstroom naar de universiteit, maar qua niveau niet.
Als je 5 jaar het niveau van VWO niet aan heb gekund, waarom zou je dan na één jaar HBO, wel opeens WO kunnen doen, terwijl dit qua niveau op één lijn ligt met VWO?
Er zullen heus wel HBO-studenten het niveau aankunnen, maar mij lijkt het dan logisch dat ze een bepaalde selectieprocedure met o.a. een toelatingsexamen moeten doorlopen.
Als iedere HBO-student de universiteit gaat uitproberen en vervolgens uitvalt kost dat alleen maar enorm veel geld.

Het gaat er niet per see om dat je op het zelfde niveau zit, het gaat erom dat je denkt en leert als iemand op de universiteit, en ja, dat begint al bij het verschil tussen havo en vwo. Ik heb beide gedaan, doe nu universiteit. Een goede vriendin van mij heeft haar P op een hbo gehaald en is tegelijk met mij ingestroomd. Zij is inmiddels afgehaakt doordat ze het niet aankan. Daarnaast heb ik een aantal vriendinnen die een volledige hbo opleiding hebben gedaan en nu een aangepast universitair programma volgen, die hoeven zeg maar niet het hele programma te doorlopen. Ook daar zijn er een paar gesneuveld omdat het heel veel was en alles heel anders gaat als op het hbo.

Ik zal niet zeggen dat mensen die 1 jaar hbo gedaan hebben niet slim genoeg zijn, ik denk dat het daar niet per see aan ligt. Ik zal ook niet zeggen dat mijn ervaringen met hbo’ers op de uni voor iedereen geldt, maar het is wel opvallend . Er is niet voor niets een verschil tussen havo/vwo en later tussen hbo en wo. Dat is gewoon een feit.

Ik ben blij dat ik, nu ik mijn propedeuse heb, eindelijk ook kan gaan studeren. Op de middelbare school heb ik altijd op het randje gezeten van havo of vwo. Op de havo, zeker in de examenklassen, haalde ik nooit lager dan een 7.
Het hbo viel me tegen, ik wil gewoon meer worden uitgedaagd. Dit jaar zijn mijn cijfers weer erg goed, zonder al te veel moeite. er staan op mij p-lijst negen 8en en drie 7es. Het is voor mij een uitkomst dat ik nu eindelijk kan doorstromen!
Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen wat wijsheid is, en dat dus de regel propedeuse–>toegang wo zeker moet blijven bestaat!

Er moet zeker een doorstroommogelijkheid zijn, maar we kunnen niet ontkennen dat er een niveauverschil is tussen HBO en WO. Zelf heb ik bijna mijn bachelor van WO binnen, en heb geen ervaring met HBO. Mijn vriendje is vorig jaar van WO (geneeskunde) overgestapt naar een HBO opleiding, en hij zegt dat het echt een heel groot verschil is. Het zou heel raar zijn als opeens iedereen mag gaan studeren, wat averyyy voorstelt. Dus ben het eens met wat MTNY zei.

Eigenlijk zou de hoogte van de cijfers die je op je propedeuse hebt behaald de doorslaggevende factor moeten zijn in het bepalen of je door kan naar de universiteit. Want er zullen ongetwijfeld genoeg hbo studenten zijn die net als jij de universiteit waarschijnlijk qua niveau wel aankunnen.

Ik vind sowieso dat ze die eisen aan moeten scherpen! Ik volg nu een economische WO-opleiding en ik zie zoveel HBO-studenten met bijna willekeurige opleidingen komen en gaan… Volgens mij kan je nu gewoon zonder wiskunde en/of economie mijn opleiding binnen komen via het HBO, terwijl je dat vanaf het VWO wel allebei moet hebben, da’s toch niet logisch? En dat werkt ook gewoon echt niet, ik snap écht de logica daarachter niet. :’) Die mensen komen een 3 gemiddeld te staan voor Wiskunde en kunnen weer gaan, dat móet toch beter te regelen zijn? Maargoed, los daarvan vind ik wel dat de mogelijkheid er moet zijn om nog naar de universiteit te kunnen vanaf het HBO. Er zijn vast ook genoeg studenten die het wel aan kunnen, en dan zou ik het behoorlijk lullig vinden als het gewoon niet meer kan. Ik vind dat argument over het financieel in de knel komen ook nogal vreemd, dat is toch het risico/probleem van de student zelf? Vind dus alleen dat er beter voorgelicht moet worden en dat de instroomeisen aangescherpt moeten worden (:

Dit dus eigenlijk, haha!

Dit ja :slightly_smiling_face:

Maar een propedeuse halen is toch ook niet zo makkelijk? Of heb ik dat nou mis…?

Nou ik kom van het VWO en heb zojuist de eerste 2 jaar HBO in één jaar afgerond. Ik vond het het verschil tussen eerstejaars vakken en tweedejaars vakken zo belachelijk groot! Ik ben blij dat ik het verkort kon doen anders had ik me denk ik onwijs verveeld. Ik heb dus m’n P met twee vingers in m’n neus gehaald, ik kan me echt niet voorstellen dat je met dat niveau Uni zou aan kunnen… Misschien is het een idee om na 2 jaar door te kunnen stromen, wanneer het niveau een stuk hoger ligt.

Juist niet, er zijn genoeg HBO-opleidingen waar men gemakkelijk achten en negens kan halen, omdat het niveau uitermate triest is. Zet je diezelfde mensen op een andere HBO-opleiding, en ze halen het gegarandeerd niet (meelifters, luiheid, geen inzicht). Er moet dan op z’n minst gekeken worden naar hoe de beoordeling in z’n werk gaat.
Extra prestaties, zoals een publicatie of wetenswaardige stage (referentiebrieven), dát is belangrijk.

Ik geloof best dat hbo studies onderling heel erg in niveau kunnen verschillen, maar met luiheid haal je bijvoorbeeld geen 8.

Helemaal mee eens.

Op zich ben ik het met je eens. Alleen, voor een aantal mensen biedt de doorstroom van HBO-P naar de universiteit wel een grote kans. Ik weet bijvoorbeeld van een chronisch ziek meisje hier op GS dat zij nu via een revalidatieschool haar havo probeert te halen om vervolgens via het HBO uiteindelijk bij de universiteit uit te komen. Het niveau haalt ze wel, maar op dit moment is ze qua energie e.d. niet in staat het vwo te halen (of in elk geval; havo is voor haar handiger). Ik ben zelf van 4vwo naar 5havo gegaan vanwege andere omstandigheden (er was zelfs de kwestie of ik wel naar havo mócht, omdat ik een 7,5 stond) en via het hbo nu op de universiteit terecht gekomen (waar het overigens qua cijfers helemaal prima gaat). Voor mij was de doorstroom van HBO-p naar de universiteit dus heel erg gunstig. Maar ik ben het met je eens dat het niveau van het HBO en de universiteit (in elk geval de opleidingen waar ik ervaring mee heb) heel erg verschilt van elkaar. Ik vraag me dan ook af of de meeste HBO-studenten een universitaire opleiding zullen gaan redden. Een toelatingsexamen o.i.d. zou ik inderdaad het meest reëel en eerlijk vinden.

Ik zie dan het nut niet meer in van de propedeuse? Mogen ze die ook wel afschaffen =_=

(Conclusie; nee, doorstromen moet blijven, zo houd je iedereen gewoon tegen)

^ Als je het zo bekijkt heeft de een WO-propedeuse dus sowieso ook geen nut?

^ Sarcasme.

Ik vind het onzin dat je met een P naar de uni kan.
Ik vind dat je pas met een volledig HBO diploma naar de uni moet kunnen.
Mensen gebruiken ‘makkelijkere’ studies dan als parkeerstudie en gaan die 1 jaartje doen als ze uitgeloot zijn zodat ze later alsnog naar de uni kunnen. Terwijl er misschien wel mensne zijn die echt graag die studie willen doen(die dus als parkeerstudie wordt gebruikt) en daar dus geen plaats meer voor is. oneerlijk vind ik het.

Ergens is het wel begrijpelijk, maar dan vind ik ook dat een goede hbo-student (zowel met als zonder VWO-diploma) de mogelijkheid moet krijgen om zijn of haar opleiding versneld af te ronden. Een goede leerling wordt anders beperkt in zijn of haar doen en kunnen en die jaren die hij of zij extra maakt zonder deze echt nodig te hebben kosten alleen maar geld en daar heeft niemand profijt van.