Ophouden met het gebruik van make-up

Hoi meiden,
Ik ben 18 jaar en gebruik al sinds mijn 12e make up. Met wisselende hoeveelheden. In het begin alleen wat mascara, toen een periode relatief veel (foundation, poeder, eyeliner, oogpotlood). Ik ga regelmatig zonder make-up naar school, maar ik voelde me dan wel eens onzeker omdat ik er dan natuurlijk anders uitzie dan met make up. Nu heb ik dus besloten helemaal geen make-up meer te gebruiken. Ten eerste omdat het beter voor me is (foundation verstopt je huid natuurlijk als het ware) en daarbij heb ik hele donkere wimpers dus is ook dat eigenlijk niet nodig. Ik zonnebank een keer per week, en ben momenteel tevreden met mijn huidskleur (van nature ben ik erg bleek, de reden dat ik ook poeder e.d gebruikte). Ik draag het nu al een week niet meer, en vind het heerlijk (geen gedoe in de ochtend, de hele dag door zwitsal kunnen gebruiken, lekker in m’n ogen wrijven en ik voel me vooral heel ‘natuurlijk’)
Ik vind het wel een stap om ook in het weekend geen make-up meer te dragen en vooral omdat iedereen me gewend is met. Dat ze nu denken “wow ze is een stuk bleker, of wow ze ziet er echt jonger uit”
Waarschijnlijk zie ik zelf het meeste verschil, want ik heb echt een perzikhuidje en het is dus niet dat ik allemaal pukkels verberg onder m’n make up.

Nu mijn vraag aan jullie, hoe kan ik er toch verzorgd uitzien ZONDER make up te gebruiken (dus echt helemaal niks) hebben jullie bijvoorbeeld tips voor wallen (die ik normaal coverde met foundation). En zijn er meiden bij die ook geen make-up dragen?

Klinkt echt alsof ik altijd een barbie was en dit voor mij een extreem groot probleem is. Maar ik wil me gewoon 100% tevreden, fit en zelfverzekerd kunnen voelen als ik naturel ben.

Oh ik vind het wel tof dat je dat doet haha. Je hebt geluk dat je huid vanzelf al ‘goed’ is, maar ja, wallen vind ik toch wel ‘moeilijk’, als je donkere kringen om je ogen hebt, is de enige optie toch echt make-up denk ik? Maar wallen als in ‘zakjes’ onder de ogen, (die ik vandaag nog had), die probeer ik meteen kleiner te maken door een ijsblokje te pakken en daarmee over mijn ogen gaan. Je ogen blijven er wel wat ‘anders’ dan normaal uit zien, maar de zwelling wordt wel minder. (Daarna ben ik zelf wel met foundation, dikke vloeibare concealer en mineral concealer overheen gegaan en zelfs dan blijf je het nog een beetje zien maar oké)

Ik vind het echt tof dat je ermee wil stoppen maar ik vind de reden een beetje raar om eerlijk te zijn, zo verschrikkelijk slecht is make-up ook weer niet voor je huid hoor. Tegenwoordig zijn foundations zo goed dat ze je huid niet verstoppen (als je bijv. overgaat naar minerale poeder, dat is gewoon echt niet slecht voor je huid?), en vaak zit er spf in (zeg ik dat goed) zodat je ook beter beschermd bent tegen de zon.

Ik draag zelf wel veel make-up etc maar zie ook veel mensen die dat niet dragen, en er is ook een redelijk grote groep meisjes die dat gewoon kan hebben hoor. Die zien er gewoon mooier uit dan ik terwijl ik met 10 fucking producten op mijn gezicht loop haha :’) Bij een mooie huid vind ik het wel zonde om foundation op te smeren daar geef ik je wel gelijk in!

Echt een heel onsamenhangend verhaaltje dit maar als jij niet vindt dat jij het nodig hebt, dan stop je er toch gewoon mee? En op slechte dagen (dus wallen hier tot tokio, onrustige huid etc.) zou ik mezelf gewoon toestemming geven om make-up te gebruiken want dan voel je je wel gewoon ietsjes zelfverzekerder.

Ik draag ook zelden make up omdat ik simpelweg te lui ben. Terwijl ik hiervoor iedere dag foundation en mascara op deed. Je hebt geluk dat je een mooie huid hebt want ik heb wel veel onzuiverheden maar ik zit er niet zo mee.

Verder heb ik niet echt tips voor je… Zorgen voor een goede nachtrust tegen wallen en veel water drinken voor je huid. Jezelf goed verzorgen; Denk aan leuke kleding aan, je haar verzorgen. Eventueel en beetje vaseline of iets dergelijks op je lippen en je wimpers krullen. Dan ziet een mens naar mijn idee er goed genoeg uit om voor de dag te komen.

Ik denk dat je sowieso goed je huid moet verzorgen. Al draag je geen make-up, maak je huid toch 's ochtends en 's avonds even schoon met lotion of reinigingsmelk. Ook een keertje per week scrubben of een peeling en in het weekend ofzo een lekker maskertje.
En een goede dagcreme. Hoeft niet duur te zijn, ik gebruik ook gewoon Nivea soft. Het klinkt alsof je al een goede huid hebt, dus die hoef je alleen te ‘onderhouden’ :wink:

Dan hou je je huid in zo goed mogelijke conditie. En verder; leuke sieraden, kleding? Ik draag ook regelmatig weken geen make-up of alleen een beetje mascara. Goed zat hoor.

Je huid scrubben en verzorgen dmv cremes.
Maar je wil geen foundation dragen omdat het je huid verstopt? Zonnebank is ook niet echt goed voor je huid ofzo

Dankje guys! En ja, gedeeltelijk omdat het slecht voor mijn huid is. Maar vooral omdat mijn gezicht het niet nodig heeft. Zoals ik al zei heb ik een zacht huidje zonder pukkeltjes en oneffenheden. Maar nog belangrijker voor mij gewoon is dat ik me zeker wil voelen zonder make-up en het me gewoon chill lijkt om me niet meer hoeven op te maken.

Gister een feestje gehad, had alleen rode lippenstift op. Maar verder geen make-up en toen ik het tegen een paar meisjes zei zeiden ze ‘wow, dat was me echt niet opgevallen’ Dus volgens mij kan ik er zonder make-up nog wel een beetje mee door :’)

kijk aub uit met zonnebank… zeker als je het elke week doet, is zó gevaarlijk. je vergroot je kans op huidkanker zo ontieglijk veel

Denk dat je huid 10x liever die foundation heeft dan de zonnebank… :slightly_smiling_face:

Je huid blijven reinigen en elke dag wel dagcreme opdoen. Want een dagcreme doet wonderen. Je kunt eventueel een wimperkruller gebruiken, om het iets opener te laten lijken. En was vaseline op je lippen. En je bent klaar haha.

dag en nachtcreme :slightly_smiling_face:

De foundations van deze tijd verstopt je huid niet. Dat is een fabel. En zonnebank is al helemaal niet goed voor je huid. En als je geen make-up meer gaat dragen zou ik dan het geld gaan besteden aan goede gezichtsverzorging. Een facewash, toner en dag/nachtcreme zou voldoende moeten zijn.

Dat van de zonnebank weet ik, maar ik ben verslaafd aan zonnen (serieus) dus daar kom ik een stuk moeilijker vanaf. Ik kan voor mn gevoel wel zonder make up :slightly_smiling_face:

Ik wou dat ik geen make-up op kon doen.
Ja oke, ik kan het natuurlijk niet doen, maar mijn huid is nu gewoon lelijk.
Daarnaast ben ik van mezelf ontzettend wit wat ik ook lelijk vind.

Ja ik zou ook wel weer terug willen naar de tijd dat ik alleen nog maar mascara gebruikte.

^Ja echt hè. Daarom raad ik jonge meiden ook echt aan om laat (17e) met foundation enzo te beginnen