Ophef in Duitsland over hakenkruis mantel Maxima.

[i]In Duitsland is ophef ontstaan over de mantel die koningin Máxima vandaag aanhad tijdens het bezoek aan de Duitse deelstaat Beieren.

De Duitse pers heeft het alleen maar over de grijze mantel van Máxima, een creatie van ontwerper Claes Iversen, die zij massaal ‘hakenkreuz-mantel’ noemen.

Het koningspaar is twee dagen op bezoek in Beieren om de banden nog verder aan te halen. Ze waren bij een lunchbijeenkomst over de uitkomsten van een seminar over strategische vervoersvraagstukken met deelnemers van Nederlandse en Beierse ministeries, kennisinstellingen en bedrijven en iemens Medical.[/i]

Meer op rtlboulevard.nl: Foto’s: Ook Beieren valt als een blok voor Máxima.

http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/landscape_2/public/content/images/2016/04/14/maxima_ophef3.jpg?itok=jdgPjSCA

http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/inline_large/public/content/images/2016/04/14/maxima_0.jpg?itok=lg3f5kAv

http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/royalty/ophef-over-mantel-maxima-met-hakenkruis

Ik vraag me af welk statement ze precies met dat SS-uniform probeerde te maken? Het zijn zelf Duitsers, kun je meteen zien waar ze voor staan.

Zo deed de Führer het toen.

En zo doet Maxima het nu.

http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/inline_large/public/content/images/2016/04/14/maxima_ophef1.jpg?itok=BOwiMy7b

Serieus?

Tja, is inderdaad niet bij nagedacht. Maar ik ga er toch vanuit dat dit niet de bedoeling is geweest en dat dit enkel opruiing van de media is.

Niet echt een slimme zet van de ontwerper, had hij/zij beter bij kunnen nadenken, zelfde geld voor iedereen die bepaald wat ze draagt.

Edit: zie net op 't nieuws dat ze de mantel ook al een keer aanhad in Denemarken en daar was iedereen er juist heel enthousiast over o.a. omdat hij is ontworpen door iemand uit Denemarken

Als ze er een statement mee wilde maken had ze er in ieder geval voor gezorgd dat de haken de “goede” kant op stonden :’)
Het blijft natuurlijk een enorme blunder maar om het een SS-uniform te noemen en er allerlei motieven achter te zoeken is wel heel erg ver gezocht.

Maar het zijn niet eens hakenkruizen?

Wat heeft de ontwerper er zelf van gezegd? Is het daadwerkelijk geïnspireerd op een hakenkruis of is het gewoon een ondoordacht ontwerp geweest?

Ontwerper Claes Iversen heeft gereageerd op de Duitse verbazing over een mantel die koningin Máxima gisteren aanhad tijdens het bezoek aan Beieren. In de Duitse media werd het ontwerp vergeleken met een hakenkruis, maar Iversen zegt dat hij slechts een “klassiek geometrisch ornament” wilde maken.

“Het is vanzelfsprekend nooit mijn bedoeling geweest om de gesuggereerde referentie te maken”, laat Iversen weten. “Het borduur is gecreëerd vanuit de gedachte om met onconventionele borduurmaterialen een klassiek geometrisch ornament vorm te geven.”

Laten we ons met z’n alle eens over belangrijkere dingen druk maken dan dit soort onzin. Kom op zeg, het lijkt niet eens opeen hakenkruis!

Ik vind het zo’n enorme onzin, alsjeblieft zeg. Het is niet eens een hakenkruis en de geschiedenis ligt al zo ver achter ons. Natuurlijk vergeet je zoiets niet en dat wil ik ook niet zeggen, maar Duitsland en Nederland gaan al jaren vredelievend met elkaar om. Waarom zou Maxima dan expres een jas dragen die een ‘statement’ zou uitdragen?

Ik sluit me aan bij wat Fred van Leer zei hierover: Als je wil zeiken moet je op het toilet gaan zitten.

Ik had er echt geen hakenkruis in gezien als mensen er niet over begonnen waren en ik vind het echt ontzettend achterlijk om te denken dat ze dit met opzet heeft aan getrokken.

Bullshit man, het ‘hakenkruis’ staat ten eerste op bijna elke boeddhistische tempel, ten tweede staat het hakenkruis dan omgedraaid en ten derde, waar the fuck maken mensen zich druk om :").

Dat je met zo’n foto überhaupt een vergelijking tussen Hitler en Maxima wilt maken vind ik echt ziek.

^ Inderdaad, dat is wel ontzettend ver gezocht. Dan kan ze denk ik geen enkele ‘pose’ meer aannemen. + Máxima vertelde waarschijnlijk iets leuks of goeds aan dat kind en Hitler niet. :’). Gekke vergelijking.

Ach, ik vind die ophef veel te overdreven. OK, ik snap best dat de Duitsers er een hakenkruis inzien want naderhand vind ik dat het er idd wel een beetje ook op lijkt. Maar het is toch overduidelijk dat ze dit niet zo bedoeld heeft. Het is niet zo dat ze meteen Heil Fuhrer gaat roepen oid. Bovendien kun je dit ook zien als een swastika en dat dat is een heilig symbool uit het hindoeïsme en boeddhisme en heeft vrij weinig met fascistisch Duitsland te maken.

Waarom zijn jullie verbaasd dat hier zo’n ophef over word gemaakt? :’) Mensen tegenwoordig zoeken van alles om ophef over te maken. Zelfs een puppy waarvan de vacht te kort is geknipt kunnen mensen nog ophef over maken.

Ik vind het weer heel ver gezocht allemaal.

Nee, het zijn geen hakenkruizen. Maar ze lijken er wel ontzettend veel op, dus het was een domme zet om dit ook nog eens in Duitsland te dragen. Natuurlijk was dit niet bewust, maar er is gewoon niet goed over nagedacht. Wel erg sneu voor Maxima, die heeft dit nooit zo bedoeld.

En sorry, maar die twee vergelijkende foto’s zijn echt te dom voor woorden :’) Dan kan ik van elk lid van het koningshuis wel zo’n foto vinden op google.

Hoe weet je dat Maxima hier een statement mee wilt maken? Ik denk dat ze het niet eens wist dat er een “hakenkruis” op zat, want idd het lijkt er niet op. Pas nu mensen het zeggen zie je dat erin. Maar anders zou ik het nooit met de hakenkruis associëren. Het lijkt btw meer op het swastika symbool dan het symbool wat Hitler ervan maakte.