Opgezwollen, dikke buik

Ik heb sinds een paar maanden steeds last van een opgezwollen buik. Eerst dacht ik dat het wel over zou gaan, maar ik stoor me er steeds meer aan eigenlijk. Het viel me nooit echt op eigenlijk, maar vooral wanneer ik taillerokjes of strakke jurkjes draag zie je het heel erg. Het is geen vet ofzo, de rest van mijn lichaam is best slank, maar er zit gewoon echt een bolletje, soms zo erg dat het gewoon net lijkt of ik zwanger ben. Ik slik sinds 9 maanden ongeveer de pil, dus misschien dat het daar iets mee te maken kan hebben? Ook heb ik soms last van vreetbuien, maar ik weet niet of dat een oorzaak kan zijn van een opgezwollen buik.

Wel weet ik dat ik er best onzeker van wordt, en er steeds meer op ga letten waardoor ik me er nog meer aan stoor. Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen, en hoe ik er vanaf kom? Volgens mijn moeder is het gewoon ‘mijn bouw’, maar ik heb er vroeger nooit last van gehad, ik was juist altijd te dun.

Heb je nooit last van je darmen (gas etc.)?
Misschien hou je wel gewoon vocht vast.
Ik ben er toen ook een keer voor naar de dokter gegaan (ik begon echt dikker te worden) en hij zei dat ik vocht vasthield door de pil.

Drink je veel koolzuur?

Heb je last van je darmen? En wel een normale regelmatige stoelgang?
Is het je onderbuik of je bovenbuik?

Hmm, ik heb niet het idee dat er echt iets mis is met mijn darmen, ik zou tenminste niet weten wat ik dan zou voelen. Een normale regelmatige stoelgang heb ik ook wel geloof ik, en het is voornamelijk m’n onderbuik. Mn bovenbuik totaal niet, daar zie je zelfs heel vaag mn ribben, net als vroeger.

Ja het zou goed door de pil kunnen komen idd, maar ik ben aan de pil gegaan tegen mijn acne, die nu eindelijk wat minder is, en ik ben bang dat als ik stop met de pil dat mn acne weer helemaal terugkomt.

Is het hetzelfde als dat je buik opzwelt wanneer je hebt gegeten? Of voelt het anders/ziet het er heel anders uit?

een meisje dat ik ken heeft ook een strakke opgezette buik.
Bij haar was het een virus waardoor ze onvruchtbaar is geworden. Ik wil je echt niet bang maken, maar ik zou voor de zekerheid naar de dokter gaan!

Je kunt ook om een andere pil vragen? =)

Nouja ik weet niet hoe het eruit ziet/hoe het voelt als je net gegeten hebt haha, maar het is altijd na het eten wel iets erger, en aan het eind van de dag is het best wel erg. Als ik 's ochtends wakker wordt is mn buik wel gewoon plat, maar zodra ik ook maar 1 boterham heb gegeten of iets is ie opgezwollen. Maar ik voel er verder niks van ofzo, het doet geen pijn of irriteert niet.

Ik heb dit ook regelmatig, maar ik heb ook last van mijn darmen dus bij mij komt het daardoor.

Het kan denk ik idd wel door de pill komen dat je vocht vasthoud ofzo. Is het echt altijd zo of alleen bepaalde dagen?

De afgelopen tijd is het wel gewoon voortdurend zo, maar ik heb verder helemaal geen last van m’n buik ofzo, dus je zou niet zeggen dat het echt iets aan mn darmen is ofzo. Misschien dat ik gewoon teveel eet, maar dan zou je toch zeggen dat je vetjes krijgt, ipv een opgezwollen buik, zegmaar? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik heb dat ook maar ik heb altijd last van mijn maag/buik dus waarschijnlijk heb ik het daar van.
Ook al heb ik dat al lang niet meer gehad, toch heb ik nog een opgezwollen buik meestal heb ik het s’morgens echt een platten buik en s’avonds echt een dikke buik.

Nou het is wel zo dat als je eet dat je buik uitzet, dat heb ik wel tenminste na het eten altijd. Maarja niet de hele dag door.

Ik heb geen idee wat het is.

Sorry, nogal late reactie. Het zou best wel eens door het eten kunnen komen, dat je darmen aan het werk moeten. Ik heb dat ook best wel, is het vervelend om je buik in te houden? Ik vind het vervelend om helemaal uit te ademen en houd bijna altijd m’n buik een beetje in. Dan zie je er niks van (het klinkt misschien een beetje raar).
Mijn zus zei ooit een keer (toen ik heel bang was dat ik dik was door die opgezwollen buik): hoe meer je buik is opgezwollen, hoe dunner je in feite bent.

Nouja, ik probeer mn buik vaak wel in te houden, maar ik snap niet hoe mensen dat lang achter elkaar volhouden. Ik moet me er heel erg op focussen, en kan me dan ook niet ergens anders op richten ofzo dan alleen op het inhouden van mn buik. Ik heb het idee dat ik dan ook veel minder kan ademhalen enzo, dus of ik doe het verkeerd of ik moet er aan wennen ofzo? :stuck_out_tongue:

ik heb ook altijd dat als ik wakker word ik gewoon mooi plat ben, en aan het eind van de dag echt een HUGE buik heb xD

Wat een toeval! Ik heb het ook, en ben er net vandaag mee naar de dokter gegaan. Het is waarschijnlijk het Prikkelbare Darmsyndroom. Niks heel ernstigs, maar wel vervelend. Ik heb pillen gekregen; Despatal Retard, ja rare naam hahaha, maar ik weet nog niet of het werkt. Ik zelf heb alleen een erg opgezwolle buik en kramp en steken, maar het helpt ook bij diarree en verstopping en dat soort klachten. Als ik jou was zou ik naar de dokter gaan, en desnoods vragen naar deze pillen. Want het kan ook iets ergers zijn, zoals Coeliakie, spreek uit als seuliakie, dat is gluten allergie. Dat zit in brood, pasta etc.

Veel succes ermee!

ik heb soms als ik ongesteld ben.

Heb hetzelfde! s’ochtends is mn buik gewoon plat, maar zodra ik iets eet begint het, en wordt het in de loop van de dag steeds erger. Ben ervoor bij de dokter geweest, die heeft me doorgestuurd naar de gynaecoloog (ben ook aan de pil) maar die kon niks vinden. Ben toen ook gewisseld van pil maar dat hielp ook niks. Nu houdt de dokter het erop dat ik gevoelige darmen heb. Heb er verder ook geen last van ofzo, maar het ziet er wel een beetje gek uit haha :stuck_out_tongue: