Opgezette buik: Oorzaak/wat te doen?

Ik heb hier ook last van, met inderdaad een spastische darm nog samen met misselijkheid. Helaas pindakaas is hier echt niks aan te doen. Ik neem het medicijn Orthiflor wat wel helpt, maar daar gaat het niet weg van. Het is gewoon iets waarmee je moet leren leven. Je kan wel proberen te ontdekken op welke producten je heftiger reageert. Bij mij zijn dat bijvoorbeeld melk producten (lactose), eten waar veel vet of veel suiker in zit. Maar het gaat ook gepaart met stress, dus bij stressvolle periode’s heb ik er ook veel last van.

Ai dat is minder, moet je heel erg op gaan letten wat je eet. Met mij gaat het nu echt heel goed! Beter dan ooit eigenlijk. Heb er echt heel lang mee rondgelopen zonder dat ik wist wat het was. Ja die potjes zijn minder… Succes ermee! Ga maar op turnen, das leuk :slightly_smiling_face:

@ xCelina, fijn dat het nu zo goed met je gaat! :slightly_smiling_face: Tsja ik loop er eigenlijk ook al anderhalf jaar mee rond, maar ik begon er pas sinds april echt heel goed op te letten omdat ik sindsdien bezig ben met afvallen, en na een tijdje zat ik dus eigenlijk onder mijn ‘ideale’ gewicht zonder dat ik er echt slank uitzag zeg maar… Dus dat is nu idd heel erg letten op mijn eten!
Haha, ik heb op turnen gezeten! :slightly_smiling_face: Ik wil eigenlijk heel graag gaan kickboksen… maar ik ga over 3,5 weken verhuizen naar Groningen (dat is anderhalf uur met de trein van waar ik nu woon:P) dus ik moet daar maar iets gaan zoeken qua sport… :slightly_smiling_face:

@kraplapje & Lotjelovesyou
Wat vervelend dat jullie er ook last van hebben! Volgens mij komt het idd bij heel veel meiden voor… Ik merk inderdaad ook dat ik echt wel een beetje lactose intolerant ben… En vetten werken voor mij ook niet zo goed. Ik baal gewoon omdat het niet ‘weggaat’ terwijl ik echt toch wel een aantal maanden non-stop gezonde dingen eet en zo’n beetje geen vet of suiker… Maar yoghurt en melk eet/drink ik wel iedere dag dus misschien als ik daar mee stop dat het dan al stuk helpt :slightly_smiling_face:

Ik schaam me alleen zo in strakke kleren en bikini vooral :frowning_face:

Movicolon(poeder) heb ik ook een tijdje terug gekregen maar hield ineens een kilo vocht vast en ging me er nog slechter van voelen dus dat heb ik maar achterwege gelaten. Hopelijk werkt het goed bij jou! Je hebt de bekendere probiotische drankjes zoals Yakult en Activia. Ik drink de flessen van de Lidl, die zijn wat goedkoper en in grotere verpakking, staan in het koelvak!
Sterke ermee!

Ik ben er nu een paar weken achter dat ik PDS (prikkelbare darm syndroom, ook wel spastische darm) heb. Het is zó vervelend. Je kan inderdaad amper wat eten of BOEM, je buik lijkt op een luchtballon.
Kool, paprika, melkproducten, koolzuur, vet, suiker, zoetstoffen, en zo kan ik nog wel even doorgaan, allemaal dingen waar overgevoelige darmen heel slecht tegen kunnen.
regelmatig bewegen, en veel water drinken helpt. en ook regelmatig eten helpt.
Je kan ook naar de drogist gaan om lactulose te halen (zit o.a in duphalac). Ga geen laxeermiddel of middelen tegen diarree ofzo gebruiken, dat moet je niet doen als je last hebt van je darmen!

Als je nog vragen hebt note maar (:

Movicolon werkte voor mij trouwens ook niet, en het is ook nog eens enorm vies.
Lactulose is heel mild en gewoon bij de drogist verkrijgbaar, maar ook gratis bij de apotheek, als de huisarts het voorschrijft.
Oja, je kan ook activia en yakult enzo gaan eten/drinken. Is niet eens een straf, haha! (:

Ik loop er btw ook al een hele tijd mee rond hoor, het is niet zo dat ik het pas een paar weken heb, maar ik was te eigenwijs om naar de dokter te gaan.
Het gaat nu overigens wel veel beter de laatste tijd!

Ik heb het ook alleen dan in lichte vorm. Ik heb prikkelbare darm cyndroom en ik zag dat iemand hier zei dat het daar mischien een gevolg van zou kunnen zijn. dus dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn! Echt heel erg vervelend voor je! ik hoop dat ze achter de oorzaak komen! veel sterkte! xxxx

Niet altijd. Alleen als er sprake is van een medische noodzaak (dus chronisch/levenslang gebruik) Waarschijnlijk moet ze Lactulose gewoon zelf betalen. Volgens mij zijn die kosten rond de ¤5,-

@ TS; Als je movicolon voorgeschreven krijgt, is dat best wel raar… Gezien het vaak voor obstipatie wordt voorgeschreven. Probeer is je dag te beginnen met gekookt water. Dat even af laten koelen tot deze warm/lauw is. Net zoals je thee drinkt! Als je dat bij het ontbijt doet, zorgt dat ervoor dat dat je maag-darm kanaal wat activeert.