Opgezette buik: Oorzaak/wat te doen?

Lieve dames,

ik heb sinds anderhalf jaar heel erg last van mijn darmen. Na alles wat ik eet zet mijn buik enorm uit, soms zo heftig dat het net lijkt alsof ik een paar maanden zwanger ben… Ik ben al een paar maanden heel erg gezond aan het eten, dus volkorenbrood, mager broodbeleg, fruit, etc.

Maar niks helpt. Ik heb heel veel op internet gezocht, en ik zit wel aan een spastische darm te denken maar zeker weten doe ik natuurlijk niet… ik ben ook meerdere keren naar de huisarts ermee geweest maar iedere keer komt er niks uit.

Zijn er meiden die hier ook last van hebben en misschien tips hebben of weten wat het zou kunnen zijn? Ik durf zo echt niet in bikini, en het vervelende is is dat ik qua gewicht nu meer naar ondergewicht neig maar het aan mijn uiterlijk dus totaal niet te zien is: zodra ik heb ontbeten groeit mijn buik echt zo 2 maten groter…

Eet/drink je zuivelproducten? zo ja, dan kan het misschien wel lactoseintolerantie zijn dat voor darmproblemen/buikpijn zorgt.

Dat is een motiliteitsstoornis. Dat zou een eventuele gevolg zijn van PDS (Prikkelbare Darm Syndroom), alhoewel dit een heel brede aandoening is.

Je zou is kunnen vragen of je Domperidon krijgt voorgeschreven. Deze gaan de de klachten wel tegen/verminderen. Want ik neem aan dat je het over een opgeblazen gevoel hebt, slecht naar de wc gaan en dergelijke?

Zo herkenbaar maar ik weet ook niet wat het is.

Laat je eens onderzoeken op darmparasieten. Ik heb hier 2 jaar mee rondgelopen. Op een gegeven moment kon ik gewoon niks meer en ik was hartstikke moe. Ben toen naar de dokter geweest en hij dacht meteen aan darmparasieten. Ik herken jouw klachten heel erg. Ik heb toen een kuur gekregen voor 10 dagen waar ik echt kapot aan ging (3x per dag 750 mg, en ik weeg nou niet bepaald veel), maar ik ben er wel vanaf.
Er wordt vaak niet aan darmparasieten gedacht, hoewel dit een veel voorkomende oorzaak is. Veel mensen lopen ermee rond zonder het te weten en het is ook nog eens overdraagbaar, dus zeker even naar de dokter gaan!
Succes ermee

Een vriendin van mij heeft dit ook en die neemt elke middag vezels.

Ik heb ook een vriendin die dit heeft, maar die krijgt dit juist omdat ze ondergewicht heeft, dus als ze eet zwelt haar buik helemaal op. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het is, misschien verstandig om de dokter te bellen?

Heb ook al deze dingen sinds anderhalf jaar. (Behalve dat je buik zo groot uitzet.)
Eind vorig jaar verslechterde de situatie naar bloedarmoede door een tekort aan vitamine B12. Heb toen ook bij een diëtiste gezeten en mijn dieet aangepast en dergelijke, omdat ik ook ondergewicht had gekregen. Dit heeft voor zover ik weet net als bij jou ook de klachten niet verholpen.
Later verslechterde het naar pijn op de plaats van de maag en de slokdarm.
Dat pijnlijke rare gevoel is nu wel verholpen doordat ik maagbeschermers slik.
Geen idee waar dit allemaal vandaan komt. Ik heb een afspraak met de internist staan en ik hoop zo dat daar iets uit komt.
Misschien moet jij ook maar via je huisarts iets regelen. Niet te lang mee wachten, want je weet maar nooit wat voor effect het op je heeft en hoe lang je moet wachten op een eventuele doorverwijzing. (duurde lang bij mij)

Heb je er ook last van? Want het is natuurlijk wel min of meer normaal dat je een dikkere buik krijgt van eten - dat eten moet er natuurlijk in en verteerd worden en zo :slightly_smiling_face:
Maar als je ook buikpijn bij krijgt is een allergie idd niet zo’n raar idee. Je kan je daar een keer op laten testen.

Ze zei dat ze al meerdere keren naar de huisarts was gegaan en dat er niks uit kwam.

Bij huisartsen komt er wel vaker niks uit. Dus als de klachten blijven aanhouden en ze veel last heeft, moet ze gewoon opnieuw naar de huisarts gaan en blijven aandringen denk ik : /

Ik heb dat ook. Het is zowieso geen vet, want als ik mijn ‘vet’ probeer te pakken is het echt maar een dun laagje. Ik heb ook ondergewicht, ik heb het echt erg als ik eet :stuck_out_tongue:

Dankjulliewel voor de reacties!

Ik ben idd al vaak naar de huisarts geweest, en ik heb een tijdje terug gevraagd of ik getest kon worden voor o.a. lactose omdat ik het inderdaad ook erg merkte bij zuivenproducten. Mijn huisarts vond dat geen goed idee en ik werd naar huis gestuurd met een recept wat die opgezette buik zou moeten verminderen… Helaas gebeurde dat dus niet.

Mijn vader begon er vandaag inderdaad ook over dat het misschien darmparasieten zijn. Ik wil daar wel eens goed naar kijken of dat het misschien is!

@Loeske91 Verder heb ik er wel echt last van, aan het einde van de dag voelt mijn buik echt aan als een ballon die op knappen staat, en kan ik mijn buik ook echt niet intrekken (dat doet pijn en mijn buik is zo opgezwollen, dat kan je gewoon niet meer intrekken…)

@XCelina Waar zorgde die kuur voor, dat je nog vermoeider werd of dat je geen honger had of, wat was het voor iets? Dankjewel voor de tip, want ik wil daar inderdaad ook eens naar kijken…

Dankjulliewel nogmaals meiden, als iemand nog iets te binnen schiet, alle tips zijn welkom!

Ik had totaal geen honger en at bijna niks. Gewoon hartstikke misselijk van die pillen. Ben tussendoor gestopt omdat ik het echt niet meer aankon, maar ik moest doorgaan van de dokter omdat het anders nooit weg zou gaan… Ik ben in 4 dagen tijd 3 kg afgevallen. Na die 4 dagen ging het steeds iets beter gelukkig. Het duurde ongeveer 2 weken voor ik mijn normale eetpatroon weer terug had.

Ben je ook moe ofzo? Of is het echt alleen de buikpijn? Ik voelde me ook erg opgeblazen na het eten en ik kon echt niet op mijn buik duwen. Ik weet niet hoe vaak ik 's nachts wakker ben geworden van de pijn.

Ik hoop echt dat het meevalt bij jou!

Ben je er al mee naar de dokter geweest?

Ik heb precies hetzelfde! Het is eigenlijk begonnen een paar maanden geleden, ben toen heel veel gaan sporten en m’n eetpatroon gaan veranderen. Ik heb voornamelijk van suikers en lactose last. Had links onder in m’n buik steken en kon dus ook niet naar de wc…kwam daardoor aan en had geen honger meer waardoor alles in de war raakte. Ben ik naar de dokter geweest en zij zei dat het te maken had met een spastische darm. Heb hier voor pilletjes gekregen wat een beetje helpt maar ben bang dat ik hier afhankelijk van word…Ik hoef ook maar 1 ding te eten en m’n buik zwelt meteen op…nu heb ik zelf last van chronische vermoeidheid en m’n huid word steeds slechter dus het kan ook een voedingsintolerantie zijn…misschien dat jij dit ook hebt. Ik merk zelf wel dat die probiotische drankjes heel goed helpen, ondanks dat er vaker ook lactose inzit…misschien dat je dit ook kunt proberen?

Het kan ook gewoon zijn dat je buikspieren naarvoor staan, dit is bij mij zo :slightly_smiling_face: Maar aangezien je problemen hebt van je darmen zal dit wel niet het geval zijn…

Wow jeetje wat heftig! Ik heb dit vorig jaar gehad, toen ik in mijn examenklas zat. ik ging niet meer naar school van de pijn, ik was zo moe dat ik niet eens 10 minuten achter elkaar kon staan, ik moest gewoon zitten… ik at helemaal niks meer etc. en toen was het ook niet duidelijk wat het was.

Ik ben net terug van de huisarts, en ze heeft eigenlijk al gelijk prikkelbaar darm syndroom vast gesteld. Verder heb ik gezegd datik me sowieso voor de zekerheid wil uitsluiten voor darmparasieten en nu moet ik dat testen (fijn in zo’ n potje… ><) maar door PDS ben ik dus blijkbaar ook een beetje lactose intolerant en moet ik dus heel erg oppassen met zuivel, veel vezels, groente en fruit eten en veel bewegen. Dus ik ga nog even een leuke sport uitzoeken :slightly_smiling_face:

Maar dat is wel echt heftig zo’ n kuur! Hoe gaat het nu met je?

Jeetje wat naar! Ik heb net dus van de huisarts te horen gekregen dat het bij mij prikkelbaar darm syndroom is. Ik heb verder geen pilletjes gekregen, alleen van dat poeder (die had ik de vorige keer van de huisarts al gekregen) meer van nemen op een dag… en hopen dat het werkt! Maar idd, ik heb het ook met lactose en vetten vooral. Wat voor drankjes zijn dat, die probiotische drankjes? Van welk merk etc.? :slightly_smiling_face:

Ik heb er ook last van. Voornamelijk gecombineerd met obstipatie.
Baal der van, maar kan er niks tegen doen.
Nu ben ik wel weer gaan sporten en trainen, maar ik hou een opgezette buik.