Opgenomen in geestelijke gezondheidszorg

Ik heb chronische migraine.
Daarvoor wordt ik nu (waarschijnlijk over een paar weken) opgenomen in een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. Ik vind dit allemaal nogal overdreven omdat ik nu medicijnen heb voor mijn migraine waardoor ik er nog maar heel weinig last van heb. Maar omdat ik hiervoor (dit schooljaar en daarvoor) heel veel niet op school geweest ben moet ik erheen.
Kan iemand mij vertellen wat het allemaal inhoud? Want ik heb geen idee wat ik kan verwachten.

ik vind het een beetje gek dat je voor migraine naar de ggz moet…
in de ggz wordt je opgenomen als je bijv. autisme hebt, schizofrenisch bent of een drankprobleem hebt etc.
dus weet je zeker dat het alleen om de migraine gaat?

Ja inderdaad… migraine is toch ook helemaal niet iets om ervoor naar de GGZ te moeten? Ik vind het een beetje een raar verhaal.

of je hebt migraine gekregen door een psychische stoornis?

Inderdaad raar dat je voor migraine naar de geestelijke gezondheidszorg moet. Beinvloedt de migraine je hele leven? Ik weet niet hoe het daar is, maar ik neem aan dat je goed verzorgd zult worden. Als je maar niet in aanraking komt met stapelgekke mensen.

Die mensen daar zijn heus allemaal niet ‘gek’. Ze hebben gewoon een ziekte waardoor ze niet meer volledig normaal kunnen functioneren, en kunnen daar verder weinig aan doen, behalve medicatie slikken en proberen zo veel mogelijk te integreren in de maatschappij. Ik vind het een beetje beledigend om hun dus stapelgek te noemen, en dat je hun moet vermijden.

OT: Ik vind het ook een beetje vaag dat je voor chronische migraine naar daar moet? Is er niks meer aan de hand?
Het enige wat mij dan logisch lijkt, is dat ze de oorzaken van jouw migraine willen proberen te zoeken…
Maar je zult er wel goed opgevangen worden (:

Ik vind het zelf ook vet vreemd. Maar het is ook al in verzuim sinds 3 jaar heel veel school. Maar pas sinds 2 maanden weten ze dat het chronische migraine is. Maarja. het enige wat ze me vertelt hebben is dat ik daar intensieve therapie krijg. Ze doen vet vaag. Net alsof ik dom ben ofzo. En de meeste dingen gaan via mijn ouders omdat ik nog minderjarig ben.

Intensieve therapie klinkt totaal niet als iets tegen migraine, meer als iets voor een persoonlijkheidsstoornis? Ik vind het een vreemd verhaal, als ik jou was zou ik proberen wat meer informatie te krijgen, eventueel via je ouders of zo.

Wat zeggen je ouders ervan?
Je moet zorgen dat ze gaan vragen waarom jij daarheen moet en wat die therapie zou kunnen oplossen van de problemen met migraine?
Waarom je er nu heen moet terwijl je medicijnen hebt die werken?

Want geloof me zodra jij daar zit en je therapie krijgt die je niet bevalt en jij weg wilt gaat dat echt heel moeilijk.
Het lijkt namelijk meer een opname voor iets als een persoonlijkheidsstoornis idd met die intensieve therapie.

Misschien anders via je huisarts regelen dat hij kan achterhalen waarom jij daarheen moet?

Heb je verder last van stemmingswisseling?

Huh? Naar de GGZ voor migraine…? Daar is het GGZ toch helemaal niet voor, migraine is toch geen psychische stoornis?

Nee, dat begrijp ik ook wel. Maar er zitten ook mensen die wel geestelijk niet helemaal normaal zijn, die zelfmoordneigingen hebben enz.

Je kunt wel degelijk behandeling krijgen door de GGZ ivm migraine. Dat je wordt opgenomen is inderdaad wel rigoreuze beslissing. Maar je hoeft echt niet te denken dat je nu 1 of andere persoonlijkheidsstoornis hebt ofzoiets. Kijk eens op google zou ik zeggen en zoek op GGZ en Migraine en/of therapie. Zoiets, waarschijnlijk zul je er genoeg dingen over vinden. Je geeft zelf aan dat je al 3 jaar al veel school verzuimt. Dit kan een rede zijn voor de GGZ om je op te nemen. Zodat ze hier ook invloed op kunnen uit oefenen (dit zou niet kunnen als je thuis bleef wonen). Maar goed als je vragen hebt, vraag er gewoon naar. Je hebt het volste recht om volledig op de hoogte te zijn, en om te weten wat er gaat gebeuren !

Ja inderdaad. Ik heb over een paar weken een intakegesprek en dan kan ik tussen de 15 en 24 jaar en dat daar mensen zitten met angst- en stemmingsstoornissen, eetstoornissen en psychosomatische klachten (dat laatste heb ik dus. Lichamelijke klachten zonder duidelijke lichamelijke oorzaak)

Inderdaad. Het is gewoon een algemeen beeld wat mensen hebben van de GGZ maar psychosomatische klachten zijn veel voorkomend! Maar goed als je echt nog met vragen loopt kun je gewoon antwoorden eisen. Je bent 16 jaar dan heb je al meer invloed op je eigen rechten dan iemand van 15 bijv.

Eerst had ik echt heel erg 't beeld van een soort van halve gevangenis x] maar volgens mij valt dat heel erg mee. Maar ik vind het nog steeds wel irritant dat het allemaal via mijn ouders gaat. en mijn moeder vertelt me dan wel alles. maarja. ik voel me alsnog een beetje buitengesloten zegmaar. Maar ik denk dat ik dat gewoon ga doen ja. Heel veel vragen stellen en een antwoord eisen ^^

mirgraine en depresiviteit heeft geloof ik hetzelfde gen.

misschien dat ze willen kijken hoe het komt…

Zitten die dingen in je genen ?

Over migraine weet ik dat niet?
Maar despressie kan inderdaad in de ‘genen’ zitten. Maar goed het is altijd een wisselwerking tussen genen en omgeving. Iemand kan ook depressief raken door een bepaalde gebeurtenis. Maar het is wel zo dat de ene persoon er ‘vatbaarder’ voor is dan de ander. Moeilijk verhaal met neurotransmitters etc. Maar dat je er aanleg voor hebt, hoeft ook weer niet te betekenen dat je per definitie depressief wordt etc.
Wat wel waar is is dat er veel behandelingen zijn voor depressie en migraine samen. Dus het zal wel vaak samen voorkomen. Maar goed het kan ook zijn dat mensen met migraine eerder depressief raken, of dat een depressieve mensen mogelijk sneller migraine ontwikkelen.

Ik leer hier vanalles x]