Opgenomen in een kliniek

Ik wil graag weten waarneer en hoe je opgenomen word in een kliniek! Dit is niet voor mijzelf maar voor mijn broer, ik wil het graag weten…,

Voor bv:

Zelfmoord pogingen/gedachtens of anorexia of depressie?

Ik denk dat je eerst bij een psycholoog moet zitten en dan kan de psycholoog beslissen om een plaats voor je te regelen. Waarschijnlijk kan je ook via politie/meldpunten etc. opgenomen worden, maar dan moet je het wel heel moeilijk maken.

Waarom zou je broer dit willen weten? Weet je zeker dat dit niet voor jezelf is?

Nee, het is voor me broer, hij wil opgenomen worden maat durft dit niet te zeggen tegen zijn psycholoog. Hij heeft vaak zelfmoord gedachtes/ neigingen, voelt zich vaak verdrietig, slaapt slecht en hij zegt dat hij helemaal gek word van zijn gedachtens in zijn hoofd, kan hij hiervoor naar een kliniek?:grin:

Als hij dat wilt moet hij het wel met z’n psycholoog bespreken…

En in een kliniek zal hij ook over zijn problemen moeten praten, als hij ooit weer beter wil worden.

Maar je kan wel voor zijn problemen naar een kliniek?

Een klinische opname wordt tegenwoordig steeds minder vaak gedaan, psychiatrische instellingen zetten steeds meer in op thuisbehandeling. Het gebeurt nog wel, maar het is niet alsof je jezelf zomaar kan inchecken. Zijn psycholoog of psychiater zal een inschatting moeten maken of een klinische opname nodig is. Maar om antwoord te geven op je vraag: depressie, anorexia en suïcidale gedachten zijn inderdaad redenen om opgenomen te worden, als ze ‘ernstig’ genoeg zijn.

verschild per problematiek en alleen als het echt nodig is

Als iemand een gevaar is voor zichzelf, of voor zijn omgeving, kun je sowieso opgenomen worden. Eventueel ook nog in andere situaties, maar daar weet ik het fijne niet van. Ik weet de exacte problematiek van jouw broer niet, maar gezien zijn zelfmoordpogingen/gedachten, is het waarschijnlijk wel mogelijk. Maar dat blijft natuurlijk een inschatting van zijn psycholoog, of wie je daar dan ook voor aanspreekt.

Hoe oud is je broer?
Volgens mij kan hij (vanaf 16 jaar) alleen opgenomen worden als hij zelf toestemming geeft of als hij direct een dreiging vormt voor zichzelf of anderen

Ik ben zelf vier maanden opgenomen geweest vanwege mijn ptss en daar zaten ook mensen die zelf moord neigingen hadden en zichzelf pijn deden. Ik ben er gekomen omdat mijn psychiater op dat terrein het had voorgesteld. Er was daar ook een kliniek voor accute behandelingen voor mensen die niet wouden maar een gevaar vormden voor zichzelf of anderen waar je dus komt dmv je ouders of politie etc. Maar je broer moet niet ergere dingen gaan doen zodat hij wordt gedwongen om naar een kliniek te gaan omdat hij het niet zelf durft aan te geven. Als hij al weet dat hij het wil en zulke gedachtes heeft is het dus wel noodzakelijk dat hij het zelf aangeeft bij zijn therapeut en desnoods ga je mee en ondersteun je hem. ( En als het voor jezelf is laat je bijvoorbeeld een vriendin mee gaan)