Opgelicht via Marktplaats

Ik was al een tijdje op zoek naar een Playstation 3 voor een leuk prijsje. Afgelopen maandag besloot ik om zelf een advertentie op Marktplaats te zetten dat ik een Playstation 3 met controller en eventueel GTA V voor ongeveer 100 euro zocht.

Na ongeveer 1/2 uur kreeg ik een e-mail van ene Roel Pietersma. Hij vertelde dat hij een geheel kras vrije Playstation 3 met controller, GTA V en aankoop bon verkocht voor 100 euro. Het enige probleem was dat hij helemaal onderaan in Nederland woonde en dat voor mij ruim 1,5 uur rijden is. Hij wist mij daarna te vertellen dat hij bereid was om het via pakket post op te sturen.

Omdat ik ondertussen van nog 3 andere mensen berichten kreeg reageerde ik daar verder nog niet op, maar nadat de andere 3 verkopers afvielen omdat ze boven mijn budget waren besloot ik om met meneer Pietersma verder te gaan.

Ik stuurde hem een e-mail terug dat ik pakket post prima vind, maar ik het zekere voor het onzekere wil nemen om niet opgelicht te worden en ik pas wil betalen na ontvangst van de Playstation maar dat ik het ook kon begrijpen dat hij dat te riskant vind voor zichzelf. Vervolgens stuurde hij zijn telefoon nummer en vroeg mij om contact op te nemen met hem. Ik belde hem en aan de telefoon waren we tot een deal gekomen dat ik 50 euro zou overmaken, dat hij dan het pakketje zou verzenden en ik na ontvangst van het pakketje de andere 50 euro zou betalen.

Na ons telefoon gesprek heb ik per e-mail mijn adres gegevens naar hem gestuurd en vervolgens stuurde hij zijn rekeningnummer en persoonlijke e-mail adres (we e-mailde eerst via de Marktplaats e-mail). Voordat ik de 50 euro overmaakte heb ik eerst nog zijn naam, telefoon nummer, e-mail en bankrekening nummer gegoogled om er zeker van te zijn dat ik niks over oplichterij tegen zou komen. Nadat ik niks tegen kwam heb ik 50 euro overgemaakt en een printscreen daar van naar hem gemaild.

Toen begon het raar te worden: hij stuurde mij een e-mail met de vraag of ik hem wilde bellen in verband met zijn vader. Omdat het al 22:00 was had ik geen zin meer om te bellen en stuurde terug dat ik niet kon bellen en dat hij per e-mail even moest vertellen wat er was. Hij wist mij te vertellen dat hij ruzie had met zijn vader omdat ze dit jaar al 2 keer waren opgelicht en zijn vader wilde dat ik het volledige bedrag van te voren moest betalen en dat ze dan het pakketje zouden versturen. Omdat ik dat niet vertrouw heb ik hem gezegd dat de deal dan helaas niet door gaat en verzocht hem om mijn 50 euro weer terug te storen. Als antwoord kreeg ik dat de ruzie met zijn vader al was opgelost en hij samen met hem het pakket de volgende dag op zou sturen.

Eenmaal de volgende dag vroeg ik in de na middag of hij het pakket al verzonden had en hij zei dat hij het had verzonden. Ik vroeg om een track & trace nummer maar hij zei dat hij die op de zaak had laten liggen en zou proberen om daar de volgende ochtend langs te rijden.

De volgende dag vroeg ik nogmaals of hij het track & trace nummer voor mij had en kreeg ik ineens een e-mail terug dat ze hadden besloten om mijn geld terug te storen en dat het er de volgende ochtend op zou staan omdat hij problemen heeft met zijn vader.

Nou, je raad het al, het geld staat er nog steeds niet op… :no_good_woman:

Heeft iemand hier ervaring mee, en heeft het überhaupt zin om hier mee naar de politie te gaan?

Behoorlijk rot voor je! Succes maar de politie kan niet veel doen, waarschijnlijk is dat ook een valse naam?

^ Toen ik het geld overmaakte had ik de naam Roel Pietersma ingevuld en dat pakte de ING app meteen. Normaal als je een foute naam invult krijg je daar een een melding van. Vandaar dat ik het eerst ook vertrouwde.

Ah wat naar… Succes meid :sob::muscle:

aah wat vervelend! Je kunt altijd aangifte doen, maar ik denk niet dat de politie er echt iets aan gaat doen, enkel wanneer ze meer aangiftes over dezelfde persoon binnen krijgen denk ik, anders vinden ze het niet belangrijk genoeg aangezien ze heel veel van zulke ‘kleine’ aangiftes binnen krijgen… :frowning_face:

Sowieso aangifte doen via internet, dan is zijn naam bekend bij politie en zullen ze bij een volgende aangifte een dossier aanmaken.
Ook bij een forum als opgelicht een melding doen, misschien help je er anderen mee.

Aangifte doen heeft echt weinig zin. Maar zou het wel doen. Mocht het een grote oplichter zijn die dit heel vaak doet komt er misschien wel een zaak tegen. Als ik jou was zou ik op opgeletopinternet een berichtje plaatsen, zei nemen dan contact met hem op dat zijn naam op internet staat. Ik heb dit ook een keer gehad en gelukkig op die manier mijn geld terug gekregen.

Ik zou wel aangifte doen, want zoals boven al vermeldt is: misschien ben je niet de eerste.
Heb je hem al opgezocht op facebook? Waarschijnlijk zul je niet ver komen, maar het is te proberen…
Het is ontzettend balen, gelukkig heb je niet het volledige bedrag gestort!

Damn, daarom durf ik nooit hoge bedragen te doen op marktplaats. Ik ga meestal max tot 30. Dan is het verlies ook nog te overzien.

Zou toch wel aangifte doen. Het verhaal kan bullshit zijn, maar als diegene de waarheid spreekt en je hebt het bijv. morgen op je rekening zou je altijd je aangifte nog kunnen intrekken. Het zekere voor het onzekere nemen is mijn top!

Ik weet niet hoe lang het geleden is, maar als het pas 1 dag geleden is zal ik nog wel even wachten.
Ookal klinkt het verhaal niet erg betrouwbaar, het is wel pas 1 dag geleden

Als het al een week/maand ofzo geleden is zou ik idd wel aangifte doen

Ik zou nog even een paar dagen wachten en als je dan nog niks hebt een mailtje naar hem sturen dat je de politie gaat inlichten. Heb je dan nog geen geld? Dan de aangifte doen.

Triest zeg, iemand oplichten voor 50 euro.