Opgelicht, kan ik aangifte doen?

M’n moeder is vandaag opgelicht op marktplaats, ze ging een rekenmachine bestellen en heeft over en weer wat mailcontact gehad, die man gaf z’n rekeningnummer en m’n ma heeft het domweg maar gewoon overgemaakt met het idee “hij stuurt het op”. Zo dom. De man was “1 dag actief op marktplaats” had geen vernoemd telefoonnummer, nadat ze het geld had overgemaakt zag ze een mailtje van marktplaats “over deze verkoper zijn meerdere klachten binnengekomen.” de verkoper is ineens geblokkeerd en van de aardbodem verdwenen. Wel staat er nu een nieuwe advertentie vanaf dezelfde locatie, dezelfde prijs, dezelfde beschrijving onder een andere naam.

Ik weet wie het is, na wat research ben ik achter z’n facebook gekomen waar hij in een status update ook “voor de grap” z’n rekeningnummer heeft gezet. Ik zou dus kunnen aantonen om wie het gaat. Maar ik wil eigenlijk zorgen dat m’n ma dr geld terugkrijgt. Ik zat er dus aan te denken om via e-mail al zijn adresgegevens te ritselen, telefoonnummer,volledige naam en adres.
Zou ik hem hiermee dan kunnen confronteren, met de mededeling dat ik aangifte doe als hij het geld niet terugstort? Kan ik uberhaubt wel aangifte doen? (Het blijft wel diefstal, toch?) En bereik ik daar wat mee?

Ondanks dat het echt superdom is van m’n moeder en dat ik eigenlijk niet had verwacht dat ze hierin zou trappen vind ik het toch heel sneu want ze zit er wel mee.

Iemand misschien ervaringen/tips? M’n moeder verdient dit niet en die man het geld al helemaal niet. gatver.

Knap lullig van die man. Ook al is het misschien niet zo handig van je moeder geweest, het is volgens mij wel strafbaar, lijkt me. Ik zou met de gegevens die je nu hebt naar de politie gaan, je verhaal uitleggen en dan kunnen zij verder onderzoek doen naar die man en zijn duistere zaakjes. Hopelijk krijgt ze haar geld dan terug.

Je kan het altijd proberen!

Ik heb geen ervaring, maar ik zou voor naar de politie te gaan kijken of je de directie van marktplaats te pakken kan krijgen. Als er meerdere klachten zijn geweest en meerdere mensen geld hebben verloren, willen ze misschien wel hun best doen om het terug te krijgen; dan kunnen zij vervolgens naar de politie stappen.

Als zij niets doen zou ik gewoon even langs het politiebureau gaan en vragen wat je kan doen, want je wil niet nu iets doen en dat later blijkt dat je het verkeerd heb aangepakt of zo.

Proberen kan altijd, lijkt me toch wel als er al bekend is van die man dat er meerdere klachten binnen zijn. Succes! Ik hoop dat jullie het geld terugkrijgen van die vent

uhg ik snap gewoon niet dat mensen zulke dingen doen… Ben ook een aantal keer opgelicht… Ik heb de gegevens van de mensen die me op hebben gelicht hier geplaatst : http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Je kunt het altijd proberen, echt triest als iemand zoiets doet.
Ik hoop dat je moeder haar geld terug krijgt! Succes ermee.

Je kunt via een (online) formulier van internetoplichting aangifte doen bij de politie! Via deze link:

https://www.mijnpolitie.n…er=0&supplier=20107101901

Ik heb echt geen idee wat ze er mee doen, maar mijn moeder heeft dit laatst gedaan. Zeker omdat je nu zijn gegevens (naam etc.) hebt. En het ‘bewijs’, geld overgemaakt naar die persoon, evt. mailcontact. Je kunt het altijd proberen :slightly_smiling_face:
Succes!

Ik zou hem een bericht op fb sturen dat je bij hem even rekenmachine heb ‘gekocht’ en geld hebt gestord,maar nog niks ontvangen hebt. En als hij binnen 3 dagen niet het geld niet terugstord je aangiften gaat doen.

Gewoon dreigen, vuile zak. Sorry hoor, maar ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zo sneu zijn dat ze andere mensen gaan oplichten. Dus ja, ik zou al zijn gegevens proberen te vinden en hem dan even duidelijk vertellen dat je je geld terugeist of je anders aangifte tegen hem gaat doen. Volgens mij piept 'ie dan wel anders.

@shitossss Ja? Zou dat een goede aanpak zijn? Via facebook? dat is erg persoonlijk dus misschienn ook wel wat duidelijker/dreigender. Als ik hem zou mailen gaat het namelijk via marktplaats en nu heb ik gewoon zijn goede gegevens.

Het is inderdaad persoonlijker, dus kan hij ook niet denken: “Goh, ik ben toch anoniem, dat meisje kan me helemaal niets doen!” Maar je moet eerst er zeker van zijn dat je al het bewijs tegen hem hebt. Anders kan het ook nog fout lopen en kan hij er misschien nog wel aan ontsnappen.
Politie doet volgens mij niet heel veel met dit soort dingen. Marktplaats zeker niet. Die kunnen niet iedereen gaan vergoeden die opgelicht zijn en de politie denkt: “Tsja, daar kunnen wij ook niet veel aan doen… zo gaat het nou eenmaal.”

Ja ik denk het wel hoor! Als hij weet dat jij weet wie hij is, en aangiften gaat doen is best confronterend, en dat is juist goed! Zulke mensen doen alles stiekem, die zullen sneller het geld teruggeven omdat hij natuurlijk, nadat jij je geld terug hebt weer verder gaat met mensen belazeren.

als je weet bij welke bij die zat ga je naar de bank en doe je daar een melding
denk dat ze daar wel kunnen checken of hij dit vaker doet

@xafterthestorm Ja inderdaad, dit zijn inderdaad ook zaken waarvoor zó-váák gewaarschuwd dat je er eigenlijk bijna niet meer in kan trappen, wat willen ze bij de politie gaan doen? Zeggen dat ze de volgende keer beter moet opletten?.. Ik ga inderdaad eerst even opzoek naar al zijn gegevens, anders ontsnapt hij inderdaad, bij te weinig bewijs… Omdat er meerdere klachten zijn binnengekomen is het vaker voorgekomen en is het toch wel iemand die ze moeten “stoppen” om het maar zo te zeggen. Het gaat dan wel niet om een groot bedrag, maar ik vind het principe zelf (onwetende mensen oplichten) gewoon zo vals! Kan daar echt niet bij gewoon.

Heeft op z’n geweten inpraten zin denkje? Ben daar namelijk opzich wel goed in, of moet ik dat berichtje gewoon zo kort mogelijk houden. Als ik er emoties in ga mengen wordt het misschien voor hem juist een lachertje.

Neee niks doen via hotmail/facebook/marktplaats, want dat kan hij zo verwijderen en dan is je bewijs zo weg. Ik zou gewoon met de gegevens die je nu hebt naar de politie en dan zeggen wat er is gebeurd, en dan vertellen hoe je aan die facebook bent gekomen etc. etc.

@buenoislekker Ohja dat is waar ook natuurlijk. Ik kan wel print-screens maken maar bij de politie kan ik natuurlijk ook niet aantonen dat ik dat niet zelf gephotoshopt heb. En wat nou als ik éérst aangifte doe, en stel de politie werkt niet mee ik dán pas ga dreigen. Dan kan ik geen aangifte doen maar dan staat hij wel onder druk. En dat ik geen aangifte meer ga doen weet hij niet, en het bewijs is dan al “binnen”.

De vraag is alleen of de politie wel echt zin heeft. Ik ben bang van niet. Je zou het natuurlijk altijd eerst kunnen proberen en als de politie niet werkt, dan de aanpak via facebook…

Wat je zelf dus ook zegt. :")

Ik denk niet dat je achter zijn gegevens kan komen.
Maar je hebt hem op facebook?
zorg dat je de mails bewaard, bankafschrift (printscreen evt), en printscreen zijn rekeningnummer en naam etc van facebook.

Ik zou hem mailen, dat je hem aangeeft als hij het geld niet terug stort. en dat je zijn gegevens hebt.

edit: misschien ook niet, om wat buenoislekker zegt.