Opgeblazen gevoel en winderigheid

Ik weet niet of ik het hier neer moet zetten, of bij health… Maar goed.

Ik heb altijd last van en opgeblazen buik, en veel last van gas. Weet iemand hoe je dit kunt verminderen? Ik eet voor zover ik weet gewoon gezond.

Ik heb ook last van een opgeblazen gevoel maar ik heb een spastische darm, misschien even naar de dokter gaan?

Veel vezels eten kan ook helpen.

Het kan een teken zijn van lactose of gluten intolerantie. Ik krijg het door het eten van vlees. Het kan zoveel zijn, ook te snel eten en drinken kunnen de oorzaak zijn. Ik zou er eens even op letten en anders een rondje dokter als je er vanaf wilt!

Ik heb het ook en geen idee hoe het komt. Heb een spastische darm, maar kan geen oorzaak vinden. Super vervelend! Heb van mezelf een redelijk platte buik, maar daardoor lijk ik af en toe 4 maanden zwanger.

Ik had er altijd veel last van toen ik de Dianepil slikte, sinds ik daarmee gestopt ben heb ik er bijna geen last meer van echt top!

De meest voorkomende oorzaken van een opgeblazen gevoel en gas zijn:

• (te veel) koolzuurhoudende dranken drinken
  • te veel rauwkost eten
  • te snel eten en niet goed kauwen, ook veel praten onder het eten waardoor je lucht binnenkrijgt kan ervoor zorgen
  • te veel kauwgum eten

Maar het kan ook heel goed duiden op een intolerantie of allergie. Dan is dit meestal bij een lactose-intolerantie, koemelk-allergie of glutenallergie.
Degene die zorgt voor vooral boeren en heel veel lucht in je maag (spreek uit eigen ervaring) is kippen-ei allergie.
Een bezoekje aan de dokter en allergieën laten testen is dus geen overbodige luxe. :wink:

Wat sowieso HELPT is volkoren producten eten en producten als witte rijst en wit brood laten staan, langzaam eten en goed kauwen, weinig tot niet praten onder het eten en probiotica eten/drinken.

Succes!

Er staan al veel mogelijke oorzaken hierboven, maar wat ook nog een oorzaak kan zijn is het eten van (te) veel eiwitten

Oké, dankje! Dan ga ik hier eens op letten. Ik eet soms denk ik wel te snel, en kan nog wel eens praten tijdens het eten. Hoop dat het daar al grotendeels aan ligt. En de volkoren producten dan nog maar wat meer gebruiken, volgens mij gebruik ik inderdaad witte rijst in ieder geval. Het is te proberen! :slightly_smiling_face:

het verschilt erg per persoon ook vaak! de een heeft baat bij meer vezels, de ander juist bij minder. probeer het eens! je kan zelf producten weglaten, gluten, lactose, vezels, varkensvlees, suiker noem maar op. als je klachten afnemen en je neemt het weer en de klachten ontstaan weer dan kan je er vanuit gaan dat dat het is. ik heb vaak last van mijn buik en darmen als ik niet regelmatig iets eet, als mijn systeem niet gevuld is met eten dan gaat die lucht in de weg zitten enzo… :stuck_out_tongue:

je hebt daar iets voor maar ik weet zo snel even niet meer hoe het weet, ik ga het even googlen!

edit: rennie deflatine.
er staan ook wat tips:
http://www.rennie.nl/nl/opgeblazen-gevoel-of-winderigheid/

Verstopping zou ook kunnen, lijkt me in elk geval verstandig om even naar je huisarts te gaan.

Met minder lucht eten.
Kleine hapjes, goed kauwen.
Geen kauwgom kauwen.
Glas water voor en na de maaltijd drinken.
Gedurende dag kleine maaltijden om de maag gevuld te houden.