Opgeblazen buik

Hoihoi,

Ik heb de laatste tijd heel veel last van een opgeblazen gevoel. Het is niet alleen dat ik het niet voel, maar als ik mijn buik niet inhoudt is die ook echt best wel opgezet, wat er raar uit ziet want mijn figuur is voor de rest wel gewoon slank. En nee ik ben niet zwanger. :’) Ik vind het echt heel erg irritant, en weet niet wat het nou precies aan kan liggen.
Mijn eetritme is redelijk normaal, alhoewel er wel weinig variatie in zit. 9/10 ontbijt ik hetzelfde, lunch eet ik vaak niet omdat ik dan nog geen honger heb, en 's avonds eet gewoon warme maaltijden. Soms snack ik 's avonds ook nog. Sporten doe ik niet.

Heeft er iemand hier meer verstand van, en kan mij hierin helpen?

Eet je veel koolhydraten of zout? Dat kan ervoor zorgen dat je buik gaat uitzetten.

Geen idee, maar mss dat yoghurt helpt? Heb ik toch ooit eens gehoord…
En misschien wat meer variatie en wat sporten, dat kan misschien helpen…

Bij mij helpt een kopje groene thee wel goed.

Ik heb even opgezocht waar koolhydraten allemaal in zitten, en ik eet zeg maar pretty much alles op één dag daarvan haha. Snoep/chocola, zuivel/frisdrank, brood, chips, zoet broodbeleg… Oké dit zou best wel een grote boosdoener kunnen zijn.

Beter eten inderdaad. En dan bedoel ik minder suiker, meer vezels en dat soort dingen.

Probeer wat minder vaak prik te drinken en iets minder snoepen, dat zou al verschil moeten maken. Het gaat ook om het soort koolhydraten dus als je verder niet wil of hoeft af te vallen, kun je beter een lekkere bak fruit nemen ipv snoepjes met allemaal geraffineerde suikers!

Hmm oké, het ligt dus echt aan mijn eetpatroon. Zal wel moeilijk worden om van al die suikers af te kicken, aangezien ik echt verslaafd ben eraan :cold_sweat:

Hm valt op zich wel mee. Begin bij de makkelijke dingen. Ik dronk bijvoorbeeld veel limonade (suiker dus) en dat is makkelijk te minderen. Met alleen dat is het bij mij al een wereld van verschil en ik heb al mijn hele leven last van mijn darmen.

Ik moet sowieso van de cola gaan afstappen, want dat drink ik ook echt elke dag. Laat ik daar dan maar mee beginnen.

Een vriendin van mij die vertelde ook een keer dat wanneer je eet en je tussendoor veel drinkt, dat het dan ‘vast’ komt te zitten in je maag/darmen. Zij noemde het metselen. Weten jullie daar iets van?

Als je drinkt tussen het eten door komt er wel meer lucht binnen zegmaar. Of dat metselen heet… Geen idee, nooit van gehoort.

Het enige wat ik wel weet is dat je moet uitkijken met je eten ‘wegspoelen’ met drinken. Dat je echt water/drinken gebruikt om je eten weg te krijgen. Dan kunnen je maagsappen er niet genoeg mee aan de slag. Stoppen met cola is inderdaad al een goede. Neem lekker koud water en neem bv. in het weekend wel een glaasje cola als je daar zin in hebt. Maar uiteindelijk ga je het msischien zelfs wel minder lekker vinden, ik geef nu nog maar weinig om cola terwijl ik echt een fles per dag dronk als puber.

Echt afkicken van cola inderdaad, dat maakt een wereld van verschil! :slightly_smiling_face:

Een paar jaar geleden dronk ik makkelijk een fles per dag weg, en op een gegeven moment ben ik er gewoon steeds minder van gaan drinken.
Ik vind er nu niks meer aan, veel te zoet, heel af en toe drink ik het nog op een terrasje of als ik een keer misselijk ben.
Je merkt meteen dat je buik minder opgeblazen is als je stopt met drankjes met koolzuur!

Ik heb het als ik mossels eet.

Dan wordt het nu echt tijd om mijn cola-verslaving tegen te gaan!

dit klinkt miss raar , maar iemand die ik ken heeft een melkallergie .
Zij krijgt meestal een opgeblazen gevoel , miss heb jij dat ook?

Van brood en zuivel kun je een opgeblazen gevoel krijgen?