Operatie, zenuwen

Hey Gs

Binnenkort word ik geopereerd en t komt steeds dichterbij.
Ik ben zo vreselijk zenuwachtig. Heb elke dag nachtmerries erover en hoe dichterbij het komt hoe zenuwachtiger ik word.
Iedereen zegt maar jaa t is zo voorbij en je slaapt toch tijdens de operatie maar zelfs dat stelt me niet gerust. Ik weet wel dat het allemaal goed komt maar het lukt niet om me te ontspannen en mijn gedachten te verzetten.
Door m’n zenuwen heb ik ook een vreselijk slechte eetlust en zelfs mijn lievelingsgerechten laat ik voor de helft staan.
Ik slaap nu heel vaak zodat ik er niet aan hoef te denken maar dat helpt toch niet omdat ik er nachtmerries over krijg en zo gaat mijn slaapsysteem naar de klote.

Heeft iemand aub tips om mezelf te ontspannen? xx

Probeer te bedenken waarom je precies zo zenuwachtig voor bent; pas dan kun je ook echt kijken op welke manier je je zenuwen kunt verminderen. Als je bijvoorbeeld angstig bent vanwege het feit dat je nog niet voldoende op de hoogte bent van wat er precies gaat gebeuren, kun je kijken of je meer informatie inwinnen.

Ik ben meerdere keren geopereerd en nog altijd ben ik ook zenuwachtig als ik een operatie moet ondergaan, het is ook gewoon niet iets wat je graag doet. Wat bij mij altijd wel hielp was het vooruitzicht van na de operatie; ik ben meerdere keren aan mijn oog geopereerd en het resultaat ben ik echt superblij mee. Daarnaas hielp het mij om, op de dag van de operatie zelf, een knuffel of iets van huis mee te nemen. Klinkt heel kinderachtig maar vond het erg prettig om iets persoonlijks mee te hebben de operatiekamer in.

En dan nu nog even de clichés waar je niks aan hebt; probeer je momenteel nog niet te druk te maken en probeer je gedachten te verzetten door wat leuke dingen te doen. Schrijf desnoods een paar zinnen op waarom je niet bang zou hoeven zijn voor de operatie, waarom je de operatie doet (het doel voor ogen houden, want het zal vast een goed doel zijn) en lees deze dan dagelijks door/lees ze hardop aan jezelf voor… Misschien dat dat je wat geruststeld?

@Distel
Dankjewel voor je adviezen.
Zelf heb ik al voldoende opgezocht over mijn operatie dus dat zit voor mij wel goed. Ik weet precies wat me te wachten staat. Ook weet ik waarvoor ik het doe maar ik ben super bang voor de pijn en ongemakkelijkheid :frowning_face:

Waar moet je dan aan geopereerd worden? (Als ik zo brutaal mag zijn om dat te vragen…)

Ik kan me goed voorstellen dat je daar tegenop ziet, heb ik ook altijd last van maar ik moet wel heel eerlijk zeggen; de pijn etc. valt me eigenlijk na afloop altijd weer mee! En over het algemeen krijg je altijd goede pijnstilling mee naar huis. Ik voel me de paar uur na een operatie vooral erg moe door de narcose, mijn ervaring is dan ook dat je daar vrij weinig van mee krijgt. De eerste dag na de operatie is inderdaad wel wat ongemakkelijk, wat kun je wel, wat kun je niet en wat doet pijn? Meestal is dit na één à twee dagen wel een heel stuk beter. Laat je vooral lekker verwennen na de tijd.

Blijft het lastig vinden om je iets te kunnen zeggen waardoor je nu, van tevoren, minder zenuwachtig wordt want eigenlijk is dat gewoon heel lastig. Afleiding…

Ik word binnenkort ook voor het eerst geopereerd en ik vind het ook best spannend. Iedereen die ik ken die ondernarcose is geweest zegt dat de narcose echt niet veel voorsteld. Verder weet ik ook wat me te wachten staat en heb ik een doel waar ik het voor doe. Maar ik begrijp je echt heel goed. Mijn operatie staat over drie weken gepland. Suc6 met de joune ik weet niet hoelang je nog moet wachten. Maar bij mij gaat de tijd echt heel erg snel nu.

@Krystl1997
Dankjewel jij ook succes!
Ik ben wel eens eerder onder narcose geweest maar dat is alweer een jaar of 10 geleden. Ik weet wel dat het meevalt en dat je in minder dan 10 tellen in slaap valt maar ik word gek bij de gedachte dat ik KO ben en dat er mensen in me zitten te snijden enzo.

Ja sorry klinkt eng sorry!

@Distel
Ik heb je een note gestuurd!

^Ik vind dat ook wel een gek idee dat ze alles met me kunnen doen wanneer ik onder narcose ben. En ik vind het best wel awkward omdat ze via mijn plasgaatje met een systoscoop in mijn blaas gaan kijken en de problemen die ik heb dan oplossen. Waar word je aan geopereerd als ik vragen mag?

Sorry dat ik nu pas reageer maar ik ga je noten! :*