Operatie aan gehoor

Helloo…
Ik ben 19 jaar en sinds mijn geboorte doof aan mijn linkeroor. Er zijn veel onderzoeken naar gedaan maar sowieso tot mijn 23e (volgroeiïng hersenen) kan er niks aan worden gedaan.
De laatste keer dat er onderzoek naar gedaan is, is 12-15 jaar geleden. Nu zijn de technieken natuurlijk veranderd en binnenkort ga ik weer naar het ziekenhuis om te vragen wat er nu aan gedaan kan worden.
Maar eerst wil ik graag ervaringen van jullie horen! :slightly_smiling_face:

De reden dat ik doof ben is dat mijn oor geen ‘signaal’ zendt naar mijn hersenen, waardoor trillingen niet worden omgezet in geluid. Wat ik gehoord heb een tijdje geleden is dat er een chip achter in mijn oor kan worden gezet om de signalen te versturen.
Iemand hier ervaring mee?

Ik heb geen ervaring met een chip, maar wel met een BAHA.

Ik heb ongeveer hetzelfde als jouw, maar dan aan mijn rechteroor. Mijn trommelvlies doet het daar niet meer en mijn botten zijn weggerot. Ja, ik weet het. Te smerig. Maar goed. Mijn oor kan dus ook geen geluid opnemen en daardoor heb ik dus een BAHA gekregen.
En ik kan je 1 ding vertellen. Wat een mega verschrikkelijk goed ding. Ik weet hoe het is om half doof te zijn en dan op het moment dat je aan beide kanten goed kan horen FANTASTISCH. Het toetsenbord s in de war en ik kan het dubbelteken niet meer vinden.
Je zult er de eerste weken wel last van hebben dat je zoveel geluiden binnen krijgt en het zal soms ook nog wel pijn doen, maar je zal er al bij al totaal geen spijt van krijgen.

Ik zal er eens naar googlen! Bedankt voor je tip! Was je ook volledig doof aan dat oor, of maar gedeeltelijk?

Ik zie nu trouwens dat het een gehoorapparaat is, klopt dat? Want dan zal het waarschijnlijk niet helpen bij mij. Gehoorapparaten zijn afgeraden bij mij…

Het is een aan het bot verankerd gehoorapparaat aangezien dat de enige optie is voor mij. Maar jij hebt een probleem in hersenen en ik in mijn gehoorgang.
Uit onderzoeken kwam dat ik gedeeltelijk doof ben, maar ik hoor eigenlijk niets met dat oor. Zelfs als iemand hard op paart of schreeuwt kan ik er nog niets mee.

Hoe ga jij er trouwens mee om?

Ooh oke ! Heb je het ook al vanaf je geboorte of is het met de tijd slechter gegaan?
Ik kan er verder niet veel aan doen, het is vervelend vooral omdat ik dus geen richting hoor. Als bijvoorbeeld iemand mij roept, hoor ik niet waar het vandaan komt. Of als ik in het verkeer ben hoor ik niet waar auto’s/ sirenes vandaan komen.
En het is vervelend dat als er iemand links van mij zit, dat ik diegene niet kan horen. Ook kan ik mensen slecht horen met geluid er om heen, zoals feestjes etc.
En hoe zit dat dan bij jou? :slightly_smiling_face:

Ik kreeg het op mijn 2e.
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb me op den duur wel kunnen aanpassen, zoals de telefoon aan de linkerkant opnemen bijvoorbeeld. Maar ik vind het heel irritant dat je nooit iemand kan horen en echt je best moet doen om iemand te verstaan. In het verkeer heb ik er ook last van.
Maar als jij die chip hebt hoop ik dat het veel beter gaat met dat soort dingen. Je bent het nu vast wel gewend, maar als je dat ding hebt merk je pas wat je hebt gemist.

Oh daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik ben aan mijn rechteroor grotendeels doof (hoor nog iets van 10%) en ik vind het superirritant. Niet dat er niet mee te leven valt natuurlijk, maar het is gewoon vervelend dat wanneer iemand die rechts van je zit iets zegt, je dat niet verstaat. Bij mij zit het echt in het slakkenhuis, zou zo’n chip daar ook helpen?

Ik zou het echt heel vervelend vinden om aan een oor doof te zijn. Ik word al helemaal gek als mijn oor voor maximaal een dag dicht zit.

Hangt er vanaf wat je hebt. Doordat haar hersenen niet meewerken kan zij alleen een chip krijgen en doordat mijn trommelvlies naar beneden is gevallen en dat daardoor veel troep ontstaat kan ik alleen een BAHA.
Het hangt er maar net vanaf wat je hebt. Ben je van plan om ook een gehoorapparaat aan te schaffen?

Hmm, ik zal het eens aan mijn KNO-arts vragen dan! Ik ben al een tijd(4 jaar ofzo) niet geweest, dus ik heb geen idee wat er nu mogelijk is, maar de laatste keer dat ik er was zei hij dat een gehoorapparaat niet zou helpen omdat het te diep zit o.i.d. Zowel mijn trommelvlies als mijn slakkenhuis doen het niet.

Als het je verbeterd zou ik het zeker doen. Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, het is ook wel verrekte duur (vind ik zelf). Maar het scheelt zoveel.
En ze zijn nu wel zover dat je bijna voor elk probleem wel een oplossing hebt. Mijn apparaat heb ik ook nog maar net omdat ik 'm niet eerder kon krijgen.