Openbaar piano-examen; ik sterf van zenuwen

Ik speel al jaren piano en op het einde van elke graad is het openbaar examen. Dan kan iedereen dus komen luisteren en speel je gewoon voor de jury voor punten. Het probleem is dat ik het al verschrikkelijk vind om voor mijn leerkracht te spelen en het examen van vorig jaar was ook een ramp. Toen trilde ik zo hard, dat ik niet in staat was om te spelen. Je zag het niet aan mij, maar mijn handen waren verstijfd en helemaal aan het trillen, eigenlijk trilde heel mijn lichaam. En dit allemaal van de zenuwen. Nu ben ik echt zo bang voor dat openbare examen, ik kon gisteren al niet slapen door de gedachte eraan. We hebben ook wel kalmeermiddelen op basis van planten bij de apotheek gekocht. Heeft er nog iemand tips tegen de zenuwen of heb je zelf piano examen?

Toen ik aan het begin van het spelen zenuwachtigwas, probeerde ik zo min mogelijk aan de mensen te denken. Ik speelde net als of ik de enige in de kamer was, en probeerde eigenlijk aan niets te denken. Te veel kalmeermiddelen gebruiken zal denk ik niet heel goed zijn. Probeer gewoon aan niets te denken, denk niet aan het publiek en de juryleden zou ik zeggen en geniet van het spelen.

ik had laatst een presentatie voor 200 mensen, ik was die dag ervoor zooo zenuwachtig, maar toen ik er eenmaal was dacht ik; ach schijt, het ergste wat er kan gebeuren is dat ik mn tekst vergeet ofzoiets, nouja, dat kan iedereen overkomen.
Oftewel; je moet positief denken! Je moet niet denken van, kutt straks speel ik alles verkeerd of blabla. So what? In het ergste geval haal je je centraal examen niet, dat is toch ook geen wereldprobleem?