Open sollicitatie stage - geen reactie

Hoi allemaal,

Ik heb 2,5 week geleden een sollicitatiebrief gestuurd voor een stage bij een bedrijf. Dat bedrijf had 2 jaar geleden (en dus inmiddels verlopen) een vacature voor deze stage, maar omdat het mij heel leuk leek heb ik hiervoor een open sollicitatie gestuurd.

Nu is het 2,5 week later en ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Ik wil niet opdringerig overkomen. Bellen vind ik daarnaast ook heel lastig omdat ik telefoonangst heb en niet zo goed weet wat ik dan aan de telefoon zou moeten zeggen.

Iemand in dezelfde situatie (gezeten)?

Het is heel normaal dat je geen reactie krijgt bij een open sollicitatie. Je zou het over een maand nog eens kunnen proberen.

Vind dat voor een stage denk niet echt geschikt… de stage is voor juni 2016 dus ik vind het een beetje raar om volgende maand weer aan te komen kloppen met dezelfde sollicitatie

Wacht, je hoeft pas stage te gaan lopen in juni 2016 en je solliciteer nu al?

dat is in onze sector zelfs nog krap :wink:

Het is eerder dat ik niet zo goed weet wat ik moet vragen. Ik wil niet opdringerig overkomen.

Lijk mij niet dat je dat al gaat vinden. Bedrijven kijken meestal niet al zo vroeg van te voren want wie weet wie er allemaal nog meer gaat solliciteren voor die periode? Bij kleine bedrijven is er misschien een kleine kans maar de rest gaan bijna 100% zeker zeggen dat het te vroeg is.

Wel vervelend dat stage vinden zo lastig is. Probeer jezelf zo goed mogelijk naar voren te brengen en zoek naar dingen die jou uniek maken t.o.v. de rest. Docenten en aanbevelingen/netwerken kunnen ook heel erg helpen.

Ik zou gewoon bellen om te vragen of ze je open sollicitatie ontvangen hebben en of er toevallig ondertussen al een plekje vrij is of gaat komen

Na 2 a 3 weken kan je altijd bellen om te vragen naar een update. Vind dat niet opdringerig. Een betere indruk maak je ook bij bedrijven om ze eerst te bellen voordat je ze mailt. Desnoods zoek je ze persoonlijk op :stuck_out_tongue:

Blijkbaar ben ik een van de weinige, maar ik vind het niet raar om al zo vroeg ermee bezig te zijn. Mijn stages moesten ook al maanden van te voren gezocht worden, in sommige branches werkt dat gewoon zo.

Anyway, op zich kun je wel bellen om te vragen of je sollicitatie goed is ontvangen. Maar verder zijn bedrijven inderdaad niet verplicht om te reageren op open sollicitaties. Focus je ieder geval niet op een enkel bedrijf, maar zorg dat je altijd een aantal sollicitaties hebt lopen.

^ Het hangt er heel er vanaf wat voor stage je gaat doen denk ik. Als je een vacature bij een bedrijf zoekt, ga je inderdaad niks vinden maar als je naar het buitenland wil is 6 maanden juist weer heel kort, of als je bij een bepaalde onderzoeksgroep wil is 6 maanden ook geen overbodige luxe.

Het is helemaal niet raar om nu al voor de zomer te solliciteren. Wij zoeken nu ook al mensen voor de zomer. Ik zou gewoon even bellen hoe en wat.

ik moet ook altijd solliciteren voor mijn zorgopleiding, en wanneer ik mijn stage niet rond februari af heb, dan ben ik veel te laat omdat alle ´goede en leuke´ plekken dan al bezet zijn.

Ja, precies :wink:
Bij ons is zo vroeg van tevoren echt niet raar. En bedrijven doen hetzelfde. Sterker nog: de meeste stageplekken zitten voor die periode helaas al vol.
Het is inmiddels al mn 4e stage en ik heb wel geleerd van de vorige keer dat ik 3 maanden van tevoren eens ging solliciteren (geen succes…)
Maar ik kan bij een ander bedrijf ook beginnen heb ik zojuist gehoord, alleen dat ene leek me zo zo leuk dat ik daar toch liever van wil weten of er niet toch een mogelijkheid is.

Ik vind het niet gek dat je nu solliciteert voor juni 2016. Ik heb mijn stage vanaf mei 2016 ook al geregeld. Dus sws heel goed dat je bezig bent.

Ik zou nog 1.5 week afwachten, soms zijn selectieprocedures zo lang. Je kant eventueel anders nog een mail sturen over de mogelijkheden van stage? Of toch maar even bellen met die vraag?

Ik vind ook niet dat je te vroeg bent. Dus dat is prima.
Je hebt alleen wel echt legio bedrijven die gewoon niks op een sollicitatie laten horen als ze niemand zoeken of jouw profiel niet aansluit.

Ben blij dat ik niet zo vroeg van te voren hoef te solliciteren. Mijn stage had ik 3 maanden van te voren en mijn afstudeerplek uiteindelijk 1 maand van te voren (die laatste was wel een beetje stressen omdat dingen anders liepen maar uiteindelijk toch nog goed kwamen icm skype sollicitatie)

Ik vind het niet gek hoor! Ik ben ook al bezig met een stage voor in februari 2017…

Welkom met het leed, dat een stage vinden heet.

Nee ik ken de frustratie. Ik moet voor mijn opleiding elk jaar een andere stage hebben en het is altijd zo frustrerend. Ik bent ook zeker niet te vroeg. Ik zou zeggen het is een open sollicitatie, laat het gaan en zoek verder.

Misschien helpt het om zelf langs bedrijven (met vacatures) te gaan?
Ik heb dit een wel eens gedaan, had meteen een stage plek. Verder is mijn vader directeur van een bedrijf en hij neemt zelf alleen maar stagairs aan die hem persoonlijk komen opzoeken.