[Open Relatie] Het gaat verder dan alleen seks. Help?

Ik ga mijn verhaal zo kort mogelijk proberen te houden
en ik hoop dat ik wat tips en meningen kan krijgen.

Ik ben in een open relatie met mijn beste vriend. We kennen elkaar al sinds we 12 zijn en ondertussen zijn we nu beide 19 en begonnen onze relatie 2,5 jaar terug. We hebben dus een hele goede basis, namelijk onze vriendschap, voor een relatie.
Vanaf het begin wist ik al dat hij niet hetero is, maar bisexueel. Hij had toegegeven dat hij al wel wat met een jongen had gedaan voordat we een relatie kregen, maar dat dit geen fijne ervaringen waren.
En door veel gesproken te hebben over dit onderwerp hebben we tegen elkaar gezegd:
‘‘Hij mag met jongens naar bed en ik met meiden.’’
Aangezien ik ook heel erg open minded ben en dat ook wel wil proberen.

Ik heb wat gedate met meisjes, maar geen ‘‘match’’ kunnen vinden. Komt er dus op neer dat ik nog niets gedaan heb. Hij heeft 1 one night stand gehad en toen hij dat vertelde voelde ik me daar ook prima bij. Toen was het voor mij wel duidelijk dat ik het wel aan zou kunnen.

Maar sinds een maand heeft hij nu een jongen ontmoet, waar hij regelmatig mee afspreekt. Ik vind het geen probleem dat hij een vaste bed partner zou hebben, liever dat, dan met 10 verschillende jongens to be honest. Maar hier komt mijn probleem…

Hij heeft die jongen niet verteld dat hij al in een relatie is. Ik ben dus alleen zijn ‘‘beste vriendin’’, ik heb wel ok gezegd om mijn mond te houden maar ik voel me achteraf er totaal niet gelukkig bij. Afgelopen week heeft hij verteld dat hij vlinders heeft door die jongen.
Hij is dus verliefd aan het worden, tuurlijk kan dat gebeuren in een open relatie. Maar ik vind deze situatie echt niet prettig. Ik heb hem ook gevraagd ‘‘Wat als die jongen een relatie met je wilt? Vertel je hem dan de waarheid? Wijs je hem af? Wat doe je dan?’’ En het antwoord wat ik kreeg was nogal… bot en kortaf? Het kwam er op neer dat hij het niet zou weten.

Ik heb het gevoel dat ik hem kwijtraak en dat is het laatste wat ik wil. Maar ik wil ook niet dat als ik met hem hierover ga praten, dat het overkomt als iets verbieden.
Ik vind het allemaal een beetje lastig worden ><’’ Ik heb er met een vriend ook al over gesproken en die vind dat mijn vriend te ver gaat. (ze lopen ook hand in hand door de stad, zoenen elkaar openbaar, hebben volgens mij ook al ik hou van je gezegd etc.)

Help? Wat zou jij doen?

xx

Wow lastig. Ik zou echt eens goed met je vriend gaan praten en grenzen stellen. Geef aan wat je wel en niet goed vind, want ik zou het ook echt niet pikken als mijn vriend een relatie met een ander zou hebben. Sowieso lijkt me een open relatie niks, dat gaat vaak zo goed fout. Ik zou mijn vriend echt nooit willen delen.
In ieder geval, ga eens goed met hem praten en geef je grenzen aan, die zou hij moeten accepteren. Hij moet snappen dat hij natuurlijk geen 2 relaties kan hebben.

Ik zou duidelijke grenzen maken, anders wordt je (nog verder) gekwetst. Als dit niet lukt, zou ik toch overwegen om er een punt achter te zetten. Je kunt niets tegen verliefdheid doen.

Nee inderdaad, ik zou zelf ook nooit een relatie naast hem nemen. Maar hoe begin je zo een gesprek zonder bazig over te komen? Ik heb wel vaak dat als ik grenzen probeer te stellen over andere dingen, dat we eindigen in ruzie omdat hij vind dat ik hem dingen verbied. Dus of ik breng het verkeerd, of hij doet lastig.

Jullie staan er heel anders in.
Jij bedoelt met een open relatie dat hij seks mag hebben met andere jongens maar bij jou komt voor de liefde.
Hij bedoelt dat hij meerdere relaties mag hebben.
Dat is iets heel anders. Jullie moeten hier echt goed over praten. Maar als hij echt verliefd is op die jongen, dan zou ik overwegen om ermee te stoppen. Dan word jij alleen nog maar gebruikt en dat was niet wat jij voor ogen had bij deze relatie toch?

Jullie moeten hier goed over praten. Een open relatie is prima maar je moet er wel goede afspraken over maken hoe ‘open’ die relatie dan is.

Sowieso vind ik het al niet netjes dat hij jou vraagt om je mond te houden over jullie relatie, dat hoort niet.

Ik sluit me denk ik aan bij Moriarty. Jullie staan er gewoon anders in.

Hebben jullie van tevoren hele duidelijke regels gesteld?
Ik had bijvoorbeeld met mijn ex de regel dat we wel met anderen mochten zoenen. Mits het tijdens het uitgaan was, niet te vaak gebeurde en het iemand was die je toch nooit meer zou spreken.

Bij een open relatie denk ik wel hetzelfde als jij doet eigenlijk. Jullie hebben een relatie, maar dingen met iemand anders doen mag.

Ga even goed met je vriend zitten en praat over hoe je je voelt. Want wat hij nu doet is gewoon van twee walletjes eten.

Praat erover met hem. Denk dat zijn gevoelens gewoon weg zijn voor je.

Voor mijn gevoel waren de ‘regels’ eigenlijk wel duidelijk. Hij gaf mij ook het idee dat we het met elkaar eens waren, maar dat blijkt inderdaad toch anders te zijn. De regels waren eigenlijk heel simpel; hij + jongens, ik + meisjes, one night stands mogen maar ook 1 vaste bed partner, altijd veilig doen en geen geheimen voor elkaar. Toen we het over verliefdheid hadden zeiden we beide, dat kan gebeuren maar ik ga er dan niks mee doen… Waaraan ik zelf toen toevoegde dat ik dan afstand zou nemen van die persoon.

Meerdere relaties hebben heeft weer een andere benaming en dat zie ik mezelf idd niet doen.

Dan vind ik dat wat hij nu doet gewoon onder vreemd gaan valt. Ik zou dat ook zeker melden aan hem.

Hij heeft momenteel een relatie met jou. Seks met die jongen hebben is inderdaad iets compleet anders dan hand in hand door de stad lopen.

Ik denk dat ik vanavond of morgen met hem ga praten.

En dan zal ik nog wel terug komen om te vertellen hoe dat is gegaan.

Als jullie dit hebben afgesproken, dan houdt hij zich dus absoluut niet aan jullie regels. En dan zou ik hem de keuze stellen: of die jongen, of jij. Maar niet allebei.

Ik vind dit inderdaad ook onder vreemdgaan vallen als ik jullie regels lees. Ik denk bij een open relatie trouwens ook gewoon aan seks met meerdere mensen, en niet aan meerdere relaties. Verder vind ik het wel een heel belangrijke regel dat je een vaste bedpartner wel laat weten van je relatie. Ik vind dit ook niet echt mooi naar die andere jongen toe.

Jij voelt je er niet fijn bij? Vertel hem wat je voelt en denkt en inderdaad er moeten grenzen zijn

Ik heb verteld hoe ik me erbij voel. Ik heb hem verteld dat ik het te ver vind gaan en dat ik het gevoel heb dat hij een relatie is ingestapt met die jongen. Toen ik vroeg hoe ga je dit nu doen, want je kan geen twee relaties tegelijk hebben. Werd hij een beetje stillig en bleef hij zeggen dat hij het niet wist.

Ik ben daarna gaan douchen en huilen ofc, komt er dus op neer dat hij niet per direct voor mij kiest. Sinds gisteravond doet hij depri en zegt ie dat ie in de knoop zit. Hij wilt er verder niet over praten. En nu vandaag zouden we een gezellig dagje samen doen, maar het is gewoon awkward tussen ons. Opeens voel ik geen connectie maar een afstand,

Ik ga hem nog een paar dagen laten en hopelijk komt hij zelf met de oplossing en anders zet ik weer de eerste stap om te praten en dan zie ik wel hoe het eindigd…

Dankje iedereen voor jullie advies xx

Wat naar Fairytears! En ik vind het stom om te zeggen maar ik denk dat het eigenlijk al genoeg zegt dat hij niet gelijk voor jouw koos maar twijfelt. Misschien moet je voor jezelf kiezen en een break nemen of er een einde achter zetten. Je verdient iemand die helemaal voor je gaat in alles situaties. :kissing:

Dat is dus het rotte met open relaties. Vaak gaat er veeel meer spelen dan alleen wat gevoelens voor elkaar. Er komen zoveel extra factoren en vlakken bij waarop dingen veranderen. Ik zou aangeven wat je voelt en wat je twijfel/angst is.

Update.

Nog best veel erover gesproken met hem uiteindelijk.

Ik heb gewoon gevraagd hoe het tussen ons zit en hij zei dat het wel goed zit en dat hij niet op een punt staat om het met mij uit te maken. Hij heeft gezegd dat hij (nog) geen relatie met die jongen wilt en dat hij ook snapt dat hand in hand lopen etc. verder gaat dan friends with benefits. Dus… ik hoop dat er nu wat veranderd? En zo niet ben ik gelukkig niet meer bang om het bij hem aan te halen :slightly_smiling_face: en ik denk dat ik het wel duidelijk heb gemaakt wanneer het voor mij niet meer zal gaan tussen ons.