Opdringerige vriendin :S

Hoi,

Ik zit ergens mee, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb een vriendin, C., waar ik tijdens mijn middelbareschooltijd best close mee was. Alleen, ze is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Meestal wanneer ik met haar praat, schept ze enorm op over alles wat ze zelf bereikt heeft, en kraakt ze de dingen waar ik over vertel af. Ik heb het hier al zo vaak met haar over gehad, maar ze zegt dat het aan mij ligt en dat ik te onzeker ben. Maar zelf vind ik dat onzin: ik zit niet te wachten op een vriendin die mij de hele tijd af loopt te zeiken en vervolgens gaat vertellen hoe geweldig ze zelf wel niet is.
Omdat we dit jaar allebei een andere opleiding gaan doen, dacht ik dat ons contact wel langzaam zou verwateren. Helaas woont ze erg dicht bij mij in de buurt en stelt ze de hele tijd voor dat we ‘echt weer eens af moeten spreken’. Dat klinkt misschien leuk, maar het komt toch altijd op hetzelfde neer: ze verteld alleen maar over zichzelf en heeft totaal geen aandacht voor wat ik te vertellen heb. Ik heb haar al een paar keer afgewimpeld, maar ze blijft maar doordrammen.
Hoe kan ik -zonder al te bot te zijn- ervoor zorgen dat ze me met rust laat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes Emma

Wel bot zijn, mensen moeten gewoon een keer leren zeggen waar het op staat ipv eromheen te draaien

Ja, misschien heb je gelijk. Anders blijf ik voor eeuwig aan haar vastzitten (subtiliteit is niet haar sterkste punt).
We hebben alleen wel veel gezamenlijke vriendinnen, zou dat niet veel geroddel en geruzie opleveren?

Zeggen waar het op staat, dat lost echt het meeste op. Ze voelt zich duidelijk erg goed over zichzelf en dat soort mensen moet je echt met hun neus op de feiten drukken van hoe jij er tegenover staat want ze loopt anders zo weer over je heen.

Ik had ook zo’n vriendin die enkel over haarzelf kon vertellen en niet eens luisterde naar wat ik te vertellen had. We spreken nu niet meer af.

Dankjewel, dat was net even het advies dat ik nodig had :wink:

Herkenbaar! Alleen dan kwam er bij mij nog bij dat ze echt helemaal pissed werd als ik een andere mening over iets had dan zij. En altijd alles maar op zo’n manier verdraaien dat alles wat zij deed geweldig was en wat ik deed raar/saai/stom.
Geen contact meer mee en daar ben ik eigenlijk heel blij om!

Zou het op een vriendelijke maar duidelijke manier proberen duidelijk te maken en als dat niet lukt is hard zijn denk ik het beste…