Opdrachten krijgen!

Hii,

Ik heb een vraagje, ik teken graag en wil na m’n havo ook graag naar een kunstacademie.
Nu lijkt het mij heel erg leuk om opdrachten te krijgen van mensen om te teken, maar ik weet niet hoe ik daar voor kan zorgen!?
Iemand tips, ideeën ofs??

Liefs,

ga op pinterest en zoek ideetjes op
er zijn genoeg 30-day challenges en inktober om eraan te beginnen :slightly_smiling_face:

Zoek op wat je zwakheden zijn (handen,perspectief, emoties, stilstaand leven,…)

en werk daarop.

Ga op ‘uitstap’ en ga naar een drukke plek en probeer 10 mensen snel te schetsen,
of teken alvast een gebouw of 2,

Kijk rond je en inspireer je alvast

Ik kan uit je tekst niet helemaal opmaken of je opdrachten bedoeld als in “betaald werk” of zogenaamde “prompts” (onderwerpen om te tekenen). Soundsoldier is van dat laatste uitgegaan volgens mij, maar voor het geval je dat niet bedoelde, hierbij mijn input :slightly_smiling_face:

Ik krijg mijn betaalde opdrachten meestal via Instagram binnen. Daar post regelmatig tekeningen die ik als vrij werk maak (dus niet in opdracht). Instagram is een heel visueel medium (net als Pinterest), dus het is altijd goed om daar je werk te laten zien (liefst zonder al te veel selfies e.d. tussendoor :stuck_out_tongue:). Mijn klanten komen zo naar mij toe in plaats van dat ik ze achterna zit.

Ik zie dat dit topic al wat ouder is, maar misschien heb je hier nog iets aan :wink:

Het is vooral belangrijk dat je werk zichtbaar is, zoals Yisha zegt via bijv. Instagram. Een eigen website maken kan ook helpen, waar je dan wat werk op zet en info over je beschikbaarheid.
Een goede vriendin van mij die iets soortgelijks doet heeft daarnaast nog ‘ouderwetse’ visitekaartjes gemaakt waarop ook haar tekenstijl naar voren komt. Zo’n kaartje is wel handig om weg te geven als je werk eens ter sprake komt met iemand (zelfs als dat gewoon een gesprek op een feestje is). Volgens mij heeft zij haar visitekaartjes laten drukken bij saxoprint, maar er zijn natuurlijk tig aanbieders waar je terecht kunt…
Oh en ik denk dat het ook goed is om een kenmerkende stijl te ontwikkelen, waardoor mensen weten waar ze aan toe zijn als ze jou vragen. Succes in ieder geval! :slightly_smiling_face:

• Je werk delen op social media, zoals instagram/tumblr en aangeven dat je ervoor open staat (of in het engels: “open for collaborations / open for commissions”)
  • Je werk delen op specifieke pagina’s zoals Behance
  • In je eigen omgeving laten weten dat je er open voor staat (ik heb vaak opdrachten gedaan voor familie en vrienden, en heb daar ook voor betaald gekregen)
  • Je werk op sites zoals society6 zetten zodat je wellicht een passief inkomen kunt ontwikkelen :slightly_smiling_face: