Opdracht maatschappijleer: ontwerp een gedragsveranderende reclame

Hoi allemaal, ik moet een opdracht maken voor het vak maatschappijleer, maar kan helemaal niets bedenken. Het is een PTA en het cijfer zal meetellen als 70%.

De opdracht is:
[b][i]Ontwerp een gedragsveranderende reclame

Bedrijven maken commerciële reclame, ofwel reclame met als doel het koopgedrag van mensen te beïnvloeden. Op deze manier hopen ze consumenten aan te trekken en de verkoop te stimuleren. Bedrijven maken daarbij handig gebruik van slogans, beelden, geluiden en kleuren om de reclames zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

De overheid maakt ook reclame, maar die hebben als doel andere aspecten van het gedrag van mensen te beïnvloeden, zoals gezonder eten en minder alcohol nuttigen. Ook zij gebruiken hiervoor verschillende technieken om hun boodschap zo goed mogelijk over te brengen.

De richtlijnen:

• Je kiest een onderwerp dat past bij het thema pluriforme samenleving. Hierbij kun je denken aan: sociale cohesie, emancipatie, burgerschap, integratie, grondrechten e.d.
  • De opdracht bestaat uit een reclameposter/filmpje of andere media (radio, advertentie of mogelijkheden op internet) evenals een begeleidend Word-document waarin je:
    o De keuze voor het onderwerp, de gekozen media en te bereiken doelgroep verantwoord
    o Het doel van de door jou ontworpen reclame uitlegt: wat wil je bereiken en op welke manier (woorden, beelden, kleuren?)
    o Hoe je werkwijze eruit zag
    o Waarom je zo te werk bent gegaan
  • Zorg voor een aansprekende en orginele reclame.
  • Zorg voor een goede en overzichtelijke lay-out van het bijbehorende document.
  • Zorg voor een goede onderbouwing van de door jou gemaakte keuzes.
  • Zorg voor een bronvermelding bij het document.[/i][/b]

Hebben jullie ideeën en/of tips? Ik hoor het graag! X

Niemand ideeën?

Technisch gezien (en daarmee bedoel ik psychologisch) zetten reclames de persoon niet over tot actie en verandert het gedrag niet, de persoon denkt er wel vaker aan. Zeg dat maar tegen je maatschappijleerdocent :wink:

Maar iets over roken?
Dat er naast de persoon A een andere persoon staat B en als A dan een sigaretje wil pakken dat persoon B die steeds in twee breekt? xD Persoon B is dn het geweten van A :stuck_out_tongue:

Ik zou zeggen: Kijk filmpjes van SIRE!

Ik weet niet of je cliché dingen wilt, of echt iets origineels.
Cliché = roken, schelden, bellen/smsen achter het stuur, dronken rijden, discriminatie.

Nou, altijd als ik bijvoorbeeld de reclames van ING zie, zijn die toch wel pakkend. Met veel verschillende mensen en een stem die je streng toespreekt… :’)

Bedankt allemaal! Hebben jullie misschien ook tips voor de poster/photoshop? Een programma bijvoorbeeld… En dat ik dan een foto op de achtergrond zet met aantrekkelijke teksten… Wat vinden jullie hiervan? Te simpel? Het is wel een PTA… dus ik twijfel eerlijk gezegd… ik wil niet dat het te simpel lijkt, maar heb ook niet zoveel tijd meer :frowning_face:

Ik heb dus gekozen voor roken en mijn te bereiken doelgroep is mensen die niet roken, ik wil dat ze hier ook niet mee beginnen en dat wil ik doen door aan de mensen die niet roken te laten zien hoe vies de longen (en gevolgen) zijn van mensen die wel roken…