Opdracht levensbeschouwing: verschil jongeren havo en vwo

Wat lastig! Ik denk dat je over Mavo-Vwo wel wat kan vinden maar Havo en Vwo…, die verschillen zijn niet zo groot denk ik?

Maar om je toch een beetje te helpen, over het algemeen denk ik dat:
-Vwo’ers perfectionistischer is
-Vwo’ers meer doorzetters zijn
-Vwo’ers meer hun huiswerk maken etc (oke ik zit op gymnasium op een gewone school en 3 kwart doet het niet maar goed :slightly_smiling_face: )

Misschien een enquete houden?

Ja, dit is enorme onzin :’) In mijn opzicht dan!

Havo leerlingen maken zich inderdaad niet zo heel veel druk over leraren, het ligt er gewoon aan hoe 'n leraar zich gedraagt. Maar dat was bij ons op school hetzelfde bij het VWO.
En op de havo is het zéker niet stoer om 'n laag cijfer te halen en die andere dingen. Dan zit je weer bij het vmbo hoor, daar is het stoer…
En meisjes in adidasvestjes? Uggs? Nickelson jasjes? Niemand bij ons op school van de havo én het vwo. Dat was vmbo alleen maar :")

Wat een vriendin van mij zei, die is van havo 5 naar vwo 5 gegaan. Vwo snapt meer politieke grapjes, zeg maar en zijn minder socialer. Als voorbeeld gaf ze een leraar die vertelde dat zijn moeder overleden is. Wij, als oude Havo klas zouden met z’n allen wat gaan doen of gecondoleerd zeggen, die klas deed helemaal niets en zei helemaal niets.

Het ligt er dus gewoon aan welke school, maar verschil tussen Havo en Vwo is er ámper.

Is dit een onderzoeksvraag?
Want je zou als je klaar bent ook gewoon kunnen concluderen dat er weinig verschil is.

Haha, waarom wordt havo beïnvloedt door mavo en niet andersom?

Het verschil is (vind ik) dat Havo leerlingen veel relaxter omgaan met
schoolwerk en cijfers… Veel Havo leerlingen zijn blij wanneer ze een goede voldoende gehaald hebben en vwo leerlingen vinden vaak dat het nog beter had gekund. Ze zijn vaak gemotiveerder als havo leerlingen (en meer gestresst) vind ik dan…

Het ligt inderdaad aan de school. Want bij ons dragen mensen uit HAVO wel meer ‘standaard’ kleren.

Ja, daarom! Bij ons had je soms echt outfits die je hier op het forum ziet, het ligt ook gewoon echt aan de school. Daarbij hadden wij een klas die zó gemotiveerd was. Waar bijna nooit iemand 'n onvoldoende haalde. Dus dat heb je ook nog :").

Dankjewel allemaal :slightly_smiling_face:
En de opdracht is, zoals ik al zei, erg vreemd, maar goed. Ik ga er toch maar wat van maken :slightly_smiling_face:

Heeft iemand dan ideeën voor hoe dat ‘‘moodboard’’ eruit moet komen te zien? Dankjewel alvast! :’)

Up :slightly_smiling_face:

Wat een ‘hokjesprop’ opdracht inderdaad. Maar bekijk het op deze manier: misschien is het juist goed als je tot de conclusie komt dat het per school/groep/persoon verschilt of dat er amper verschillen zijn!
Een enquête komt hierbij in zekere mate van pas. :slightly_smiling_face:

Bij ons op school zijn er degelijke verschillen. Dat iedereen zegt dat VWO’ers minder sociaal zijn, is in mijn ogen klinkklare onzin. Misschien zijn VWO’ers in de les rustiger, maar daarbuiten zijn ze vaak stukken drukker. Het verschilt volgens mij tevens per leeftijdsgroep. In de onderbouw vielen de verschillen mee, terwijl de meeste VWO’ers in de bovenbouw serieuzer zijn geworden.

Wat mij als 5VWO’er opvalt:

• VWO’ers zijn in de les rustiger.
  • Van Havo hoor je regelmatig verhalen over leraren wegpesten/het leven tot hell maken/eruit gestuurd worden, wat bij ons sinds vorig jaar niet meer gebeurd.
  • Werkinstelling over het algemeen beter op het VWO.
  • Bijna alle rokers, ‘mooiboys’, Nickelson of andere merkkleding dragers, uggs dragers en meiden met lagen make up op zijn naar de Havo afgezakt.

Over het algemeen zitten er meer luie mensen op de Havo dan op het VWO. Natuurlijk lang niet allemaal en er zijn nog steeds veel ‘luie’ VWO’ers, die komen zichzelf later wel tegen. :slightly_smiling_face: Succes met je opdracht!

Er is geen verschil in, het ligt gewoon aan de persoon zelf.
Wel maken mensen op havo zich misschien wat minder druk om punten enz.
Maar dat is denk ik het enige, ik heb op beide gezeten, eerst havo en nu 3 vwo,

Er is ook een klein verschil in het taalgebruik en in de humor volgens mij,
een paar mensen die ik ken zitten op het gymnasium en ik zit op het atheneum, maar ik kan wel merken dat meer moeilijke woorden gebruiken en dat ze een hele andere humor hebben.

Dankjewel allemaal! En ik stel mijn vraag nog een keertje: super dat jullie allemaal antwoorden, want ik kan zelf gewoon niet echt iets bedenken, maar weten jullie ook hoe ik dat moodboard moet gaan maken? welke dingen moet ik eraan verwerken, en hoe? :slightly_smiling_face: