Opdracht levensbeschouwing: verschil jongeren havo en vwo

Ik moet voor levensbeschouwing (derde klas) de volgende opdracht voor een cijfer doen:

''Ook onder jongeren zijn er subculturen met eigen waarden en normen. Breng in beeld welke culturele verschillen er zijn tussen jongeren die de opleiding HAVO of VWO doen.
Maak van beiden een moodboard. ‘‘Een moodboard wordt ook wel een beeldcollage genoemd, maar is meer dan dat. Diverse lifestyle-elementen communiceren details die voor de doelgroep belangrijk zijn. Maar het verbeeldt ook hun dromen en aspiraties. Het beeldt uit wie en waar de doelgroep graag zou willen zijn. Typische elementen zijn onder andere de (leef-/werk)omgeving, merkvoorkeuren, carrière, toekomstbeeld en vrijetijdsbesteding.’’

Ik weet niet echt wat ik hiermee aanmoet. Al mijn vrienden doen VWO en ik kan wel een paar mensen die op de HAVO zitten, maar of dat nou zo’n groot verschil is? Ik vraag me echt af hoe ik hier een moodboard van moet maken.

Iemand enig idee?

Het ligt er best wel aan of het om een zelfstandig gymnasium gaat of om een gymnasium dat bij een scholengemeenschap hoort, dat maakt wel verschil.

O ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar hoe ik dat nou in een moodboard moet verwerken? Ik bedoel, verschil in carrière, vrijetijdsbesteding etc. kan ik niet echt bedenken, want dan ga ik alleen maar dingen verzinnen die misschien niet eens echt zo zijn!

Pfoeh lastig… Verschilt natuurlijk ook heel erg per persoon en per school!
Ik denk dat er inderdaad veel verschillen bestaan in toekomstbeeld, maar dat komt natuurlijk ook door de opleiding op de middelbare school. Misschien moet je een enquête houden onder jongeren op de havo en het vwo wat ze na schooltijd doen en hoe ze de toekomst zien e.d. en dat vergelijken? Denk dat je daarmee wel de beste resultaten krijgt, want je kunt moeilijk zomaar conclusies trekken!

Ik denk zelf dat de instelling het grootste verschil is. Ik wil niet iedereen die havo of vwo doet over 1 kam scheren natuurlijk, maar over het algemeen zijn mensen die vwo doen toch wel een beetje ambitieus of perfectionistisch, waar mensen die havo doen eerder tevreden zullen zijn met een 6. Maarja dat hoeft niet perse zo te zijn. Er zijn genoeg mensen op het vwo die met een klein beetje leren een 8 halen, gewoon omdat ze slim zijn/inzicht hebben.
Andersom zijn er natuurlijk ook veel mensen die hard werken om de havo te kunnen halen.

Ik heb op 3,4 vwo gezeten en 5 havo
Ik vond niet dat er echt verschil in zat…

Zoveel verschil denk ik niet dat er is hoor. Natuurlijk is het toekomstbeeld en de carrière verschilllend, maar dat is logisch, als je vwo doet heb je gewoon meer keuzemogelijkheden dan bij havo qua studie. Maar ik denk dat het op het gebied van vrije tijd niet opvallend van elkaar verschilt eigenlijk… Ik vind het een beetje een rare opdracht als ik eerlijk ben.

Ah, met dat mensen op het VWO misschien wat ‘‘ambitieuzer’’ zijn kan ik denk ik wel wat. En die enquête is inderdaad wel een goed idee! :slightly_smiling_face:

Dat ligt niet aan jou hoor, ik vind het ook een rare opdracht. Maar ja, ik probeer er maar iets van te maken!

Ik heb op een middelbare school gezeten op het VWO.
Ik merkte wel duidelijk verschil met de HAVO, als ik eerlijk ben.
Veel meer rokers, ‘petjes & joggingsbroeken’, merken etc. Ook vond ik dat de meiden veel meer make-up droegen.
Maargoed, dat was mijn beleving, haha.

ik ben van 5vwo naar 5havo gegaan en ik vind dat:
-de jongens zijn veel luidruchtiger
-de meisjes zijn over het algemeen socialer, maar er zijn veel meer ‘groepjes’
-mensen op havo zijn veel minder gemotiveerd en maken zich niet druk om lage punten

Op een zelfstandig gymnasium zitten meer ‘kakkers’, kan ik over meepraten haha. Ik denk dat het op een school waar het bij elkaar zit wel een minder groot verschil zit, maar ik denk dat je op het vwo wel wat meer strebers hebt dan op de havo, hoewel dat natuurlijk lang niet in alle gevallen opgaat.

Bij ons op school (ik zit zelf trouwens in VWO):
Mensen uit HAVO zijn iets luidruchtiger en maken zich minder druk om cijfers.
Ze zijn meer van de Nickelson-vuilniszak-jassen. En in VWO praten ze wel wat netter. (niet op een heel overdreven manier, maar het is niet kanker dit, kanker dat…)

Ik wil niet zeggen dat alle mensen uit HAVO zo zijn hoor, echt niet!
Maar bij ons op school komen in HAVO wel meer dat soort mensen voor.

Wat ik zie als verschil is dat de mensen met havo minder een eigen smaak hebben. Veel meisjes lopen met adidas vestjes, uggs, nickelson jassen etc. Mensen van vwo dragen meer wat ze zelf leuk vinden. Ook roken mensen van havo meer.

Qua schoolwerk is er volgens mij ook wel een verschil, havo leerlingen maken zich niet druk om de leraren. Vwo leerlingen ook niet echt, maar ik hoor echt verhalen van havo klassen waar zelfs ik van schrik, en ik ben echt wel wat gewend. Ook is het op havo soms ‘stoer’ om een laag cijfer te halen, om eruit gestuurd te worden, om te spijbelen etc.

Dit is hoe ik het ervaar en hoe ik erover denk, het zou best kunnen dat ik nu heel erg onzin praat, en natuurlijk is dit veralgemeniseerd.

Ik merk werkelijk helemaal geen verschil. Heb op vwo en havo gezeten.

Jee wat een idiote opdracht xD het is een web van verschillende jongerenculturen want de mensen die vwo doen verschillen onderling ook weer heel veel, en bij havo het zelfde verhaal.
Maargoed, een enquete is waarschijnlijk wel slim om te houden! (met verschillende leeftijden)

Succes! (:

Wat is dit nou weer voor een opdracht? Ze zouden op scholen juist moeten leren dat iedereen hetzelfde is en er geen verschillen zijn tussen mensen.
Instelling bijvoorbeeld. Echt niet iedereen die op het vwo zit is ‘hardwerkend’ of ‘ambitieus’. Hetzelfde als dat niet alle havo mensen ‘socialer’ zijn dan vwo’ers. Wat een hokjes-achtige opdracht zeg!

Een havo klas is wat drukker vind ik, heb zowel op het havo en vwo gezeten, vond eerlijk gezegd dat de meiden op de havo wat meer socialer/gezelliger waren dan op het vwo. Daar waren ze meer stiller en erg op school gericht.

vwo’ers zijn perfectionistischer in het algemeen, da’s wat de leraren op mijn school merken.

Bij mijn school zit vwo op een apart gebouw en mavo/havo zit samen. Op die manier wordt havo beïnvloedt door mavo en daar roken bijvoorbeeld heel veel mensen. Bij mij op school (vwo) rookt er vrijwel niemand en gaan veel mensen in hun tussenuur in de mediatheek zitten ipv naar de stad gaan.