Opbiechten of niet?

Hai Ik zit met een probleem en ik wil graag eens horen wat jullie erover denken.
2 jaar geleden ben ik met een jongen X begonnen. Dat was een heel turbulente relatie. Het ging met veel ups en downs en hij was niet altijd een goed vriendje (heb veel voorbeelden. Laat ik zeggen dat hij mij soms echt niet goed behandeld heeft). Daarom is het veel aan en uit geweest. Juni 2010 heb ik het definitief uitgemaakt. Ik kon de onstabiliteit niet meer aan en ik zag hem nog nauwelijks. Plots begon hij heel erg zijn best te doen om het weer goed te maken. Hij wilde veel contact houden en we spraken nog af, maar ik maakte verschillende keren duidelijk dat het gedaan was tussen ons en dat ik het niet meer wilde proberen. Daarom hadden we een deal gemaakt: met oudjaar zouden we samen een feest organiseren bij mij thuis en daarna zouden we definitief ‘uit elkaar gaan’ (lees: geen contact meer enzo).
Ondertussen, eind december, leerde ik iemand anders kennen (Y). Het is een heel leuke jongen, we hebben een paar dates gehad en sinds 2 januari zijn we samen.
Nu komt het probleem: op oudjaar was X heel zat geworden en emotioneel en plots wilde hij mij terug. Ik bleef hem van mij afduwen, zei duidelijk dat het gedaan was na ‘ons feest’… Maar die nacht bleef hij slapen en hebben we seks gehad.
Y wist van het feest maar ik had hem gezegd dat er niks gebeurd was met X en dat hij NIET was blijven slapen. Ondertussen is het uitgekomen dat X en ik dus wel seks hebben gehad (Y denkt dat dat 31/12 was, maar eigenlijk was het 01/01) maar om het niet nog erger te maken, durfde ik niet zeggen dat X ook was blijven slapen. En daar zit ik nu dus mee. Y vertelt mij alles en dat waardeer ik heel erg. Ik heb gezegd dat hij nu alles weet van wat er gebeurd is, maar dat is niet zo en ik voel me er heel schuldig om.
Waarschijnlijk zullen veel van jullie zeggen dat ik het toch moet opbiechten, maar omdat we nog maar zo kort samenzijn, ben ik heel bang om hem te verliezen (nu of later) door het hem te vertellen. Ik zie hem echt graag, ik wil niks meer met X te maken hebben en ik wil graag dat Y mij nog altijd graag zal blijven zien. Hij zegt dat hij het kan vergeven omdat wij officieel nog niet samen waren, dat hij gewoon nog even tijd nodig heeft om het te vergeten.
X is nu definitief uit mijn leven, dus ik denk niet dat het zou uitkomen moest ik het niet vertellen… Maar ik blijf me wel schuldig voelen.

Wat denken jullie?

schrijf dit in een briefvorm naar hem en mail het hem?
ik denk dat je een relatie niet moet opbouwen uit leugens of door dingen te onthouden…
je kunt beter goed beginnen, dan midden in je relatie instorten door je schuldgevoel!
succes

hmm ik snap het niet helemaal, maargoed je moet doen waar je je zelf het beste bij voelt.
is het voor Y nuttig om te weten? hij gaat zich er waarschijnlijk alleen maar kut door voelen maar aan de andere kant is eerlijkheid wel heel belangrijk.

Ik zou het gewoon maar vertellen, anders voel je je toch alleen maar schuldig. en het is ook niet helemaal eerlijk tegenover Y als je hem het niet verteld. Hij zal het vast wel begrijpen toch? Had je trouwens op 1/1/11 al iets met Y of nog niet?

Ik zou het opbiechten… Het is logisch dat hij boos word dat je gelogen hebt…
Maar aan de andere kant ben je niet “echt” vreemd gegaan want jullie hadden toen niks… lastige situatie sterkte!

Inderdaad, we hadden nog niks want we zijn samen sinds 2/01. Maar wat het nog moeilijker maakt is dat zijn vorige 2 serieuze relaties zijn geëindigd omdat die meisjes allebei terug naar hun ex zijn gegaan… Heel pijnlijk!
Ik wil absoluut NIET terug naar mijn ex, maar toch moet Y een beetje een deja-vu krijgen en ik vind het zo erg, want ik ben zo helemaal niet.
Ik lijk een beetje op een hoer dat het allemaal zo snel is gegaan, maar X was trouwens mijn eerste… Ik ben normaal niet het meisje dat van de ene naar de andere jongen gaat en met iedereen seks heeft!

Wilde ik gewoon even melden

Ik zou het eigenlijk niet tegen Y vertellen. Als je daarmee iets kapot maakt wat belangrijk voor je is… En hij zei dat hij je vergeven heeft omdat het was voordat jij en Y samen waren. Als ik het goed begrijp was dat pas op 2 januari, dus hoe dan ook had je seks met X voordat je iets met Y had. 31/12 of 1/1 is geen enorm verschil ofzo dus ik zou het daarmee niet gaan verpesten…

Ik ben het eens met FORGOTMYNAME.
Die ene dag maakt toch niks uit, en wat heeft hij eraan om het te weten? Zolang jij je niet schuldig voelt, want als schuldgevoel aan je gaat knagen zul je het vroeg of laat toch op biechten en dan kun je het beter vroeg doen, dan heb je het in elk geval niet zo lang voor hem verzwegen.

mee eens
jullie hadden toen NOG niets en je doet hem er pijn mee als je het zegt.
in sommige gevallen is het echt wel zo dat wat niet weet, wat niet deert.
dat betekent niet dat je altijd maar moet liegen, maar in dit geval zie ik het toch anders.

Oke, iedereen zegt dat ze het zouden vertellen.
En misschien is dat ook wel het eerlijkste.
Maar als ik heel eerlijk ben had ik het denk ik niet verteld.

Heel eerlijk: ik zou het voor mezelf houden. Je kwetst hem er alleen maar mee. Ik vind het wat anders dan als je toen al met Y had gehad.

poeeeh lastig… was je met Y voordat je met hem had ook al echt in de situatie van je zegt dat je elkaar leuk vind en zoent al maar is nog net niet officieel of vonden jullie elkaar leeuk en werd het pas echt wat op 2 januari?

aan de andere kant je zit er wel erg mee dus misschien kan je het beter maar vertellen want anders blijf jij er ook mee zitten. Je kwetst hem wel ermee maar als het straks misschien door iets uitkomt ben je nog erger de lul lijkt me want houd X erover wel zijn mond?
het blijft lastig maar ik denk dat eerlijkheid het beste is.

dit.

Bedankt voor jullie reacties. Het lucht ook erg op om het gewoon even te kunnen vertellen en omdat het anoniem is zijn dit de eerlijkste reacties.
Misschien moet ik het inderdaad niet vertellen. Ik hoop dat ik een beetje geluk heb en dat X zijn mond zal houden. Ik weet nu in ieder geval dat ik mij nooit meer in zo’n situatie zal leiden, ik heb echt wel mijn lesje geleerd!

was vast goede sex dan, als hij dronken was
haha nee grapje

hmm ik zou het denk ik niet vertellen, en stel dat X het ooit nog gaat vertellen als jij en Y bijvoorbeeld al 6 maanden samen zijn, dat zeg je gewoon; nee dat is niet zo, wie geloof je nou, je eigen vriendin of die mongool?
haha
soms moet je een beetje liegen voor de goede dingen in het leven. En als jij zeker weet dat jij en Y een toekomst hebben en niet over 3 maanden ook weer uit elkaar zijn…

Ik zou het zeggen.
Je moet eerlijk zijn (:

Ik vind ‘blijven slapen’ een mindere big deal dan seks hebben.

Ik zou gelijk opbiechten. Mijn vriend had ook niet zulke hele leuke dingen gedaan en dar ben ik later achtergekomen en ik had liever dat ie dat gewoon gelijk had opgebiecht. Toen ik hem ernaar vroeg waarom hij het niet eerder zei.Zei die; Wat niet weet wat niet deert. DUS!
GELIJK OPBIECHTEN DIE HANDEL!

opbiechten