Op mezelf wonen

Hoii iedereen

Ik ben 17 jaar en ik word deze zomer 18.
Volgend schooljaar wil ik heel graag op mezelf wonen omdat ik in een andere stad ga studeren. Ook is het zo dat ik gewoon niet meer thuis wil wonen omdat mijn ouders zich met alles bemoeien en ze behandelen me nog alsof ik een 12 jarige ben die niks zelf kan.

Ik zou dus graag op mezelf willen in de stad waar ik ga studeren. Alleen zou ik erg graag een appartement willen in plaats van een kamer omdat ik het niet zo heb op dat hele huisgenoten gedoe. Ik hoef natuurlijk geen luxe appartement maar gewoon een simpele 1 kamer appartement of desnoods studio. Maar hoe moet ik dat precies regelen want mijn eigen inkomen is ook niet echt veel en mijn contract loopt af binnenkort. Ook ben ik bang dat ik niet zoveel stufi krijg omdat mijn ouders best een hoog inkomen hebben.
Wellicht zouden ze mij gedeeltelijk wel willen helpen maar mag dat wel ? Iemand advies?

Alvast bedankt :hugs:

Tuurlijk mogen ze je helpen en je kan natuurlijk sws veel bij lenen.

Of een studio realistisch is hangt er ook heel erg van af waar je wil gaan wonen. Groningen is goedkoper dan Amsterdam.

Ja want ik had namelijk gehoord dat je perse een inkomen moet hebben om op jezelf te wonen/je in te schrijven.

Nee hoor, is niet nodig. het kan zijn dat je je ouders ervoor garant moet laten staan, maar een vast inkomen is niet nodig. Je kunt het het beste slim doen door iets te zoeken met huursubsidie/toeslag en bijlenen dan is het vaak wel te doen in een stad als Groningen.
Hoe het in Amsterdam is weet ik niet.

Ik weet niet waar je gaat studeren, maar ik zou je inschrijven bij de studentenwoningbouw van die stad. In de stad waar ik woon zijn er daar best wel veel studio’s. Voor deze studio’s krijg je huursubsidie waardoor de prijs rond de 300-400 euro per maand ligt.
Maar: ik weet natuurlijk niet hoe dat voor andere steden geldt en waar je wilt studeren.

Ik ga studeren in Rotterdam maar zelf woon ik in Limburg

Hoe het in Rotterdam is weet ik niet, maar in Nijmegen is het heel moeilijk om een appartement/studio te vinden. Kamerprijzen liggen rond de 300/400 euro, en studio’s kosten al gauw 600 euro. Je basisbeurs is hetzelfde als die van de rest, alleen krijgen sommige mensen een aanvullende beurs waardoor ze meer geld krijgen. Het is op dit moment geloof ik 288 euro dat je dan dus zou krijgen per maand, plus eventueel een lening die je zelf kunt afsluiten en die gaat geloof ik tot maximaal 500 euro.

Je ouders mogen je gewoon helpen uiteraard. Eventueel staan zij garant als je je inschrijft bij een woningbouw vereniging, dat betekent dat zij de huur betalen als dit jou zelf niet lukt (en er dus garant voor staan dat de huur elke maand betaald wordt). Maar een kamer/appartement/studio is erg duur via zo’n vereniging, omdat gas, water en licht vaak niet bij de maandprijs zitten en je zelf je internet en televisie moet regelen, naast prijzen voor het vuilnis en riooltoeslag, etc. Zoiets is bij een studentenhuis allemaal al geregeld. Het komt dus niet zomaar aanwaaien en zal echt duurder zijn dan gewoon een studentenkamer. Kun je niet eventueel zoeken naar een kamer bij een hospita?

De basisbeurs is er niet meer he, het is nu een leenstelsel.

Ik woon zelf in Rotterdam en een kamer vinden was al best lastig, maar als je op kamernet en facebook zoekt en veel hospiteert moet het wel lukken. Kamerprijzen variëren heel erg, maar gemiddeld liggen ze rond de 350-450. Studio’s en appartementen zijn duur en ook moeilijk te vinden als je weinig te besteden hebt.

Als je net in een nieuwe stad gaat wonen zou ik je juist wel aanraden om iets met huisgenoten te zoeken. Dit is een stuk gezelliger en je hebt meteen mensen die je een beetje de stad kunnen laten zien!

hmm… ligt eraan waar je wil wonen. misschien zijn er van die studentenhuisvestigingsdingen die studio’s aanbieden? voor de sociale huursector kan je je gewoon inschrijven, dan is er meestal gen minimuminkomen. maar let wel op, waar ik woon (nijmegen) heeft de sociale huur serieus een wachttijd van een jaar of 10/15 tenzij je op de een of andere manier urgentie hebt of je door loting iets hebt gekregen.
ik heb daardoor in de vrije sector moeten huren, met huur te hoog voor huurtoeslag en waar mijn stufi niet meetelde als inkomen. ze vroegen OVERAL om een inkomen van rond de 35.000 bruto per jaar om uberhaupt te mogen huren…

dus ik zou echt kijken naar iets specifiek voor studenten en dan een studio ofzo. bij een appartement komt natuurlijk ook gas en elektriciteit en water en eventueel tv en internet en zo heb je een stuk hogere maandlasten. soms ook servicekosten… hou daar rekening mee

edit: om duidelijk te zijn, ik heb geen manier gevonden om toch te huren ondanks dat stufi niet eens meetelde, maar ik ben getrouwd met iemand die wel een normaal inkomen heeft :wink: hier help ik je dus niet mee, sorry

Dankje iedereen voor de reacties.
Misschien is het inderdaad beter om eerst een studio te zoeken. Een kamer zou ik ook niet erg vinden maar ik wil absoluut niet met meer dan 2 huisgenoten want ik heb het niet zo op die sociale verplichtingen. Ik heb wel een appartement gezien van ongeveer 450 p/m

Dat je een appartement wil omdat je het ‘niet zo hebt op dat hele huisgenoten gedoe’ vind ik best wel een kinderlijke instelling. Overal in je verdere leven zul je sociale verplichtingen gaan tegen komen, maar oke.

In Rotterdam kan het wel eens heel moeilijk gaan worden. + sommige wijken zul je misschien liever niet willen wonen als 17-jarig meisje.

Als je ook echt aan een appartement wil gaan beginnen via een makelaar, dan heb je inderdaad wel een vast inkomen nodig. Vaak vragen ze een inkomensgrens van 3x de huurprijs per maand (dus stel je huur is 1000, moet je inkomen 3000 zijn) of zelfs een minimuminkomen (in mijn stad staat er vaak 3500 per maand).
Vergeet daarnaast dat je dan ook dingen hebt als gemeentelijke belastingen, verzekeringen, gas, water en licht. En je hebt natuurlijk ook nog een inboedel nodig om dat hele appartement te vullen en misschien wil je nog wat schilderen of behangen.

En verder: stufi bestaat niet meer. Alleen de aanvullende beurs bestaat nog, maar zoals je dat zelf inschat ga je dat waarschijnlijk niet krijgen.

Er zijn huizen waarin studenten veel met elkaar doen (samen eten en uitgaan) en andere huizen weer niet omdat men er geen behoefte aan heeft of veel mensen het druk hebben. Daar kan jw tijdens het zoeken ook naar kijken naar een huis waar het sociale aspect een kleinere rol d speelt

Waarom vind je dit kinderlijk? Als ik kon kiezen voor een studio voor mezelf of een kamer met anderen zou ik ook kiezen voor de studio. Gewoon omdat ik liever op mezelf ben zonder rekening te moeten houden met anderen.

Hoezo dat? Als ik ergens woon wil ik gewoon thuiskomen in alle rust zonder de sociale verplichting dat ik perse bij mijn huisgenoten moet gaan zitten of met hun mee uit moet gaan omdat ik er anders niet bijhoor. Thuis is voor mij thuis en ik wil dan rust en geen sociale verplichtingen hebben.

De rest bedankt voor de reacties. Ik ga het binnenkort als alles meer duidelijk is met mijn ouders overleggen wat ik het beste kan doen. Een studio lijkt mij nu wel inderdaad de beste optie. Helaas kan ik niet zoveel ervan vinden in R’dam momenteel.

Trouwens, ik heb nu een kamer met eigen keuken, we hebben in mijn studentenhuis geen echte gemeenschappelijke ruimte, dus ik zie mijn huisgenoten eigenlijk alleen heel soms op de gang. Dus je kunt ook zoiets zoeken.

Ik zou als ik jou was niet meteen een studentenkamer afschrijven vanwege die rust die je zoekt. Ik woon namelijk in een studentenhuis en heb genoeg rust. Ik denk dat je je daarop wel verkijkt.
Je hoeft niet altijd sociaal en gezellig te doen, zo zwart wit is het niet. Er zijn inderdaad huizen die iedere dag samen zijn, maar in mijn studentenhuis doet ieder zijn dingen en doen we misschien eens in de maand een kopje thee met 1/2 huisgenoten. Meer dan dat hoef ik ook niet, maar zo vind ik het prima.

Daarnaast is een studio gewoon reteduur ten opzichte van een kamer. Je betaalt al gauw het dubbele dan voor een kamer.
Mijn tip is dus om toch tegen die tijd eens rustig te gaan hospiteren en te kijken of je op die manier iets kan vinden wat ook bij je past. Er zijn ook genoeg huizen waarbij studenten ieder hun eigen gang gaan en er geen sociale verplichtingen zijn. Dat is én goedkoper, én mocht je er wel eens behoefte aan hebben om met iemand iets te doen of je ei kwijt te kunnen, kan je makkelijk aankloppen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf heerlijk vind. :slightly_smiling_face:

Ja dat is waar NobodyKnows en Pencil thanks

Wat hierboven ook al gezegd wordt inderdaad. Elk huis is zo anders. Je hebt huizen waarin je sociaal moet doen en ook huizen waar mensen amper tegen elkaar praten en alles daartussen.

Zelf woon ik in een huis waarin we zo veel mogelijk samen eten en af en toe samen aankopen doen voor het huis of het is van ‘ik ga vanavond uit wie gaan er ook dan gaan we even meeten <3’ Geen keiharde zuipavonden en verder doet iedereen zn eigen ding. Als ik een week geen zin heb om sociaal te doen, wordt ik niet meteen buitengesloten.

Ik zou als ik jou was ook kijken naar rustige huizen met weinig huisgenoten. Er zijn genoeg studentenhuizen waarin iedereen zn eigen ding doet en ook genoeg zonder verplichtingen. En huisgenoten kunnen best wel fijn zijn als er iets is of je bent ziek of je hebt gewoon zin om tegen iemand aan te lullen oid.