Op mezelf wonen.

Hey! :wave:

Sinds een paar weken denk ik erover na om zodra ik 18 ben en een baan heb, op mezelf te gaan wonen. Niet omdat het thuis niet goed gaat o.i.d, maar vooral omdat ik graag zelfstandiger wil worden.

Ik kan namelijk niks zelf. Ik ben zo gewend dat mijn moeder kookt, de was doet, strijkt, en het hele huishouden runt eigenlijk. Zelf doe ik vrij weinig, ik ruim op en maak schoon in mijn kamer, maar dit was het dan wel.
In maart word ik 18, en ik vind het eigenlijk best wel stom dat ik zelf niet kan koken. Daarom wil ik graag op mezelf.

Nu is mijn vraag: zouden jullie op jezelf gaan wonen om deze redenen? Of hebben jullie een andere oplossing om zelfstandiger te worden?

Ik zou eerst thuis dan meer dingen doen.

Dat is een beetje deel van het probleem, mijn moeder trekt alles uit mn handen omdat “ik toch niet weet hoe dat moet”

Je kan ook gewoon aan je moeder vragen of ze je deze dingen wilt leren/uitleggen. Dan kan je ze na een tijdje ook zelfstandig gaan doen. Ik zou nooit om deze reden op mezelf gaan wonen, mij lijkt het fijner om dat allemaal al te kunnen voordat ik ooit het huis uitga.

Ik zou eerst tegen mijn moeder zeggen dat ik wil leren koken. Dus dat je afspreekt dat jij sowieso 1x in de week kookt.

ik vindt dat je om deze reden niet perse op mezelf hoeft te gaan, want er komt zoveel meer bij kijken dan je denkt.

ten eerste heb je genoeg geld om rond te komen?
verder heb je nog administratie etc.

ik vindt geniet er van zolang je nog kan. doe ik ook zelf ben ik net 19 en ben al wel aan rondkijken voor een leuk appartementje. maar dan om andere redenen.

verder zal ik om zelf wat zelfstandiger te worden, vragen aan je ouders of je niet een x kan helpen met het huishouden. zo leer jij het, en maak jij je ouders ook nog eens blij.

Dit vind ik een heel goed idee! Dankje!

De rest ook bedankt voor de reacties, alleen zoals ik al zeg is het probleem ook een beetje dat mijn moeder me niks laat doen omdat “ik het niet kan”

Ik zou eerst met je moeder afspraken maken over dat je wat meer in huis gaat doen en dat ze dat jou leert. Want als je nu direct op jezelf gaat wonen gaat dat vies tegen vallen als je vrijwel niets zelf kan/ of gewend ben om te doen.
En sowieso vind ik het niet perse een reden om op jezelf te gaan wonen. Ik vind dat je dat pas moet doen als je daar wel enigszins klaar voor bent.

Hey, ik denk niet dat je daarom op jezelf moet gaan wonen :wink: Ik denk ook dat het contrast te groot gaat zijn tov het bij je ouders wonen nu, aangezien je nog geen ‘ervaring’ hebt. Nu, ik ben op kot (of kamers, zoals dat in Nederland heet) sinds vorig jaar, kon ook totaal niet koken etc… Je leert het inderdaad wel, maar het is fijn om in het weekend thuis te zijn. Thuis voel ik me nogsteeds het beste. Ik denk dat je best eerst duidelijk maakt aan je mama dat je echt die dingen wilt leren, op jezelf. Dat ze zich niet mag moeien met het eten (waarbij hoogstwss alles op een ander tijdstip klaar is) etc, maar je gewoon moet laten proberen! Probeer echt meer initiatief te nemen en het allemaal te leren, geloof me, dat gaat snel!

Inderdaad, dat was ook mijn insteek, als je op jezelf gaat MOET je alles wel leren

Zoals anderen ook al zeggen, ik denk niet dat dit een goede reden is om op jezelf t gaan wonen. Er komt vaak meer bij kijken dan je denkt, en dat is erg veel om allemaal in één keer op je te nemen.
Toen ik nog thuis woonde had ik de afspraak dat ik elke donderdag zou koken omdat mn ouders dan allebei laat thuis waren, misschien kun je dat ook doen? En als je niet weet wat je moet maken, pak wat kookboeken erbij, kijk op internet (pinterest?)
Zelfde geldt voor schoonmaken. Pak gewoon een keer uit jezelf de stofzuiger en maak het hele huis schoon. Of maak de badkamer/toilet schoon. Dan ziet je moeder dat je het heus wel kan. Als ze het van je over wil nemen zou ik ook gewoon aangeven dat je meer wil doen omdat je zelfstandiger wil worden, ze zal je daar vast de ruimte voor geven. Succes

Als het je echt leuk lijkt en het geld er voor hebt kan je het doen.
Maar ik ben inmiddels 19 en heb echt geen behoefte om uit huis te gaan haha

Lijkt me handiger als je ‘t andersom doet eigenlijk :’)
dus eerst zelfstandig worden en dan zelfstandig wonen

Ik herken het. Ik had precies zo’n moeder die me alles uit handen nam en ik hoefde ook niks te doen. :’) Nu woon ik op kamers (moest ook, studeer 250km verderop), en moet ik alles zelf doen, wat vrij gemakkelijk ging eigenlijk. Zou idd eerst proberen afspraken te maken met je moeder over een vast schema ofzo, zoals 1x per week koken, of bijvoorbeeld een keer de badkamer schoonmaken, zoiets. Mijn moeder heeft ook de neiging zich met bepaalde dingen te bemoeien, maar als je het een paar keer zelf doet, ziet ze ook wel dat ze bepaalde dingen aan jou kan overlaten! :slightly_smiling_face:

Dit vind ik absoluut geen reden om op jezelf te gaan wonen. Het is niet alleen het koken, en de was doen wat je dan allemaal zelf moet doen. Ook alle rekeningen betalen. De huur, gwl, tv, internet, telefoon, zorgverzekering. Je moet zeker weten dat je een vaste, redelijk betalende baan hebt. Voordat je financieel in de problemen gaat komen.

Ik zou eerst gewoon een baan zoeken, dan langzamerhand wat taken in huis overnemen, en leren. ondertussen wat geld sparen voor je uitzet. Want je zult vast meubels nodig hebben. Waar ga je die van betalen wanneer je net een paar weken werkt en opeens allemaal rekeningen hebt?

Ik denk niet dat je alles overwogen hebt, en dat het je nu meer ziet als een poging om zelfstandig te worden.

Ik heb gemerkt dat veel mensen die zichzelf onzelfstandig noemen gaan reizen. Dat kan ook gewoon een korte vakantie zijn in een appartementje. Zo moet je dus wel alles (vlucht t/m koken) zelf of met leeftijdsgenoten regelen en word je vanzelf zelfstandig :slightly_smiling_face: