Op mezelf wonen

Het volgende wat ik ga vertellen moet ik even van me af schrijven hoor.

Sinds een jaar eet ik elke week mee in het appartementencomplex waar ik ingeschreven sta en ook op 1 sta. In principe woon je hier zelfstandig, alleen is er elke dag van 5 tot 10 's avonds begeleiding aanwezig waar je op terug kunt vallen.

Nu zit daar ook een jongen die toch zeker binnen nu en 2 maanden wilt verhuizen, als hij weg is zou het dus betekenen dat ik zijn kamer krijg. Hij heeft echt een super mooi en groot appartement. Niet alle appartementen zijn hetzelfde namelijk; de ene heeft een aparte slaapkamer, maar er zijn ook 2 appartementen waar het bed gewoon in de woonkamer staat.

Omdat ik buiten dat eten om ook veel met die jongen en zijn vriendin omga weet ik hoe zijn kamer eruit ziet en toen ik dus hoorde dat hij wilde verhuizen was ik helemaal blij dat die kamer vrij kwam. Alleen hoorde ik net van iemand anders die daar ook woont dat er waarschijnelijk een interne verhuizing plaats gaat vinden en je raad het al: Degene met 1 van de kleinste kamers wilt verhuizen naar de kamer die vrij komt. Super balen natuurlijk.

Er is nog niks zeker, en er is al eerder gezegd dat interne verhuizing mogelijk is. Maar een beetje lullig is het wel hé?

Helemaal niet lullig, zo werkt dat meestal.

Vervelend voor jou hoor, maar zo lang je geen ondertekende brief hebt ontvangen met dat jij recht hebt op die kamer, heb je geen recht op die kamer.

Uh nee, het is een beetje onredelijk om meteen ervan uit te gaan dat je die kamer krijgt. Als er een wachtlijst is mag je al blij zijn dat je uberhaupt een kamer krijgt.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan eerlijk. Diegene heeft nu de kleinste kamer, dus ook het meeste recht op wat meer ruimte (vind ik dan).
Zolang er nergens vastgelegd staat dat jij die kamer zou krijgen, heb je er ook geen recht op.

Denk eens andersom, stel jij hebt de kleinste kamer, wilt ontzettend graag de grotere kamer. Na lang wachten komt deze eindelijk vrij, en een of andere buitenstaander pikt die grote kamer in. Dat zou ik lulliger vinden. Ik vind het niet zo gek dat ze eerst onderling wisselen

@ TS ga anders gewoon een appartement huren via de woningbouw, ik heb daar (wel via herstrukturering) een reuze appartement van 110 m2 met 3 slaapkamers kunnen bemachtigen met lift naast mijn voordeur. Met huurtoeslag betaal ik net zo veel als menig girlscener die op een kamer woont.

En als je een beetje goed zoekt kun je zelfs particulier mooie woningen vinden voor onder de 600 euro. Zo staat er bij mij een grote bovenwoning te huur voor 575 euro met 2 slaapkamers, woonkamer van 45 m2, dakterras van 70 m2 en eigen garage

Ja, wat jullie zeggen is ook wel begrijpelijk.

Wat ik trouwens niet in mijn bericht heb vermeld is dat die jongen van die kleinste kamer al wilde verhuizen en nu bij de woningbouwvereniging. Je weet natuurlijk niet hoelang dat kan duren, maar toen ik dit hoorde dacht ik echt ‘’‘wát’’ Dat maakt het nog lulliger

Zolang er niets op papier staat heb jij helemaal geen recht op die kamer dus nee, het is helemaal niet lullig. Als je het er niet mee eens bent dan zul je op zoek moeten gaan naar een ander apartement.

Maar is de kleinste kamer dan niet ook goedkoper?

Ik zou het gewoon doen, ook al is het een kleine kamer. Dan kun je daar eindelijk naartoe verhuizen en kun je als er iemand anders weg gaat ook weer doorschuiven. Maar dan zit je er iig! Zo gaat het nu eenmaal overal

Snap je echt niet dat dit niet meer dan eerlijk is? Die persoon is er al langer dan jij, tuurlijk heeft hij eerste keus. Zou anders maar erg zijn, stel je voor dat er op het moment dat jij een kamer krijgt, het de kleinste kamer van heel het gebouw is en dat je dan al de jaren die volgen nieuwe mensen grotere kamers ziet krijgen terwijl ze minder lang dan jou gewacht hebben. Dan zou ik pas woedend zijn. Op de manier die ze nu toepassen, moet iedereen ongeveer even lang wachten, iedereen begint in een kleine kamer en kan zich opwerken naar een grotere kamer.

Ik hoop het, het is even afwachten hoe het er er uitziet en hoeveel goedkoper het is

Dat gebeurt volgens mij bij 60% van alle studentenhuizen?
Redelijk normaal

Ja, heel fijn allemaal. Mijn begeleider zei tegen mij dat ze geen slapende honden wakker zal maken en dat de cliënten er zelf mee moeten komen, als dat gister blijkt dat de zorgregisseur iedereen langs is gegaan vind ik dat extra lullig

Sorry, maar je bent echt een zeur. Er is niets lulligs aan, je krijgt nog altijd een kamer, namelijk degene waar je recht op hebt als laatste die erbij komt.

Omg… Zeik niet zo. Je hebt nergens recht op. Hij wel aangezien hij er al woont en je zelf al zegt dat interne verhuizingen mogelijk zijn. Jij vindt het lullig voor jezelf. Wss heb je gewoon al iets te vaak wel je zin gekregen en heb je nu voor jezelf besloten dat je hier ook recht op hebt. Heb je niet. Leer ermee leven.