op kamers

hallo allemaal :slightly_smiling_face:
ik zou graag op kamers willen maar ik kan het niet zelf betalen maar wil ook niet afhankelijk zijn van het geld van me ouders.
Dus ik ben benieuwd hoe jullie dat met fynanciee hebben gedaan en hoe jullie het allemaal hebben gedaan.
En hoe oud jullie zijn ik ben 17.
en ik zou graag in Leiden willen gaan wonen

Nou dan kan je gaan lenen, maar dan zit je na een aantal jaar wel met een hoge lening die je terug moet betalen. Dus waarom niet van je ouders. Is toch redelijk normaal als je op kamers gaat. Zelf werk ik wel maar ik krijg ook 100 euro van mijn ouders per maand om kleren etc. van te kopen. En stufi om de huur te betalen.

Woon je ver weg bij je studie? Anders kun je beter nog een jaar wachten.

Nee ik woon maar een half uurtje van mijn studie vandaan maar het probleem is dus dat ik te volwassen ben voor mijn leeftijd om nog bij mijn ouders te gaan wonen.

dat laatste betwijfel ik. Je kunt altijd nog bij je ouders blijven wonen. Het is sowieso goedkoper en het is moeilijk een huisje voor jezelf te vinden.

Ik zou als ik jou was dan toch nog even bij je ouders wonen. En dat laatste slaat eigenlijk nergens op.

Jaa daar heb je gelijk in maar ik wil echt super graag op mezelf wonen,omdat ik voel dat ik daar aan toe ben.

Tsja, dat snap ik maar als het eigenlijk niet hoeft en je nog maar 17 bent en je eigenlijk het geld er niet voor hebt denk ik dat je er snel spijt van hebt. Je kunt altijd nog op kamers gaan en geloof me, zodra je op jezelf gaat wonen wordt het leven een stuk moeilijker.

Het handigst is om even een lijst te maken van al je inkomsten (studiefinanciering, bijdrage van je ouders, lening, loon etc.) en uitgaven (huur, verzekering, boodschappen, schoolgeld etc).

Je kunt nu nog een half/heel jaartje ofzo bij je ouders wonen, dan ga je ondertussen alles voorbereiden met geld en huizen etc. Je kunt alles vragen aan je ouders, toch? En overleggen met ze. Verder heb ik geen verstand van dat soort dingen, aangezien ik nog láááng niet op kamers ga :’).
Oh ja, is het wel een goed idee om op kamers te gaan als je niet eens een huis kan betalen en bijna niets van geld en al die zaken afweet? Sorry, dat klinkt gemeen, maar dat dacht ik eigenlijk als eerste toen ik dat las.