op kamers

haay,
ik heb een vraagje, en ben ook benieuwd naar jullie verhalen.
ik ben een meisje van 17, maar ik ben al jaren heel ongelukkig thuis. ik kan het vooral niet goed vinden met mijn moeder, heel veel ruzie en er is hier altijd een heel gespannen sfeer. ik wil daarom heel erg graag op kamers, maar ik weet niet of dat op deze leeftijd al mag. ik kan het niet op internet vinden, misschien dat een van jullie het weet? en wat zijn jullie ervaringen van het op kamers gaan?
alvast bedankt !

Hooi. Het mag sowieso wel, maar ik weet niet zit je nog op de middelbare school?
Want dan lijkt het me wel erg lastig. Als je al studeert of dergelijke ligt het aan jezelf, hoe zelfstandig je al bent. In het begin kan het lastig zijn. Ben zelf ook 17, en mijn ouders hebben huizen in de stad Groningen waar mijn zus ook zit. Zij ging op haar 18e op kamers, en dat ging allemaal vrij voorspoedig. Heb een tijdje in die kamer gezeten, toen zij een paar weekjes weg was. Gewoon om even te proberen, en je moet bijna alles zelf doen dus dat was voor mij wel een hele sprong.

Volgens mij kan dat niet. Je krijgt ook pas studiefinanciering als je 18 bent en dan krijg je extra geld als je uitwonend bent.

Upje

Als ik jou was zou ik gewoon nog een jaartje wachten …

het kan wel hoor denk ik! maar waar wil je het van betalen? studiefinanciering krijg je pas als je studeert. & de kosten kunnen er hoog oplopen. ikzelf ben 17 en ben sinds september op kamers, en het bevalt heel goed! dus aan je leeftijd hoeft het niet te liggen :slightly_smiling_face:

Op je 17e mag je gewoon op kamers wonen hoor :wink:

Je zult alleen moeten kijken of je dat financieel redt.

ja ik zit nog op school, in 5 vwo… maar ik hou het echt niet uit hier, en ik lees op interent dat kamertraining je niet serieus neemt, dus ik moet wel op kamers. hoe ik het ga betalen, geen idee. denk gewoon gaan lenen + veel werken. maarja, ik moet alles nog uitzoeken. bedankt voor jullie reacties !

hoezo neemt kamertraining je niet serieus? je kan je daar volgens mij wel voor opgeven, als jij (en je moeder) aangeven dat jij het niet meer uithoud thuis kan je je daar denk ik wel voor opgeven, ik weet niet of dat trouwens via jeugdzorg gaat.

Je kan vanaf je 18e tegemoetkoming aanvragen (omdat je ouders dan geen kinderbijslag meer krijgen), dat is volgens mij zo’n ¤105,- per maand.

@Katrienduck: ik las op internet dat kamertraining je gewoon weer terug naar huis stuurt en zegt dat je het maar “goed moet maken”, daar heb ik niks aan. ben er zelf nooit heen geweest hoor, maar kwam dit wel verschillende keren op internet tegen. ook denk ik dat mijn moeder me sws niet het huis uit wilt laten gaan, dat heeft ze al wel eens gezegd.

Dat is trouwens niet echt veel … Om van te kunnen leven en de huur te betalen :S

Klopt, maar daar is het eigenlijk ook niet voor natuurlijk. Het is gewoon een tegemoetkominkje voor scholieren, maar als je geld nodig hebt, helpen alle beetjes.

Denk niet dat je ergens op je 17e met een bijbaan een lening krijgt.

^ Bovendien mag je geen huurcontract afsluiten als je minderjarig bent(iig niet zonder toestemming van je ouders).

Ga eens langs bij jeugdzorg of bel met ze, zij kunnen je doorverwijzen en vertellen wat er nodig is voor kamer training.