Op kamers

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar de meeste topics waren al ruim 3 jaar oud. :stuck_out_tongue:

Ik heb even wat vragen over op kamers gaan… allereerst hoe vind ik nou een leuke kamer in Nijmegen? :anguished:? Ik weet wel dat je je kunt inschrijven bij diverse instellingen. Zo ben ik ingeschreven bij de sshn, kamernet.nl, kamertje.nl en nog eentje. Maar kan ik nu alleen maar op deze sites goed rondkijken en reageren bij datgene wat me leuk lijkt? Ik ken verder ook geen mensen die daar wonen ofzo.

En dan nog iets… misschien een domme vraag, maar het gaat over het “soort kamer”. Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een kamer, een zelfstandig appartement en een studentenhuis? En wat is volgens jullie het beste/leukste? Ik heb begrepen dat je bij een zelfstandig appartement vaak een eigen keuken/douche hebt. Maar dit is soms ook het geval bij een gewone kamer… Of ligt het verschil meer bij het omgaan met huisgenoten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

Mijn broer woont in een zelfstandig appartement. Hij woont met heel veel mensen in een huis. Maar al die mensen wonen niet bij elkaar. Iedereen heeft een kleine kamer met ingebouwde keuken en een apparte douche en wc. Verder hebben ze de wasmachine en droger in de gang staan die wordt dan ook door iedereen gebruikt. Ze hebben trouwens ook een tuintje maar die is vrij klein en is ook voor zen alle.

Voor de rest kank je niet echt helpen. Succes!

ik wilde net een topic gaan aanmaken! Ik heb helaas geen antwoorden op je vragen, maar ik ben nieuwsgierig… ik wil graag in Utrecht op kamers. maar ik heb ook echt geeeen idee van hoe of wat, en zit met dezelfde vragen als jou.
Dus iemand voor mij ook nog advies?

Kamernet inderdaad; heb ik ook gedaan. Nadeel is dat je al snel niet wordt benaderd voor een kijkavond. Van de 25 reacties die ik verstuurd had, kreeg ik 1 kijkavonduitnodiging… En toen vonden ze me niet leuk genoeg, dus nu heb ik alsnog geen kamer. Erg fijn.
SSHN is ook handig, mits je op tijd bent ingeschreven en welke urgentie je hebt. Ik heb 1e urgentie, máár ze hebben mijn inschrijving laat vastgelegd (terwijl ik wel voor 1 november was ingeschreven), dus ik ben nog lang niet aan de beurt aangezien de lijst van 1-5nov erg lang is:( (Ik sta overigens ingeschreven op 10 nov, grr). Sta je er ook bij ingeschreven trouwens?
Maaarrr ik zit dus met hetzelfde probleem als jou, ik ken ook helemaal niemand. Ik weet niet waar je woont, maar als je een beetje in de buurt woont kun je mss briefjes ophangen in de supermarkten (AH-xl vlakbij de st anna straat, volgensmij komen daar genoeg studenten:P), of in de binnenstad (denk cafe`s), of in het café bij Hoogeveldt (volgensmij heet dat café Piecken ofzo, dacht ik. Daar komen alleen maar studenten, dus mss kun je zo iets ronselen). Zelf ben ik niet zo van het briefjes ophangen, maar mss is het iets voor jou :wink:
Ik zoek overigens ook een kamer in Nijmegen. Haha en als ik niks vind, ga ik op een camping staan in de caravan van m`n tante en van daar uit verder wachten/zoeken:P

Oh en een kamer en een studentenhuis lijkt me hetzelfde? Een zelfstandig appartement is idd dat je wel met meerderen in een huis woont, maar een eigen keuken/douche ect hebt. En meestal is dat duurder. :stuck_out_tongue:
Eigenlijk heb je dus niks aan mijn reactie, maar oke… :wink:

Ik zou als ik jou was beginnen met netwerken! ga gewoon naar nijmegen en ga daar contact zoeken met mensen. Maak bijvoorbeeld contact door de studievereniging van de studie die je gaat doen, of ga alvast een baan zoeken en vraag je collega’s om je te helpen. zet verder een bericht op je hyves (marktplaats wil ook nog wel eens werken)

ga gewoon veel dingen proberen en ook veel reageren op kamernet! hospiteren is in de meeste gevallen niet leuk en de kans is groot dat je vaak wordt afgewezen. stel je eisen niet te hoog (een kamer van 7m² kan ook genoeg zijn voor het eerste jaar vanaf daar kun je verder zoeken!)

hoop dat je hier wat aan hebt!

Ik heb een kamer in Nijmegen waar ik uit ga. Het is op de grote markt, kost wel ¤410,- per maand… dan krijg je wel een grote kamer (20m² als 't goed is), op de grote markt, met balkonnetje.
Als je me een berichtje stuurt met wat info over jezelf en of je geïnteresseerd bent, kan ik kijken of ik iets voor je kan doen

Na mijn ervaring van 2 maanden naar een kamer te zoeken in Leiden…

Kamer: gewoon een kamer, soms heb je een kamer in een rijtjeshuis bij een gezin of bij een particulier. Meestal moet je keuken/douche/wc delen.

Zelfstandig appartement: het woord zeg het al. Meestal heb je een douche/wc/keuken in je kamer! Is meestal stukken duurder.

Studentenhuis: (waar ik nu een kamer heb YEAH) Heb je een kamer in een (studenten)huis. Er zijn bij mij vijf (ofzo) verdiepingen en ik heb (met mij erbij) 20 huisgenoten. Per verdieping is er een douche/wc. We hebben een HELE grote gezamenlijke huiskamer met 4 (x4) fornuizen in de keuken. Dus genoeg kookruimte voor iedereen. En het is echt lekker goedkoop :grinning: voor een middelgroot kamer.

Ik ken helemaal niemand in Leiden, dus heb ik bewust voor een studentenhuis gekozen. Dan leer je mensen kennen en kun je connecties en relaties opbouwen. Ik kan nog altijd naar een zelfstandig iets verhuizen. Het verschilt per huis hoe actief ze samen zijn etc.

Ik ben op heel veel hospiteeravonden geweest (rond de 12/13 avonden) via kamernet. Ik heb alleen gereageerd op studentenhuizen waar ze lekker actief zijn, maar waar alles mag, maar niks moet.
Ik heb iets van 30 keer gereageerd op kamernet en heb 27 keer een reactie terug gekregen. En ben 26x uitgenodigd voor een hospiteeravond.

Tips om een reactie te krijgen:
Het is echt belangrijk dat je een leuke, spontane en gezellige reactie geeft op hun advertentie:

Ik ben …, 19 jaar, ik ga dit en dit doen (the basic stuff)
Ik hou van dansen, film kijken en lekkere spontane activiteiten (blablablala etc.)
Ik zou een geweldig huisgenoot zijn omdat (balblalba)
hopelijk hoor ik snel van jullie (blablalba)

Tips voor hospiteeravonden:

• Wees jezelf!!
  • Probeer lekker vrolijk en spontaan te zijn (niet lullig bedoeld, echt niet. Maar de hele rustige en stille mensen worden helemaal niet gekozen… bij mijn hospiteeravonden dan hoor :slightly_smiling_face:)
  • Probeer met iedereen te praten
  • Toon interesse
  • Voelt het niet goed, is de kamer toch echt kut, zijn de mensen kut => Weggaan!!. Heb ik iets van 4 keer gedaan :stuck_out_tongue:

Hopelijk heb je er wat aan :slightly_smiling_face:
Wil je nog wat weten, stuur maar een berichtje.

Allemaal bedankt voor jullie reacties! :slightly_smiling_face: Daar heb ik wel wat aan denk ik,

Ik kan woensdagmiddag komen kijken bij een kamer, vind het nu al doodeng :stuck_out_tongue: Ik had een jongen/man aan de telefoon, volgens mij was hij al wat ouder, maar straks ben ik de jongste daar… is dat aan te raden? :s Mij lijkt het namelijk ook wel leuk om gewoon met leeftijdsgenoten te zijn ofzo. En moet ik dan ook dingen vragen over die mensen, zegmaar persoonlijke dingen als hobby’s etc. Of moet ik meer interesse tonen in de kamer zelf? En stellen hun dan ook vragen aan mij?, dat zal wel :stuck_out_tongue: Ik hoop een beetje “normale” vragen, mijn vriendin moest een keer van die hele rare vragen beantwoorden waarvan je denkt ’ wat doet dat er nou weer toe’.

bij tips om een reactie te krijgen:
je hoeft niet teveel over jezelf te vertellen, alleen hoe oud je bent wat je gaat studeren en waar je nu woont (als je op een behoorlijke afstand woont) en als je niet rookt moet je dat erbij zetten (voor veel huisbazen een pluspunt). als ze meer willen weten krijg je wel een reactie weet ik uit ervaring.
als je bij een kamer gaat kijken moet je er op letten hoe schoon het is, als je een kraan op je kamer hebt of die het doet, wat je er aan mag veranderen/schilderen, hoe het is geregeld met internet enzo.

ik ben ook de jongste, maar in een studentenhuis maakt leeftijd niks uit, want iedereen studeert enz.
vooral intresse tonen in de kamer en het huis en nouja je kunt best dingen vragen van hoe bevalt jou het, kun je hier leuk uit etc.

Ik heb mijn kamer via kamernet gevonden.

@ Yellowfish: De kans is groot dat je met oudere mensen in een huis zit, maar als je eenmaal vrienden hebt gemaakt van je eigen leeftijd kan je natuurlijk vragen of ze langskomen. Ze vragen gewoon persoonlijke dingen aan je waarschijnlijk. Hobby’s e.d. Je kan natuurlijk ook een wat interesse tonen in de bewoners zelf, maar interesse in de kamer is natuurlijk het belangrijkst.

Ik zocht een kamer in Amsterdam, maar ben uiteindelijk bij mn broer uitgekomen :stuck_out_tongue: haha! Hij woont met zijn vriendin en nog een meisje in een appartement dat te koop staat (al voor een lange tijd, daarom verhuren ze t het nu) en dat ene meisje gaat eruit (: Wel relaxd, nog een beetje bekendheid om me heen, en ik hoef me iig geen zorgen meer te maken om een kamer… heerlijk!

Kamers zoeken is idd erg lastig. Op een advertentie van kamernet is er vaak na 1 dag al zo’n 200x op gereageerd, lastig dus om daaruit gekozen te worden. En als je dan al op een kijkavond mag komen, wordt je soms alsnog afgewezen. Probeer ook eens de advertenties op hyves te bekijken en plaats zelf een oproep op hyves, alle beetjes helpen! Ook op kamertje.nl kan je 1 gratis oproep plaatsen, doe dat! Ik kreeg er redelijk wat reacties op (vooral van hospita’s, daar zou ik niet op reageren, maar ook een enkele van gewone huisbazen). Zoals ook al eerder is gezegd kan je idd ook briefjes e.d. ophangen in supermarkten. Vraag aan al je ooms, tantes, nichten, neven, vage kennissen en collega’s of ze niet toevallig iemand kennen die in die plaats woont en vraag of ze een goed woordje voor je willen doen (: Uit ervaring weet ik dat heel veel mensen altijd erg enthousiast worden als je verteld wat je gaat doen en waar je gaat studeren en dat ze je meestal graag willen helpen om een kamer te zoeken ;p
En ohja! Wanneer je een kamer hebt moet je er wel op letten dat je je op dat adres kan inschrijven, wanneer dat niet kan dan kan je ook geen studiebeurs voor uitwonende studenten aanvragen dacht ik…

Zijn er hier eigenlijk mensen die een kamer hebben bij een particulier? Dat je zegmaar met een wat oudere man of vrouw samen in een huis woont…? Want ik heb nu een reactie op een oproep van een 59 jarige vrouw. Ze heeft in haar mail alleen de kamer beschreven en wat gevraagd over de reistijd. Ik ga haar nog wel eventjes wat vragen over hoe en wat. Maar kan het dan zijn dat ik daar de enige student ben? want dat zie ik eigenlijk neit zo zitten… dat is toch helemaal niet echt “gezellig” ofzo. Naja het kan natuurlijk wel gezellig zijn, maar er gelden dan toch ook strengere regels etc.? Of valt dit allemaal nog wel mee?

Vaak zijn dat hospita’s! Ik heb ook heel veel berichtjes gekregen van (vaak alleenstaande) vrouwen met kinderen die een kamer verhuurden. Ik zou dat alleen doen als je echt in kamernood zit! Je woont dan gewoon bij een familie in huis, deelt badkamer en keuken enz met hun en het kan dan zijn dat je idd met regels te maken hebt, maar dat verschilt natuuriljk. Met andere studenten in een huisje is veel leuker, dus ik zou vooral daar voor gaan!

Nou ik ben weer terug van men eerste kijkmiddag! :stuck_out_tongue: Ik vond het best wel “gek”, maar het ging verder allemaal wel goed :slightly_smiling_face: Het ging eigenlijk om een kamer van 14 m2, maar het bleek dat hij die al verhuurd had maar hij had nog een kamer van 9 m2. Ik heb de kamer gezien en opzich was het wel aardig, het heeft al meubels. Het was wel een beetje rommelig hier en daar in het huis. (de man die verhuurd woont in zo’n 2 onder 1 kap woning). MAar hij had nu ook 9 gasten van de Nijmeegse Vierdaagse in huis, dus hij gaf al aan dat het normaal niet zo’n rommeltje was. De man is dus wat ouder (50+) maar verder wel gewoon aardig, kon er wel goed mee praten. Alleen de kamer vond ik toch wel een beetje klein en het had weinig licht. Verder heeft hij ook een grote tuin dat vond ik ook wel fijn. En de badkamer is dan ook boven, maar had alleen geen wc :expressionless: :face_with_raised_eyebrow: want er was geen wc-leiding ofzoiets, er stond dus een soort “bak” ofzo waar je alleen kon plassen… waar je dan andere behoeftse moet doen, geen idee, dat durfde ik niet te vragen :stuck_out_tongue: maar het was wel een beetje vreemd.
De man gaf wel aan dat hij hoopt dat ik snel weet of ik de kamer wil ja of nee, want hij had het heel druk etc. en hij ging nog een week weg en hij was al heel lang bezig met zoeken etc. Maargoed dit is pas de eerste kamer die ik heb gezien, ik zou graag ook nog iets anders willen zien. Al is het maar om even te vergelijken. Zou dat een goed idee zijn? Of moet ik nu meteen ja zeggen? De man gaf wel aan dat als ik in de kamer zou mogen, ik na een paar maandjes gerust opzoek mocht gaan naar wat anders, maar dan heb ik in ieder geval in het begin een kamer.
MAargoed ik wee thet dus nog niet helemaal…

Fijn dat je in ieder geval al op weg bent, dat scheelt! :slightly_smiling_face:
Maar ik zou toch nog even nadenken voordat je ja zegt.

Zou je zelf niet liever met alleen studenten in een huis willen wonen? Dit is vaak een totaal andere sfeer dan bij een volwassene in een huis.
Het zijn vaak de wat rustigere personen die liever voor het ‘veilige en rustige’ gaan door bij een ouder iemand in te gaan wonen. De echte feestbeesten gaan veel liever in een groot en druk studentenhuis wonen. Dan heb je nog wat ertussenin en dat is vaak een flatje/huisje met hooguit 3/4 huisgenoten.

Het voordeel van deze kamer is dus dat het normaal gesproken wat netter is, je hebt wat vastere regels, zoals een vast schoonmaakrooster (lijkt me). Maar je moet je wel wat meer aanpassen aan die man zijn regels, dus bijv. elke avond veel lawaai maken zal wel niet mogen :stuck_out_tongue: Dit kan ook weer een voordeel zijn, want dan heb je zelf ook niet zo snel last van huisgenoten.

Over de grootte van de kamer (9m2), dit is wel redelijk te doen. Mijn kamer is ook zo groot en ik red het er prima mee. Iets groter zou natuurlijk wel fijner zijn, maar ik heb het er al een jaar in uitgehouden.

Als ik je zo hoor ben je dus nog niet helemaal overtuigd. Alles een beetje vreemd dus. Je kunt nu op safe spelen en toehappen, want dan heb je tenminste iets.
Maar, als ik in jou geval zat met mijn ‘kamerzoekervaring’, dan ging ik toch nog even verder kijken. Het mag dan wel niet zo makkelijk zijn om een kamer te vinden, maar als je eenmaal 1 leuke hebt gevonden hoef je er ook niet zo snel weg, wat erg fijn kan zijn omdat verhuizen ook geen pretje is.

Dus nu heb ik nog een tip voor jou als je deze kamer besluit niet te nemen: Ga naar Nijmegen toe, liefst met 1 van je ouders. Ga daar langs de makelaars. Zo kom je uiteindelijk het snelst aan een goede kamer. Het is vaak wel iets duurder, maar het krijgen van een kamer is een stuk zekerder er minder stressvol dan via kamernet.nl

Heel veel succe! :slightly_smiling_face:

^Bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:

Ik wil eigenlijk nog wel heel graag kijken naar een plek met alleen studenten inderdaad. Ik heb net nog gereageerd op een advertentie, ik hoop dat ik bericht terug krijg… Het lijkt mij inderdaad ook nét wat leuker. Het was daar ook best wel gezellig opzich, maarja je zit daar wel met 1 medestudent (die geloof ik maar 5 maanden bleef) en 1 oude man. :stuck_out_tongue:
Nogmaals bedankt!

Yellowfish, waar heb je die kamer bij die man gevonden? Via Kamernet gewoon, of via een andere weg?
Niet dat ik geinteresseerd ben in een huis zonder fatsoenlijke wc, maar… ik ben ook nog steeds wanhopig opzoek. WIlde eigenlijk een kamer vóór de intro, maar dat ga ik niet meer redden, denk ik :frowning_face:

Ja een plek met alleen studenten lijkt mij ook fijner hoor!
Als je bij die man zit heb je dus maar 1 huisgenoot, die je nu nog niet kent. Daarnaast weet je maar nooit wie er over 5 maanden komt.
Nu maar hopen dat je wat anders vindt, als ze maar eerst op je reactie op advertentie reageren. En anders moet je gewoon een dagje Nijmegen doen langs de makelaars!
Op zich heb je de tijd nog wel, als je je maar intensief inzet om een kamer te vinden :wink:
Ik hoor nog wel hoe het komt!

@ Wassertropfchen: Klopt ja gewoon op kamernet.nl En het was ergens in Lent, heel ietjes erbuiten, maar je kon de stad al zien vanuit de tuin dus:P

Ik ben nu even aan het kijken naar die wooneenheden op SSHN.nl met vaak zelfstandige keuken etc. Dit lijkt mij eigenlijk ook wel wat! Dit wou ik in eerste instantie ook maar ik vroeg mij eigenlijk af of je hier ook wel contact hebt met medestudenten ofzo? Want waar ik toevallig iets zag heb je alleen een gemeenschappelijke wc en wasmachine, dus je gaat wss niet gezellig op de wc met z’n allen praten ofzo:P Heeft iemand hier ervaring mee over hoe het er binnen in zo’n wooncomplex aan toegaat? Want dit lijkt mij eigenlijk wel fijner dan bij een particulier in huis… en zeker bij een man eigenlijk.

**Trouwens zijn die ‘kamers’ dan helemaal leeg? Dus zegmaar ook geen vloer en geen behang/verf aan de muur? Of is dat er al wel?