Op kamers --> vriend

Hallo meiden. Ik ‘zit’ met een aantal dingen…
Ik ben 19 jaar en doe MBO4 opleiding. Hierna wil ik heel graag doorstromen naar HBO en dat zou dan in augustus 2015 worden.
Dat wil ik graag in Nijmegen doen ik zou heel graag op kamers willen (als het financieel toelaat, etc).
Het lijkt me heerlijk om onafhankelijk te zijn, veel sociale contacten te hebben, lekker veel te feesten, etc etc. Eigenlijk het studentenleven spreekt me aan! Ik ken een paar jongens op kamers en ik heb veel contact met ze, ik hoor veel van hen hoe hun leven in elkaar zit zeg maar.
Maar in ieder geval… ik heb dus een vriend. Al meer dan 3 jaar.
Ik weet 100% zeker dan mijn vriend dit absoluut niet leuk zal vinden. Hij is sowieso niet zo’n ‘feestbeest’ en zo’n typisch student, maar dat ben ik dus wel.

We hadden het laatst over een meisje die hij kende en hij zei dat ze wel knap is maar zij woont op kamers, en dat is dus totaaal niet zijn type, daarom zou hij dus nooit een relatie met bijv. haar aangaan. Dat deed me wel een beetje denken, maar ik weet zeker dat als ik het niet doe, er spijt van ga krijgen.

Alleen, mijn vriend weet het dus niet. Het is de bedoeling dat ik in augustus 2015 op kamers ga. Ik vraag me ten eerste af; wanneer moet ik zoiets mijn vriend vertellen? En hoe kan ik het beste vertellen? Ook vraag ik me af wanneer ik moet beginnen met zoeken?

Nouja, dat denk ik eerlijk gezegd niet. Had jij niet kunnen weten natuurlijk, maar ik hóef niet op kamers. Ik kan ook dezelfde opleiding in Arnhem doen, is ietsje dichterbij huis en daarvoor hoef ik niet op kamers (1 uur reistijd ong.) Maar ik wil graag op kamers, en aangezien Arnhem mij totaal niet aanspreekt om te wonen, en Nijmegen juist wel, heb ik besloten om naar Nijmegen op school te gaan.

Zo snel mogelijk vertellen dat je gaat studeren en op kamers gaat. Jullie zijn al 3 jaar samen, is het niet een idee om gewoon te gaan samenwonen? Of wijkt dat af van je studentenleven idee? (ik ben ook geen langlevedelol-studente type maar een huismus haha)

Ik denk echt dat je te geromantiseerd kijkt naar het op kamers gaan.

Oke, dat ben ik dus vergeten erbij te vertellen. Ik en mijn vriend weten al heel lang dat ik HBO wil gaan doen. Hij zit al op HBO en als ik er aan begin, is hij klaar als t goed is. Hij zit niet op kamers. We hebben er wel eens over gehad dat als ik HBO ga doen, dat wij dan gaan samenwonen. Maar dat zou ik nu eigenlijk helemaal niet willen. Dan zouden we sowieso niet in Nijmegen gaan wonen, en al helemaal niet in een studentenwoning. Ook zou ik graag even wachten met samenwonen omdat onze relatie niet heel stabiel is.

Sorry, whut?

Oh even voor de duidelijkheid: Ik ken de school heel goed, ben ook open dag geweest, etc, etc. Ik weet dat er veel nadelen aan zit aan kamers, enz enz… maar ik was niet van plan om dat helemaal uitgebreid te vertellen in deze topic aangezien dat helemaal mijn vraag niet is. :slightly_smiling_face: Ik heb er heel goed over nagedacht hoor! Maar nogmaals dat is niet mn vraag…

Ja, serieus, dat zei hij dus letterlijk.

Volgens mij zoek jij nu gewoon excuses en wil je het gewoon eigenlijk het liefst uitmaken en de gekke student uithangen daar, maar omdat jullie al zo lang hebben vind je dat eng

Ja misschien heeft hij zo’n beeld van zo’n meisje dat helemaal zuipt en losgaat en met alle jongens zoent.

Het is niet zo dat je patsboem vertelt dat je vanaf morgen in kamers zit op Nijmegen. Het is nu 2014, hij heeft dus nog 1,5 jaar tijd om aan het idee te wennen. Ik zou gewoon voorzichtig aan gaan geven dat je graag op kamers wilt. Wacht dan gewoon zijn reactie af. Je kunt je nu wel druk maken om wat hij gaat zeggen, maar dat kun je weinig voorspellen.
Als jij op kamer wilt, moet je dat doen. Ongeacht wat je vriend er van vind. Je zegt zelf al dat je spijt gaat krijgen als je het niet doet, dat is geen enkele relatie waard. Gewoon doen dus.

Ehm, sorry ik begrijp niet wat je bedoeld… ?

Klopt, hij is helemaal niet zo’n type dus. Als wij uitgaan is het altijd bij hem ‘maar ik maak het niet te laat hoor’ en dan komen we om 0200 weer naar huis. Geen probleem voor mij hoor ik ga gewoon met hem mee natuurlijk. Maar als ik met mijn vriendinnen uitga maken we het tot vroeg in de ochtend. Dat zou hij nooit doen, hier in verschillen wij heel erg.

Sorry ik snap het niet. Mijn vraag was eigenlijk; hoe kan ik het mijn vriend het beste vertellen? Op welke manier? En wanneer kan ik het beste beginnen met zoeken naar een kamer? Moet ik denken aan een jaar van te voren, half jaar, of… ?

Ik studeer ook en woon op kamers terwijl ik al bijna 4 jaar een vriend heb, die nog in mijn oude woonplaats woont. Het is wel heel anders, eerst zagen we elkaar wel 3x per week, nu alleen nog in het weekend (ik ga nog elk weekend terug naar mijn ouders). We hebben nu wel een heel ander leven, ik woon al op mezelf, moet zelf boodschappen doen, koken, schoonmaken e.d., terwijl bij hem zijn ouders dat nog allemaal voor hem doen. Maar het is wel gewoon te doen hoor, als je maar zorgt dat je elkaar op de hoogte houdt van wat je allemaal bezig houdt, zodat je niet uit elkaar gaat groeien (: ook scheelt het heel erg als je elk weekend naar huis gaat, of dat hij een keer naar jou komt in het weekend, zodat je elkaar nog wel genoeg ziet!

Daar heb je gelijk in ja! Bedankt voor je tips (:. Ik begreep btw alleen niet wat Falathiel bedoelde ;p. Want je citeerde haar daarom citeerde ik jou ook.

Wat ik bedoel? Volgens mij stond er best duidelijk maar goed. Ik heb het idee alsof je vol van het ‘studentenleven’ wilt genieten. Lekker op jezelf wonen, met niemand rekenen houden dan jezelf en flink feesten. En dus met flink feesten misschien ook wel andere jongens tegenkomen. Dus denk ik dat je het eigenlijk ergens wel wilt uitmaken. Maar aangezien je al drie jaar samen bent met je vriend, is dat best een lange tijd en denk ik dat je het eng vind om die gedachten te hebben ergens en het daadwerkelijk te doen, want dan ben je weer alleen.

Dat heb ik ook gedaan. Werkgevers kijken nauwelijks naar welke school je bent geweest en de kwaliteit verandert om de paar jaar. In Nederland is dat ook niet heel relevant. Je moet vooral kijken naar waar jij je thuis voelt.

@TS: ik zou het zsm vertellen. Hij heeft het maar te accepteren toch?

^ ben ik de enige hier die TS goed begrijpt?

Ik heb ook al 5 jaar een vriend en wilde ook heel graag op kamers, lid worden van een studentenvereniging en veel feesten. En dit betekent helemaal niet dat ik het stiekem uit wil maken maar niet durf. Ik vind dat echt een hele rare redenatie hoor. Je kan ook feesten tot laat mét een vriend.

Precies. Ik woon op kamers in Amsterdam, ben al jaren lid van een studentenvereniging en ben daar ook 3 a 4 keer in de week te vinden. Mijn vriend doet HBO en woont in zijn geboortedorp en onze relatie is prima. Kwestie van vertrouwen.