Ik zit in België op kot op kamers, dus ik denk dat dat ook wel verschil maakt in “wat normaal is”.
Maar:
Hoe oud was jij toen je op kamers ging wonen?
18.
Hoe betaalde je de huur?
Mijn ouders betalen het. In België heb je trouwens geen studiefinanciëring.
Heb jij ouders die mee helpen met boodschappen, kleren wassen etc?
Kleren wassen wel, en ze betalen ook mijn eten. Maar boodschappen doen, poetsen, etc. moet ik zelf doen. En dat vind ik maar normaal ook.
Waarom werd je aangenomen om daarin te kunnen wonen?
Euh, hier word je niet echt “aangenomen”. Je regelt via internet (of in RL, maar in mijn geval via het internet) een afspraak met de kotbaas, je kijkt of het kot en de prijs je bevalt, en indien ja: dan teken je een huurcontract. Een beetje zoals je gewoon een appartement huurt.
Moet je nog meer dingen betalen (buiten huur,eten,dingen voor jezelf) (dat je meer tegen moet kwam dan dat je dacht)
Nee. Student zijn is ook goedkoop hier (: Sportabonnement is bv. 19 euro voor een heel jaar. Alleen geef ik wel meer geld uit aan de trein naar huis (en vroeger ook aan de tram naar het station) dan verwacht. Maar ik mag niet klagen: het blijft heel goedkoop.
Wat was de reden dat je op kamers ging?
De afstand van bij mij thuis naar mijn hogeschool/universiteit is te ver, en eigenlijk wou ik ook met mijn vriend een soort van “samenwonen”, en ik wou ook meer vrijheid hebben.
Vind je makkelijk een kamer?
Nee. Vooral niet als je bepaalde eisen stelt (bv. in het centrum, niet te duur, etc.)