Op kamers: vragenlijst

Heey girlsceners!!

Ik had een paar vraagjes over op kamers wonen =D

Hoe oud was jij toen je op kamers ging wonen?

Hoe betaalde je de huur?

Heb jij ouders die mee helpen met boodschappen, kleren wassen etc?

Waarom werd je aangenomen om daarin te kunnen wonen?

Moet je nog meer dingen betalen (buiten huur,eten,dingen voor jezelf) (dat je meer tegen moet kwam dan dat je dacht)

Wat was de reden dat je op kamers ging?

Vind je makkelijk een kamer?

Bedankt voor het invullen, het was me niet echt duidelijk hoe en wat in de topics die ik had gelezen :blush:

Groetjes LovelyRocker

21
Hoe betaalde je de huur?
van mijn stufi en ik werk er natuurlijk ook bij anders zou ik het niet redden.

kleding kan ik mee naar huis nemen ja en soms van boodschappen krijg ik ook wat mee.

omdat ik studeer

Moet je nog meer dingen betalen (buiten huur,eten,dingen voor jezelf) (dat je meer tegen moet kwam dan dat je dacht)
Ja er komen ook dingen bij van gemeentelijke belastingen en waterzuiveringszooi waar ik nog nooit van gehoord had… En afvalstof heffing omdat je je vuil weggooid.

Minder reizen
ik had al 2 jaar inschrijfduur dus ja toen wel :stuck_out_tongue:

17

Hoe betaalde je de huur?
Studiefinanciering + bijdrage ouders

Alleen met kleding wassen

Ik ging studeren in de buurt daar

n.v.t

Studie en te lange afstand om elke dag te reizen

Ja

17

Hoe betaalde je de huur?
Ik krijg elke maand een bedrag van mijn ouders en daarnaast studiefinanciering.

Soms wel zo makkelijk om kleding mee naar huis te nemen om daar te wassen:p. En ik neem soms wat drinken en eten mee van huis. Shampoo en dat soort dingetjes neem ik ook mee van thuis.

Vroeg ingeschreven bij een studentenwoning-organisatie:). Geen hospiteren dus. Ik kon echt kiezen welke kamer ik wilde hebben.

Studieboeken kosten meestal erg veel, maar dat viel bij mijn studie erg mee gelukkig. Verder kun je eigenlijk heel zuinig leven.

Studiestad te ver van huis en ik wou het graag :slightly_smiling_face:!

Ja, maar alleen als je je vroeg inschrijft bij studentenwoning-organisaties! Als je al weet waar je wilt gaan studeren meteen 1 januari dat jaar doen. Bij hospiteren maakt dat natuurlijk niet uit.

18

Hoe betaalde je de huur?
Via mijn studiefinanciering + mijn bijbaantje

Nee

Ik werd niet echt aangenomen. Ik kwam langs om de kamer te bekijken en wou er nog een dag over na denken de volgende dag belde ik terug dat ik de kamer wou hebben.

Ik betaal maandelijks:
Schoolgeld
Eten
Zorgverzekering
Huur
Sport

Studeren en was het thuis ook wel zat.

Is heel afhankelijk in wat voor periode je een kamer zoekt en de mensen waarbij je een kamer wilt huren.

18 jaar.

Hoe betaalde je de huur?

Mijn ouders betalen mijn huur, echt zo aardig! :slightly_smiling_face:

Nee. Ze betalen mijn kamerhuur en verzekeringen al. De rest doe ik gewoon zelf.

Mijn huisgenoten vonden mij het leukste meisje dat op de kijkavond was geweest.

Ja. Ik had nooit verwacht zoveel geld telkens kwijt te zijn. Vooral boodschappen, je moet echt goed letten op de prijzen. Dat was wel even wennen (en nog steeds). Schoolboeken is echt een ziekelijk dure grap. Ik betaal alles behalve de huur, studie, verzekeringen en evt. tandartskosten/dokterskosten. Ik heb erg veel geluk dat mijn ouders zo veel voor me overhebben. Ben ze echt dankbaar!

Ik wilde echt heel graag uit huis en toen ik mijn studie ging volgen in de dichtstbijzijnde stad, was het een mooi moment om eindelijk eens naar een kamer te zoeken.

Nee, het is echt doorzetten en je best doen.

17 (werd 2 maanden erna 18)
Hoe betaalde je de huur?
met stufie en geld dat ik van mijn ouders krijg.
Ik betaal boodschappen van geld van m’n ouders maar voor de rest doe ik alles zelf. Vind ik ook fijner eigenlijk.
1e kamer vanwege mijn reistijd, tweede kamer na een loting door een makelaar achtig iets voor studenten.
Nou als dingen kapot gaan op je kamers (lampen etc) die moest ik dan zelf betalen van de verhuurder (is eigenlijk altijd zo). Dat zijn kosten die onverwachts kunnen komen.
Reisafstand, ging studeren in een andere stad.
In Nijmegen niet, in Maastricht wel.

Ik was 18.
Hoe betaalde je de huur?
Mijn studiefinanciering is net genoeg om mijn hele huur te betalen.
Nee, ik doe alles zelf. Al zouden ze wel helpen als dat nodig is :wink:
Ik ben via via in het studentenhuis gekomen.
Met name het boodschappen doen kost meer geld dan ik had gedacht. En als je eenmaal op kamers zit ga je vaker op stap, wat ook weer geld kost haha.
Was er aan toe om voor mezelf te gaan zorgen.
Je moet gewoon vaak op kamers reageren zodat je uitgenodigd wordt voor kijkavonden. En wanneer dat niet lukt zou ik me aanmelden bij studenten huisvesting verenigingen. Volgens mij zit dat namelijk in elke stad wel.

17
Hoe betaalde je de huur?
Mijn ouders betalen mijn huur
Nee, die wonen een uur van mij vandaan en zijn hier nooit. Ze helpen met liefde als er iets stuk is, als ik moet verhuizen, etc.
Via een huisbaas, dus ik had geen hospiteeravond.
Boodschappen is meer dan je denkt, om zeg maar afentoe gewoon iets lekkers te kunnen hebben is best prijzig. En uitgaan is ook gewoon hard door je centen heen zakken.
Ik ging studeren in Utrecht en ik wilde niet in elke dag een uur op en neer reizen.
Nee.

18
Hoe betaalde je de huur?
Van mijn stufi
Nee, ik doe alles zelf. Ze maken wel maandelijks p.p. 250 euro over en daar momet ik dan alles van doen (ik werk zelf ook nog een zaterdag in de week)
Ze vonden met wel aardig :slightly_smiling_face: Ze lieten een paar meiden komen die hadden gereageerd en ik werd uitgekozen
Ik moet ook mijn eigen ziektekostenverzekering betalen en dat hakt er behoorlijk in met mijn beugel en verder zijn schoolboeken erg duur (iedere 2 maanden 200 euro aan schoolspullen) en natuurlijk onverwachtse dingen zoals een gestolen fiets…
Het reizen zou te lang duren en ik wilde het ook wel
Dat verschilt echt per stad. Blijf gewoon reageren op kamers en kijk ook naar kamers bijv. zonder foto, wie weet is het toch wat!

18
Hoe betaalde je de huur?
pappie en mammie betalen alles.
nope. ik neem wel nog soms was mee naar huis die voorzichtig gewassen moet worden, of waar ik geen geschikte kleuren bij heb ofzo, maar voor de rest doe ik alles zelf.
bij mijn opleiding wonen we met z’n allen intern on een campus, dus ik kreeg een kamer toegewezen!
feestjes, cadeautjes voor jarigen… schoolboeken betalen m’n ouders. voor de rest ben ik geen ‘typische’ student, omdat we hier op campus een dining hall hebben, waar je van tevoren een vast bedrag voor betaalt (wat m’n ouders dus hebben gedaan) en tussendoor koop je alleen snacks, of als je uit eten gaat en dat soort dingen. (ik moet overigens wel 2/3 van m’n stufi aan m’n ouders inleveren, dus het is ook weer niet zo dat ik megaveel geld heb)
is deel van m’n opleiding (: maar als dat niet zo was, had ik het wel graag gewild, je krijgt het studentenleven gewoon veel beter mee. bovendien betalen m’n ouders de huur en hebben ze altijd gezegd dat het supertof is, dus heb het eigenlijk altijd al gewild en meekregen van m’n ouders.
nouja, ik dus wel, zoals ik al zei kreeg ik hem toegewezen… maar de meeste mensen hebben moeite met een (betaalbare) kamer vinden.

17
Hoe betaalde je de huur?
Studiefinanciering
Boodschappen doe ik zelf :stuck_out_tongue: En in het weekend neem ik gewoon mijn kleren mee die gewassen moeten worden en dan doet mijn moeder dat.
Omdat mijn hospita (ik zit dus bij een hospita :’)) ook iemand zocht. Wij hoorden van haar en belden haar op en zij vond het gelijk goed. Het leek er bijna op dat zij mij wilde overtuigen te komen toen ik op de kamer ging kijken xD
Eerst natuurlijk wel spullen zoals servies enzo. Als je eenmaal alles hebt voor je kamer valt het wel mee. Alleen met boodschappen doe ik nogal snel dure boodschappen, maar daar moet ik gewoon op letten. En soms ergens eten als er een tussenuur is. Door mijn bijbaan heb ik sowieso wel genoeg geld om bij te sparen enzo dus het is niet zo’n probleem.
Omdat de opleiding die ik wou doen 2 uur reizen was en dat is toch wat te ver =)
Ligt er aan welke stad denk ik. Ik kon eerst niets vinden tot begin van de zomervakantie, mensen gaven me toen als tip naar die hospita te bellen. Vragen bij mensen of ze iemand kennen ofzo is wel slim.

Ik zit in België op kot op kamers, dus ik denk dat dat ook wel verschil maakt in “wat normaal is”.

Maar:

18.

Hoe betaalde je de huur?
Mijn ouders betalen het. In België heb je trouwens geen studiefinanciëring.

Kleren wassen wel, en ze betalen ook mijn eten. Maar boodschappen doen, poetsen, etc. moet ik zelf doen. En dat vind ik maar normaal ook.

Euh, hier word je niet echt “aangenomen”. Je regelt via internet (of in RL, maar in mijn geval via het internet) een afspraak met de kotbaas, je kijkt of het kot en de prijs je bevalt, en indien ja: dan teken je een huurcontract. Een beetje zoals je gewoon een appartement huurt.

Nee. Student zijn is ook goedkoop hier (: Sportabonnement is bv. 19 euro voor een heel jaar. Alleen geef ik wel meer geld uit aan de trein naar huis (en vroeger ook aan de tram naar het station) dan verwacht. Maar ik mag niet klagen: het blijft heel goedkoop.

De afstand van bij mij thuis naar mijn hogeschool/universiteit is te ver, en eigenlijk wou ik ook met mijn vriend een soort van “samenwonen”, en ik wou ook meer vrijheid hebben.

Nee. Vooral niet als je bepaalde eisen stelt (bv. in het centrum, niet te duur, etc.)

18, maar toen heb ik maar heel even op kamers gezeten (met opleiding gestopt), daarna 20.

Hoe betaalde je de huur?
Studiefinanciering + bijdrage ouders

Nee (behalve financieel dan)

Mijn eerste kamer had ik via Marktplaats, nu woon ik via de studentenhuisvesting. Bij die laatste (aanrader!) moet je ‘gewoon’ lang ingeschreven staan.

Niet echt… Hou rekening met je telefoonrekening, zorgverzekering enzo, maar dat zijn dingen die je ook hebt als je thuis woont.

Eerste keer vanwege de afstand/reistijd, nu gewoon omdat ik dat graag wilde :] (woon samen met mijn vriend, nog steeds ver weg van school)

Ligt er heel erg aan waar. Ik heb beide keren makkelijk wat gevonden! (Rotterdam en Nijmegen, maar in Nijmegen wel door de lange inschrijftijd hoor)

echt heel erg bedankt meiden!
Hier heb ik wat aan!

xx

19
Hoe betaalde je de huur?
Van mijn studiefinanciering + bijdrage ouders
Nee (behalve financieel)
Er waren meerdere mensen die deze kamer wilden maar omdat ik een paar meubels over wilde nemen kozen ze mij
Nee niet echt
Zelfstandigheid
Ja ik heb vrij gemakkelijk een kamer gevonden (Arnhem)

17

Hoe betaalde je de huur?
Stufi en bijbaan

Nee

Ik stond lang genoeg ingeschreven bij de woonstichting (had genoeg punten)

Huur dus, Schoolgeld, boeken, verzekering en boodschappen, dingen voor mezelf. Maar dit wist ik van tevoren.

De bustijden waren zoo niet fijn. Moest vaak een uur wachten omdat de verbinding niet goed was. En dan nog een uur reizen met 2 keer overstap. Met lang wachten en uitgeput thuis komen had ik het wel gehad.

Ja, ging wel vlot, 2 maand gewacht ofzo. Maar via hospiteerborrels kan het wel moeilijker gaan dan via de woonstichting. Maar het duurt niet heel lang. (Groningen)

up! Ik wil er meer over weten:)