Op kamers, maar moeite met contact huisgenoten.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Het zit namelijk zo:
Ik woon nu sinds ongeveer een maandje op kamers in een voor mij onbekende stad. Ik had eigenlijk liever thuis willen blijven wonen (een klein en vertrouwd dorpje), maar dit was in verband met de grote afstand niet te doen. Ik ben 2x op een hospiteer-avond geweest en de tweede keer ben ik ‘uitgekozen’.
Ik was super blij dat het me gelukt was een kamer te zoeken, aangezien ik ondertussen het reizen enorm zat was. Tijdens de hospiteer-avond voelde ik me totaal op mijn gemak, voelde me hier écht thuis. Ook kon ik het goed vinden met de bewoners.
Ik woon in een groot studentenhuis, maar leef met 8 huisgenootjes op een gang. Met deze mensen deel ik de keuken, badkamer en het toilet. We hebben ook een gezamenlijke woonkamer. Ondanks dat het zo goed klikte tijdens de hospiteer-avond heb ik er enorm veel moeite mee in de woonkamer te gaan zitten. Zodra ik ‘thuis’ kom, ga ik vrijwel meteen naar mijn kamer en kom er eigenlijk alleen uit wanneer ik bv naar het toilet moet. Ik zou zó graag meer betrokken zijn bij het huis, maar ik vind de stap om er ook daadwerkelijk bij te gaan zitten enorm groot. Voel me ergens toch een soort ‘binnendringer’, ondanks dat ík gekozen ben met hospiteren.

Hebben jullie tips om me hier overheen te zetten en me sneller te laten wennen aan het ‘op kamers’ gaan? Bedankt!

Is er niet een huisgenootje waarmee je het wat beter kan vinden dan de rest? Of misschien wat meer contact mee hebt?

Vraag hem/haar of ze even met je mee de stad in gaat of gewoon ergens mee kan helpen, kun je na afloop gezellig met hem/haar in de woonkamer zitten. Dan voelt het niet alsof je er “bij komt zitten”, lijkt me.
Verder, jij bent uitgekozen, die mensen mogen jou dus, je dringt niet binnen.

Sla een paar flessen drank in en meld bij al je huisgenootjes dat je ze graag wat beter leert kennen en dus een miniborreltjes in de woonkamer organiseert, voor de huisgenootjes. :slightly_smiling_face:

Dit ja, als je ze tegen komt vraag dan of ze tijd hebben in de avond voor een wijntje en wat bitterballen.

Ze hebben jou uitgekozen, dus dan willen ze je er graag bij hebben neem ik aan. Organiseer inderdaad een leuk avondje met drankjes en hapjes, maak kennis met ze. Vinden ze vast hartstikke leuk :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de tips! Ik ga zoiets inderdaad proberen! (:

Misschien kun je ook een etentje organiseren in jullie huisje? Dat je gewoon samen gaat winkelen in de stad, en dan samen koken? Lijkt me ook wel leuk!