Op kamers bij familie

Hallo!
Ik word straks 18 jaar en moet op stage. Dit wil ik graag gaan doen in Leeuwarden, Alleen nu woon ik daar ongeveer een uur reizen vandaan. Dat is goed te doen alleen mijn oma woont in Leeuwarden zelf. Nu heb ik me bedacht dat ik daar tijdens mijn stage ( 4 dagen in de week) wel kan wonen, de overige 3 dagen ben ik dan gewoon thuis. Ze staat niet geregistreerd als ‘verhuurder’. Alleen kan ik, als ik het op deze manier doe, mezelf wel als uitwonend opgeven? Ik betaal gewoon mij eigen eten en geef haar een kleine vergoeding. Ik hoop dat iemand het weet want op internet kreeg kon ik geen duidelijk antwoord vinden. Alvast bedankt!

Ik denk niet dat dat kan…

Ben wel benieuwd waar je stage moet lopen dan?:grinning:

Nou ik heb nog niet een stage plek, alleen ik wil zeg maar in Leeuwarden :stuck_out_tongue:. Want hier, waar ik woon, heb ik heel weinig keus.

Ja, dat kan. Maar dan moet je je wel inschrijven bij de gemeente.
Mijn vriend heeft een zelfde soort situatie, die gaat bij zn zus wonen.(ook in LWD toevallig)

Haha dat is inderdaad toevallig. Maar mijn oma hoeft dan dus niet officieel verhuurder te zijn ofzo. Ik kan me gewoon uitwonend inschrijven en dan op haar adres?

Denk wel dat dat kan, maar je moet je wel inschrijven op dat adres!

Ik neem aan van niet, want zijn zus is dat ook niet.
Alleen die dacht dat je wel gewoon kon aangeven dat je uitwonende studie financiering wilde, maar je moet dus wel ingeschreven staan in de gemeente Leeuwarden.

je moet je wel inschrijven bij de gemeente en volgens mij heb je daar een contract voor nodig of andere papieren. Dan zou je dus even bij de gemeente moeten kijken wat je nodig hebt om je in te schrijven.

Je moet dan een officieel contract opstellen geloof ik. Want als je je laat uitschrijven en dan op een nieuw adres laat inschrijven dan moet je altijd je huurcontract meenemen. Bellen met duo zou ik zeggen.

Ik zal dit maar even aan mn vriend en zn zus laten zien, volgens mij hadden ze zwaar over het hoofd gezien dat er een huurcontract moest komen :’)

Je moet je inschrijven bij de gemeente Leeuwarden en dat kan alleen als je ook een huurcontract hebt ondertekend.

LottosS: Wat is duo:P?
Oke dan word het dus een stuk ingewikkelder dan ik dacht. Want dan moet mijn oma denk ik ook allemaal dingen regelen en daar wil ik haar eigenlijk niet mee opschepen.

DUO= nieuwe naam IB Groep. Nou ja nieuw, dat is al sinds vorig jaar zo.

Nog even een vraag. Ik las net dat je een huur contract moet laten zien. Maar wat als je de kamer niet huurt? Want ik betaal haar geen huur aan haar.

Volgens mij kan dat ook niet… Ik denk dat je even op deze site moet gaan zoeken: http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp

Bedankt allemaal!

Als je niet huurt (of koopt uiteraard) heb jij geen kosten om daar te wonen en heb je ook geen extra geld nodig.
Zo redeneert DUO iig. Ik begrijp dat je wel wat extra geld kwijt zal zijn, maar niet aan huur.
Daarbij kan je je niet inschrijven bij de gemeente als je geen huur betaalt, en kan je je daarom niet inschrijven op een adres in Leeuwarden. Voor duo woon je op de plek waar je staat ingeschreven bij een gemeente. (daarom moet je ook nooit een kamer nemen waarbij dat niet kan, want dan krijg je geen uitwonende beurs).

Dus ik ben bang dat het niet zo makkelijk is idd.

=

Je kan toch ook wel gewoon elke dag een uur met trein/bus? Niet ideaal, maar goed…