op jezelf wonen

[b]haai,

Ik ben van plan als ik volgend jaar 18 word op mezelf te gaan wonen.
Was al een beetje aan het rondkijken op internet maar daar vind je maar van die halve verhalen, dus mijn vraag was of iemand misschien tips heeft (een site) en of er iemand weet of er in Rotterdam een organisatie of iets zit die je kan helpen met dat soort dingen.

groetjes![/b]

Je moet je inschrijven bij de woningstichting en dan wachten tot je iets aangeboden word, dat is dacht ik de beste manier om iets betaalbaars te kijken.

inschrijven bij de woningstichting idd. als je volgend jaar al op jezelf wil is dat misschien niet een heel haalbaarbeeld. in veel steden werken ze met een punten systeem. voor elke maand dat je ingeschreven staat krijg je een punt. en als je iets wilt huren heb je bijv 21 punten nodig. weet niet hjoe het in rotterdam is, ga anders eens langs de woningbouw en laat je eens informeren

Moet je dan 21maanden wachten … :expressionless:

Ja ik denk dat je minstens moet rekenen op 2/3 jaar, maar als de plaats waar je wilt wonen in trek is kan het wel oplopen tot 7 jaar misschien.
Maar elke gemeente heeft andere regels, dus gewoon daar ff langsgaan en informatie vragen.

nee als je je inschrijft dan krijg je een bepaald aantal punten waarmee je start. verschilt per stad, bij de ene mssg maar 4 bij de andere mssg 7

Wil je echt een huisje of een kamer? Voor huizen kan je ook langs makelaars, maar daar heb ik geen verstand van. Voor een kamer kan je je vaak ook inschrijven bij een bedrijf van studentencomplexen, dit verschilt per stad maar duurt vaak ook wel een jaar. Daarnaast kan je veel zoeken op sites als kamernet.nl en marktplaats.

O stom, ik zat eigenlijk met mijn hoofd nog bij een studentenhuis - dat soort dingen… Dom … Maargoed ja dan kan ik het me wel voorstellen dat je aardig lang op een huis moet wachten.
Haha mijn hersens zaten al te kraken, hoe kan je nou weer 7jaar wachten op een kamer, dan is je studie alweer afgelopen :stuck_out_tongue:

ooo dat wist ik dus niet, dacht dat je je pas echt kon inschrijven als je 18 was omdat je dan toch ook echt pas op jezelf kan.
Maja uhmm als ik me inschrijf bij zo een instantie dan kan het toch jaren duren voordat ik een huis heb ? Dus als ik dan zegma zou reageren via een particulier bijv de woonkrant? of gewoon op internet woningen opzoek zou ik toch wel sneller aan een huis komen alleen is het dan wel duurder, toch ??

Ja ze had het over op zich zelf wonen, niet over op kamers gaan. Maar misschien bedoelt ze dat ook wel. :'3

Jaa, je kan ook via internet enzo zoeken, maar het is vaak dubbel zo duur. En je moet meestal ook eerst betalen voordat je kan reageren op advertenties ofzo. -.-

het liefst gewoon een huisje en ik wou me huur voor een groot deel betalen met me studiefinanciering stel dat ik ongeveer 400/500 zou krijgen en daarnaast nog zou werken is dat dan een beetje haalbaar ?

en dank jullie wel voor jullie reacties!!

als je een huis koopt, regel je alles veel sneller, want dan moet je een huis huren en dit duur jaren voordat je d’r een hebt. Er is namelijk een lijst, en dan word je eruit gekozen.

Ik heb geen idee hoe dat in jouw woonplaats is.
Ik heb ook gezocht naar iets in Amersfoort dan, en daar moest je toch vaak wel 700/800 rekenen voor een 2/3 kamer appartement.

Misschien is het met jouw budget wel mogelijk, maar er is veeeel geduld voor nodig om iets te vinden enzo.:3

hmm ik weet niet hoeduur het in rotterdam is. ik werk en verdien ongeveer 500. als je een echt huis neemt kan je huursubsidie aanvragen. op kamers niet. ik heb huur van 325. kale huur. en met huursubsidie is het 210. dan komt er nog gas water en licht en verzekeringen bij. maar ik kom goed rond. heb het niet breed, maar het lukt wel

Dat red je niet. Je moet minimaal 1000 euro hebben om te overleven.
Maak eens een lijst met de vaste kosten en de kosten die soms betaalt moeten worden, zoals:

• huur (300)

• gas

• water

• verzekering (100)

• eten

• abonnement

• etc.

kopen dat wil ik echt NIET, ben nu pas 17 :stuck_out_tongue:
kan op me 18e niet eens een huis kopen, wil daar ook niet aan vastzitten

woow dan leef je wel heel luxe hoor xD

Als je wilt huren, moet je wel heeeeeeel lang wachten. Dan krijg je pas een huis (als je boft) 19de.