op jezelf gaan wonen, kosten

hallo

de laatste tijd ben ik aan het kijken om op mezelf te gaan wonen, helaas heb ik niet zo’n groot inkomen (1300 per maan).

zijn er hier nog meiden die alleen wonen met zo’n klein inkomen? is het mogelijk? hoeveel geven jullie zo ongeveer per maand uit aan vaste kosten (elektriciteit, water, verzekeringen, …?)

Ik denk dat het prima kan, maar dat het lastig gaat worden om woonruimte te vinden. Meestal wordt er voor een woning 2, 3 of zelfs 4 keer de huur als inkomenseis gesteld.
Maar je kan vragen of iemand garant wil staan voor je. Dat is voor de verhuurder een zekerheid dat hij toch de huur betaald krijgt voor het geval jij het niet kan betalen.

Ik woon dan wel samen met mijn vriend, maar ik kan wel een indicatie geven van wat wij aan vaste lasten hebben.
Voor verzekeringen zo’n 30€ per maand (wel uitgebreid, onze laptops en telefoons zijn buiten de deur verzekerd hiermee)
Televisie en internet is 60€ per maand
G/w/l is ook 60€ via de verhuurder
Boodschappen voor 2 personen komt neer op zo’n 250€ per maand.

Hopelijk heb ik je zo een beetje inzicht kunnen geven!

huur: € 360,-
gas/licht: € 25,-
tv: € 18,-
Netflix: € 5,-

totaal pm € 410,- ongeveer.
Boodschappen gemiddeld € 150,- voor 1 persoon.

Ik denk dat het er heel erg aan ligt waar je gaat wonen.
Volgende maand ga ik op kamers voor 390 inclusief. Dit kan ik in mijn huidige woonplaats een appartement voor huren maar dan wel exclusief.

Maargoed even op een rijtje
Huur: 390
Zorg: 88
Telefoonrekening: 10
Abbo tijdschrift: 15

Vorig jaar deed ik boodschappen voor 60 euro per maand. Ik reken nu op 100 per maand als ik de andere forummers zo hoor.

Wil je op kamers gaan wonen of een appartementje/studio huren? Daar zit ook nog wel een groot verschil in namelijk.

Ik denk dat het makkelijk kan, ik heb 1100 pm. en hou zelfs nog wat over. Maar mijn huur is wel erg laag (320 inclusief gwl en tv/internet), ben ongeveer 200€ aan boodschappen kwijt, incl wc papier en shampoo enzo €8 voor netflix, €96 voor mn zorg, €45 voor mn telefoon. In totaal dus 640

dank voor de snelle reacties!
de huur voor een appartement in de buurt is 450-500 euro, goedkoper vind je niet helaas.

@pioneer: ik wil in een appartementje gaan wonen, studeer niet meer.

Dat zou in principe gewoon moeten kunnen.

Kan je geen huurtoeslag krijgen dan? Moet je eens even kijken via internet of je daarvoor in aanmerking komt