Op gewicht blijven

Hoi allemaal!
Na mijn 10,2 kg gewichtverlies wil ik op dit gewicht blijven. Ik eet redelijk gezond en sport best veel, maar ik wil iets minder sporten omdat ik merk dat ik best moe ben. Ik handbal 3 keer in de week en hardloop 3 keer per week. Stel je voor; als ik nog 3 keer per week handbal en nog 1 a 2 keer ga hardlopen, zou ik dan op mijn gewicht blijven? (plus gezond eten en ma tm vr 2 x 25 min fietsen).

-

Ja. Dat is nog vrij veel sport en als je daarbij geen gekke dingen gaat eten, kom je echt niet aan.

Ontbijten met havermout, lunchen met 2 boterhammen, eten wat de pot schaft in de avond. Als tussendoortje fruit of yoghurt en na het avond eten geen toetje en tussendoortje meer. Ik wil dit patroon gewoon aanhouden met iets minder sport maar ik vroeg me af als ik dan nog 3 x per week handbal en 1 a 2 keer ga hardlopen en hierbij zoals eerst eet, of ik dan zou aankomen.

Houd een week bij hoeveel kcal je eet en hoeveel je verbrandt. Probeer zo nauwkeurig mogelijk te zijn en kijk of je niet meer verbrandt dan dat je eet. Dan blijf je op gewicht! En zodra je dit weet, laat het tellen ook weer los, want anders kan het een obsessie worden en dat wil je niet :wink: Succes!

Aah thanks! Maar stel ik krijg 1500 kcal binnen, dan is het toch onmogelijk om 1500 kcal te verbranden?

Zelfs al lig je de hele dag in je bed, dan verbrand je volgens mij alsnog ongeveer 1000 kcal op een dag. Deze kcal worden gebruikt om je lichaam draaiende te houden. Dus dan hoef je nog maar 500 kcal extra te verbranden door bv. lopen/fietsen/sporten.

Ja dit klopt wel ongeveer. Er zijn een aantal sites waar je je basisbehoefte aan kcal kan berekenen (op basis van enkel gewicht, lengte en leeftijd maar ook op basis van vetpercentage, en dagelijkse bezigheden).
Als je eentje gebruikt zonder sportbezigheden erbij (dus echt je basisbehoefte) dan kun je zelf nog je verbruik berekenen met sporten.

En vergeet dingen als naar school fietsen niet natuurlijk :wink:

Ahh dankjewel voor de reacties, heb ik veel aan :slightly_smiling_face:

Probeer regelmatig te eten, dus niet 1 dag heel veel en de andere dag niet. En soms een zak chips ofzo kan natuurlijk wel, maar zorg dat het niet elke dag wordt. Als je gezond en niet teveel eet hoef je niet enorm veel te sporten. Maar zorg wel dat je je goed blijf voelen bij alles wat je eet en doet en niet iets gaat doen omdat dat gezond zou zijn. Als je plezier hebt in wat je doet heb je minder behoefte aan ongezond eten.