Hee allemaal, ik hoor en lees allemaal verschillende dingen op internet als het gaat om cardio op een lege maag. Ik zoek een manier om vet te verbranden zonder dat mijn spier wordt gebruikt als energiebron. Is het echt zo dat als je bijvoorbeeld 3-4 keer per week een uur wandelt (low intensity) dat je dan vooral vet verbrand? Hebben jullie hier ervaringen mee? Ik eet verder al gezond.
Lijkt me juist heel slecht voor je spieren.
Volgens mij werkt het inderdaad wel ja, want zoiets deed ik vroeger ook en had er heel veel research naar gedaan. En er waren een paar onderzoeken die aantoonden dat mensen die op een lege maag gingen sporten meer af vielen dan mensen die goed ontbeten (of ja dat onderzoek ging over sporten voor of na het ontbijt)
Maar… je moet je ook bedenken dat je zonder te eten natuurlijk minder goed presteert. Als je lichaam genoeg voedingstoffen binnen heeft is het logisch dat je er langer & beter tegenaan kan (en dus meer calorieen verbrandt). Verder heb ik er niet zoveel verstand van, maar ik denk zoals Megane ook zegt dat het niet goed kan zijn voor je spieren.
Jaa ik dacht in eerste instantie ook dat het slecht zou zijn voor je spieren, maar veel mensen zeggen dat wanneer je wandelt, je hartslag niet te hoog is en daardoor het vet aanspreekt voor energie en niet je spieren… Maar dit wil ik dus uitvinden haha
En had je er vroeger goede resultaten mee gehaald? Opzich hoef je ook niet goed te presteren, omdat je niet hardloopt maar wandelt en daardoor lijkt het me juist wel makkelijk
Dat klinkt als onzin. Sporten op een lege maag is onverstandig, om aan beweging te doen heeft je lichaam brandstof nodig. Tenzij dat flauwvallen/misselijk worden je aanspreekt.
Ik weet wel dat veel bodybuilders bijvoorbeeld gaan powerwalken in plaats van hardlopen, omdat als je hartslag te hoog komt je niet vet maar glucose ofzo ging verbruiken (weet niet precies hoe het zit, kan dat het een hele andere stof is ) maar iig, dat je wel vet gaat verbranden als je hartslag niet te hoog is. Maar dat met een lege maag weet ik niet zeker, ik heb wel ergens gelezen dat het goed is om sochtends met lege maag te sporten en dan binnen een half uur een banaan oid te eten. Maar ik zou er iig wel wat meer onderzoek naar doen als je het wil gaan doen
Sporten op een lege maag; dubbel onnuttig.
Om te sporten (waarbij niet enkel het doel is om vet te verbranden, maar dit om te zetten in spieren want anders blijf je lelijk ) heb je energie nodig. Dus moet je ontbijten voordat je aan je sport begint. Simpel he.
Reden 2: na je slaap (dus voor je ontbijt ) is je metabolisme nog aan het ‘slapen’. Dit schiet pas in werking als je iets gegeten hebt. Je metabolisme zet al je voeding om in energie (die je nodig hebt om te sporten) en zal tegelijk je vet omzetten in spieren.
Het is dus zeer belangrijk dat je jouw metabolisme eerst ‘aan’ zet (eten dus) want anders ga je enkel je spieren verbranden en blijft je vetlaag waar die is.
als je cardio op een lege maag doet verbrand je gelijk vet dacht ik,
ik loop zelf 3 keer per week hard voor het ontbijt.
@whoiam, je lichaam gaat toch pas over op spierverbranding als het niet genoeg vetreserves meer heeft?
Ik heb geen flauw idee over dat vet verbranden, maar sporten op een lege maag schijnt wel goed voor je te zijn. Zolang je maar 1) het niet superintens maakt en 2) meteen eet nadat je gesport hebt (want anders val je natuurlijk wel neer).
Ik ben ga ook wel eens hardlopen of skaten voor het ontbijt, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe het nu precies zit
Zoals ik al zei dus; je zal spieren afbreken.
http://www.afvallenexperts.nl/sporten-voor-het-ontbijt-verstandig/
Het kan best, maar de kans dat je na je cardio meer eet is dsn groter waardoor het geen nut heeft
Ja afvallen qua gewicht. De vraag is alleen of het gewicht komt uit spiermassa of uit vet, en ik neem aan dat je spiermassa verliest wat zorgt voor een lager gewicht maar niet perse een strak lichaam.
Sporten op een lege maag schijnt inderdaad beter te zijn. In totaal verbruik je niet meer energie dan iemand die wel eet van tevoren, maar er vind wel meer vetverbranding plaats als je niet eet. Alhoewel dit ook niet ervoor zorgt dat je meer/eerder afvalt, omdat je dus niet meer calorieën verbrandt.
Het is wel een interessant onderzoek. Lees het zelf maar als je wilt:(bron: K.F. Willcutts, A.R. Wilcox (1998) Energy metabolism during exercise at different time intervals following a meal )
Dankjewel! Ik ga het zeker lezen.
Het is wel echt een moeilijk onderwerp haha, de meningen zijn erg verdeelt. Misschien moet ik het maar gewoon een weekje uitproberen en kijken hoe het bevalt. Dan ga ik 3 ochtenden voor het ontbijt een halfuurtje wandelen (zodat mijn spieren niet afbreken, omdat het low intensity is) en verder gewoon gezond eten en sporten zoals normaal.
bekijk deze link eens!
Ik zou dan heel erg gaan snaaien na de tijd omdat ik dan mega honger heb. Dus daar zou ik wel rekening mee houden, dan werkt het averechts natuurlijk.