oogoperatie, wel of niet?

ik zit al een tijdje te twijfelen of ik mijn rechteroog recht zal laten zetten.
ik kijk namelijk een beetje scheel met dat oog. op mijn derde kreeg ik een bril. ik had een cylinderafwijking en ik keek scheel. ik keek steeds maar met één oog, afwisselend links en rechts, maar overwegend links, dat andere stond dan scheel. op mijn vijfde ben ik hieraan geopereerd. ik draag nog steeds een bril, maar als ik die afzet, dan kijk ik nog steeds maar met één oog(links) en gaat het andere oog scheel staan. dit gebeurt ook als ik alcohol gedronken heb. ik schaam me er niet voor, maar ik vind het wel vervelend. bijvoorbeeld met uitgaan. niet iets wat jongens aantrekkelijk vinden. bovendien zie je dat ook op foto’s waardoor alle foto’s waar ik opsta dan ‘verpest’ zijn.
nu zei mijn oogarts laatst dat ik dat kon laten opereren. het verbetert niet mijn zicht, wel werken mijn ogen dan ook zonder bril samen(als alles goed gaat). cosmetisch gezien ga ik dr dan natuurlijk wel op vooruit.
toch twijfel ik nog een beetje. ik wil het op zich wel, maar aan de andere kant; aan elke operatie zitten risico’s vast. het hoort ook wel een beetje bij mij, eigenlijk. mijn moeder zegt dat het haar niet uitmaakt, dat ik die keuze zelf moet maken, maar dat ze mij in mijn keuze steunt, wat het ook is. ik kan het ook uitstellen en het over tien jaar ofzo doen. het is niet noodzakelijk, dus het kan altijd nog.
wat zouden jullie doen, opereren, nog even wachten of niets aan doen?

alvast bedankt voor jullie tips.

Als je erover twijfelt kan je altijd nog even wachten. Het is niet iets wat je zomaar doet, je moet er zelf ook echt achter staan.

succes meid !

Ik zou aan je arts vragen wat de risico’s zijn en hoe relevant die risico’s zijn voor jou/hoe vaak ze voorkomen. Vervolgens moet je voor jezelf een afweging maken of jij de risico’s het waard vind, voor het resultaat.

als ik jou was zou ik een lijstje met voordelen en nadelen maken. Kijk welke zwaarder wegen. Kies uiteindelijk voor of tegen… Ja vaag, upje, ik weet het niet.

Ik heb dit ook! alleen ik draag dan geen bril, maar lenzen en daarmee zie je het ook niet, ik weet niet of jij dit ook kan? en anders zou ik goed nadenken over de operatie het zijn wel je ogen zegt mn moeder altijd :wink:

In jouw geval zou ik het doen, maar het blijft jouw keus.

Hoe groot is het risico? Als het 9 van de 10 keer goed gaat zal ik het doen (of nog even wachten als je echt twijfelt).

als jij er echt veel last van hebt, dan zou ik de operatie doen.

ik zou het doen als ik jou was, medische missers komen echt heel weinig voor omdat de dokters weten wat ze doen.

wat ik altijd heb als bijvoorbeld mijn haar niet zit, zweetplekken heb of wat anders wat niet goed is dan voel ik me onzeker en niet echt op mijn gemak.

als je er echt heel veel last van hebt zal ik het doen maar anders niet, je moet het voor jezelf doen! niet voor iemand anders.

idd, ander eigelijk niet ;}

Ik heb ook zo’n operatie gedaan in maart 2009 (en ook toen ik 3 was maar dat herinner ik me toch niet meer).
Ik had beiden ogen laten opereren (ivm een dubbelzicht waar ik verder maar niet op in ga).
Ik weet niet hoeveel informatie je al hebt? Dat je weet wat ze uberhaupt doen bij zo’n operatie enzo? Maar als je wil kan ik wel even mijn ervaringen beetje vertellen, qua operatie zelf en hoe het daarna ging.

Ik zou het doen, tenzij er echt te veel risico’s aan verbonden zijn.
Maar als de kans maar 2 procent is of zo dat het misgaat, zou ik het gewoon doen.

Men zus heeft ook deze operatie gedaan en het heeft juist niets veranderd.

okee, bedankt voor alle reacties. maandag moet ik even langs de oogarts voor een gesprek hierover.
volgens mij is de kans dat het misgaat niet zo heel groot, maar idd, het zijn wel mn ogen. ik zal het maandag even navragen.
echt ‘last’ heb ik er niet van, dus ik zie wel gewoon goed(met bril dan). lenzen kan ik helaas niet, wat ik erg jammer vind, maarja. ik vind het alleen wel vervelend, dat scheelzien. ik schaam me er niet voor en ik ben er ook niet heel erg onzeker over, maar het is niet iets waar je mee te koop gaat lopen alsof je er trots op bent ofzo, want ik ben dr natuurlijk niet blij mee.
ik zal maandag nog wel effe een berichtje posten over de stand van zaken. iig heel erg bedankt voor jullie steun en hulp.
@fossil; als je wil, mag je me noten over je eigen ervaringen. ik ben hier op mijn vijfde al eens aan geopereerd, maar daar weet ik niet echt veel meer van.

ik heb je genote. hij is wel een beetje lang geworden

Ik zou het niet doen, omdat je nog twijfelt.
En je kan het altijd nog laten doen?
Dus waarom zou je het nu laten doen, terwijl je het helemaal niet zeker weet?!

mijn zus heeft dit 2 maanden ofzo ook gedaan,
ik weet niet of het ongeveer dezelfde operatie is?
maar bij haar zette ze een paar spiertjes iets verder naar achter op haar oogbal
ik dacht dat dit onmogelijk was, maar blijkbaar niet
ze is er zelf heel erg blij mee,
en de operatie ging goed

ik zou zeggen doen meid!

hey, ik kom zojuist terug van de oogarts(ja, ik was vroeg aan de beurt). er zitten idd niet veel risico’s aan en als het foutgaat, kunnen ze altijd nog een hersteloperatie doen. het zal idd wat pijn doen erna, maar dat heb ik er voor over. ik heb besloten het toch te doen. hoe eerder ik het doe, hoe langer ik er plezier van heb. op mijn zestigste hoeft het van mij ook niet meer. de operatie vindt plaats in de herfstvakantie. de week na de herfstvakantie mag ik de eerste twee dagen maar half naar school en daarna gewoon weer hele dagen, dus dat valt hartstikke mee hoeveel ik mis. gelukkig wilde de oogarts er rekening mee houden dat ik in mn examenjaar zit na de vakantie.
@emmaw; ja, bij mij wordt het dezelfde operatie als bij je zus.
iedereen hier bedankt en ik zal het topic nog wel eens uppen om te laten weten hoe de operatie is gegaan.