onzekerheidsalarm!

Ik ben altijd heel verlegen/onzeker in de klas, vooral tegen mensen die juist graag willen dat ik tegen hun praat. Ik heb nooit zo’n zin in praten en/of ik weet niet wat ik moet zeggen. Als iemand iets vraagt waarbij je ja of nee kan antwoorden of een lang verhaal geef ik maar een kort afgemeten woord. Meestal: Ja, dat is zo. of : Nee, dat kan niet
Ik voel me echt dom met dit probleem

Ik had dat vroeger ook dat ik erg verlegen was, niet enkel in de klas, maar overal en altijd. Ondertussen ben ik 20 en ben er stilaan over aan het geraken… Het is niet dat ik opeens een spraakwaterval ben geworden, maar toch al beter dan vroeger.

Tips heb ik niet echt, gewoon proberen wat meer te zeggen. Eerst in kleinere groepjes en dan steeds groter. Als je niet echt weet wat te zeggen kan je gewoon de vraag die ze jou stellen terugkaatsten (wat vind jij of zo).

Hopelijk heb je hier iets aan, ik heb niet echt tips, maar zo weet je toch dat je niet de enige bent :slightly_smiling_face:

Hahah ik geef ook altijd heel droge en korte antwoorden. Maar daarna voel ik me altijd kut en ga ik zelf vragen stellen. Snap je? Zo lijkt het niet alsof je niet met degene wilt praten omdat je dan zelf het initiatief neemt!

Spraakwaterval? :’)

Ik heb er ook last van :s

ik ook & ik ga volgend jaar naar nieuwe school. ben nu al zenuwachtig. > <

hahah ik heb het omgekeerde.