Onzekerheid

Hoi meiden,

Ik loop al een paar jaar met een probleem, en dat is mijn onzekerheid. Vooral met jongens ben ik erg onzeker. Ik ben bijna 20 en heb nog nooit een vriend o.i.d. gehad.
Zodra ik in gesprek kom met een jongen (die ik leuk vind) klap ik dicht, omdat ik denk dat ik niet leuk genoeg ben. Ik bedoel daarmee niet alleen hoe ik eruit zie (ik weet inmiddels dat ik er best mag zijn) maar ook mijn innerlijk.
Het is niet alleen met jongens, ook met andere sociale contacten en op school. Ik heb gewoon in mijn hoofd dat ik niet goed/ leuk genoeg ben voor anderen.

Misschien zijn hier meiden die dit herkennen/ tips hebben. Ik begin er eigenlijk steeds met last van te krijgen en wil hier echt heel graag vanaf!

Liefs

Ik herken me hier best wel in. Ik heb ook zo’n soort periode gehad. Dat gesprekken stil vielen omdat ik dacht dat ik toch niks leuks te vertellen had etc. Hoe vaak mensen het ook zeggen, wees gewoon echt jezelf. Als jij jezelf bent ben jij leuk genoeg en zeker goed genoeg. Probeer jezelf ook niet te vergelijken met anderen want daar schiet je ook niks mee op!
Als jij jezelf bent, en ook in gesprekken met de jongens die jij leuk vindt, komt het vanzelf. Misschien kun je er ook een beetje op oefenen, gesprekjes voeren met mensen op school die je al kent bijvoorbeeld. Je zult zien dat het allemaal wat makkelijker wordt. Misschien is het voor jou ook wel fijn om er met anderen over te praten? Misschien word het dan een minder groot probleem voor jou en kun je je hart bij iemand luchten.
Je zegt zelf al dat je er best mag wezen, neem dat dan ook aan! Probeer na te gaan als jij een gesprek met iemand hebt dat jij leuk bent zoals jij bent.

Ik geef je vooral mee, wees gewoon echt jezelf. Dan ben je al goed en leuk genoeg.

Is een probleem met je zelfvertrouwen. Zijn er andere gebeurtenissen in je leven die je zelfvertrouwen beinvloed hebben?

Ik had vroeger ook weinig zelfvertrouwen, maar ben ooit van school veranderd en had daar meer vrienden en zo is mijn zelfvertrouwen heel erg gegroeid. En vele meiden hebben dit probleem, dus je bent zeker niet alleen. Maar het is moeilijk hier volledig zelf uit te komen.

Heb je een vertrouwenspersoon, met wie je hier over kan praten? Je ouders, een goede vriend(in)? Of misschien professionele hulp zoeken, bij een psycholoog bijvoorbeeld?

En zeker ook dit, heel belangrijk!!!

Had ik ook last van, terwijl ik wel veel zelfvertrouwen heb. Maar op zo’n moment ga je druk op jezelf leggen dat je het goed wil doen, omdat je hem leuk vindt, denk ik. Probeer in zo’n situatie nergens van uit te gaan: niet dat jullie ooit gaan daten, dat hij je leuk vindt, of dat je hem uberhaupt nog een keer gaat zien. Dat hielp bij mij.

Ik heb ook altijd dat ik met iemand aan het praten ben, en dat ik dan opeens niks meer te vertellen heb. Tegen mijn beste vriendin zou ik dan nog 100 andere dingen kunnen bedenken, maar bij klasgenoten enzo heb ik snel het idee dat het onbelangrijk is. Of dat ik bijvoorbeeld zeg: ‘Wow dat meisje heeft echt een lelijke broek’ en dat ze dan meteen gaan denken dat ik onaardig ben enzo… Lastig, maar probeer maar gewoon jezelf te zijn, dan komt het allemaal wel goed. :slightly_smiling_face:

Pff. Je hebt ongeveer hetzelfde probleem als ik. Wat je eerst moet weten is dat jij echt wel goed genoeg bent voor iedereen en dat je geen negatief beeld van jezelf moet hebben.
Ikzelf ben ook niet heel luidruchtig, om het maar zo even te noemen, ik ben best wel verlegen en stil. Je moet gewoon proberen om jezelf te zijn en vooral aardig te blijven. Zolang je aardig blijft, kunnen ze in ieder geval niets onaardigs over je zeggen (:

Te herkenbaar helaas…:c
het enige wat bij mij wel helpt is om je waarde bij jezelf niet alleen te schatten in wat je te vertellen hebt, maar wat je leven verder nog inhoudt.
voor mij is muziek bijvoorbeeld heel belangrijk, en als ik dan iets speel dan denk ik wel dat dat speciaal is dus hecht ik daar mijn eigenwaarde wel aan.
Misschien heb jij ook wel iets waar je goed in bent/wat je belangrijk vind: iets waar je je mee identificeert?