Onzekerheid relatie

Hoi iedereen,

Ik heb nu al 5 maanden een vriendje, we kennen elkaar al 3 jaar via onze studie. Hij is super lief, maar er is het volgende probleem.
Een jaar voor onze relatie zijn we met de gehele studie uitgeweest en is hij op dat feestje met mijn beste vriendin gegaan waar ik naast stond. Hierna zijn ze nog een keer op date geweest, maar dit heeft zij daarna afgekapt omdat ze hem niet leuk genoeg vond. Rond die tijd vond ik hem wel leuk, maar dacht dat ie nooit wat in me zou zien.

Nu hebben we echter een relatie en op de een of andere manier kan ik het niet loslaten ondanks dat het meer dan een jaar geleden is. Ik voel me super ongemakkelijk als mn beste vriendin en hij bij elkaar zijn, ookal weet ik dat hij nooit vreemd zou gaan. Ook wanneer ik alleen uit ben met die vriendin voel ik me soms nog ongemakkelijk en bedenk ik me dat hij haar misschien veel sexier of leuker vind dan ik. Er heerste altijd al enige concurrentiestrijd tussen haar en mij, maar voor mij voelt die nu nog heftiger. Het nare is dat ik het ook allemaal gezien heb, dus die beelden schieten dan ook omhoog.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit gevoel weg gaat en dat ik er niet meer aan denk? :frowning_face:

Je kan vragen aan je vriend wat hij nu van je beste vriendin vind.
Grote kans dat hij je geruststelt en zegt dat hij jou veel leuker vind dan je beste vriendin.

Oja, hij kan trouwens wel een zwak voor haar hebben.
Maar dat betekent niet dat jij meteen in haar schaduw staat.
En hij heeft niet voor niets verkering met jou.

volgens mij is er altijd wel een vriendin waar je concurrentiestrijd mee heeft. je bent denk ik altijd wel eens jaloers op een vriendin omdat je denkt dat andere mensen haar knapper en leuker vinden. heel vervelend, maar volgens mij niks aan te doen, iedereen heeft onzekerheden zelfs de mensen waarvan je het niet zou denken! iedereen heeft het wel. ik persoonlijk ook.

Dat gevoel gaat waarschijnlijk niet weg. Ik weet zelfs heel erg goed dat mijn vriend nooit vreemd zou gaan, omdat ik gewoon merk hoeveel hij om me geeft. Maar ik heb zo’n beroerd beeld van mezelf en ben zo bang dat hij me opeens niet meer hoeft, dat ik hem gewoon in de gaten móet houden als ik hem ook maar met een ander meisje zie lopen.
Ik vind het verschrikkelijk, m’n vriend vindt het wel lief en zegt dat hij net zolang door gaat zeuren tot mijn minderwaardigheidscomplex is verdwenen.

Het is moeilijk om ermee om te gaan, maar ik betwijfel of het bij mij ooit weg gaat.
En als jij net zo’n beeld hebt van jezelf als ik, dan denk ik niet dat het ooit anders wordt om eerlijk te zijn.