Onzekerheid over vriendje

Hey lieve girlsceners,

Ik zit al een paar weken heel erg ergens mee. Ik heb een ontzettend leuke, knappe en lieve vriend waar ik nu bijna anderhalf jaar een relatie mee heb. Hiervoor heb ik een hele lange relatie gehad die heel vervelend uitging (ik kwam erachter dat hij al jarenlang met verschillende meisjes vreemdging), voor hem ben ik zijn eerste echte vriendin.

Ik ben echt superdol op hem, na anderhalf jaar nog steeds hoteldebotel verliefd. En hoewel het voor mijn gevoel wel echt goed zit tussen ons (we hebben dezelfde humor en interesses, de seks is geweldig, we hebben zelden ruzie) heeft hij gezegd dat hij toch over onze relatie twijfelt. Omdat hij nog nooit een andere relatie heeft gehad en niet weet wat hij met z’n toekomst wil (hier zat hij al langer mee) begint hij nu ook te twijfelen of hij wel door wil met óns. Ik schrok hier echt heel erg van en vroeg waar het vandaan kwam. Na lang aandringen vertelde hij me dat hij tijdens een avondje stappen door een ander meisje is gezoend. Hij heeft haar wel weggeduwd, maar misschien dat hij hierdoor toch bewust is geworden dat er ook nog ‘andere meiden’ op de wereld zijn… Toen ik mijn eerste relatie had was ik ook wel eens nieuwsgierig naar hoe een relatie met een andere jongen zou zijn, dus van de ene kant snap ik het wel. Van de andere kant ben ik wel echt heel erg gekwetst en wil ik hem echt niet kwijt.

Nadat hij dit had verteld heb ik gezegd dat hij goed moet nadenken over wat hij wil, omdat ik geen “back-upplan” of tweede keus voor hem wil zijn. Als hij met me door wil, dan wil ik echt dat hij dat voor de volle honderd procent wil (zoals ik) en niet met interesse in andere meisjes. Door het gedoe met mijn ex heb ik wel geleerd dat ik beter verdien dan iemand die lekker z’n gang gaat en ik vervolgens braaf en ontwetend op hem zit te wachten. Dat doe ik niet meer, dus dat heb ik eerlijk tegen hem gezegd.

Toen is hij daarna naar me teruggekomen, en hij was ontzettend overstuur. Hij was echt aan het huilen en zei dat hij zichzelf haatte dat hij onze relatie op het spel zet, dat hij echt honderd procent voor me wil gaan en dat hij het te leuk met mij heeft en dat niet wil opgeven. Hij zei dat hij echt van me houdt en dat het idee dat het uit zou gaan hem echt heeft laten schrikken en beseffen dat hij meer van mij houdt dan dat hij nieuwsgierig is naar andere meisjes.

Nu klinkt dat heel erg goed en ben ik ergens wel opgelucht, maar van de andere kant heb ik nog steeds last van onzekerheid hierover. Wat als hij weer een ander meisje tegenkomt dat interesse in hem heeft en hij begint weer te twijfelen? Door het hele gebeuren met mijn ex ben ik echt extreem voorzichtig geworden. Ik geloof serieus dat hij niet vreemd zal gaan. Maar ik ben zo dol op deze jongen dat ik bang ben dat ik wéér al mijn tijd en energie en hart in iemand ga stoppen en uiteindelijk weer gebroken en bedrogen achterblijf.

Lang verhaal, sorry :flushed: maar ik ben heel erg benieuwd of er meerdere meiden zijn met soortgelijke ervaringen. En of jullie misschien tips hebben wat ik het beste kan doen of hoe ik hiermee om kan gaan.

Alvast bedankt! X :slightly_smiling_face:

Ik snap je onzekerheid, maar het feit dat je vriend naar jou is toe gekomen om te zeggen hoe hij zich voelt en haar weg te duwen, zegt al genoeg volgens mij. Nu hoef je daarom ook niet alles maar te accepteren hoor. Als hij nog een keertje twijfelt, zou ik hem vertellen dat je voelt alsof hij nog geen keuze heeft kunnen maken en jij zo niet verder kan.

Het lastige aan twijfels is dat jij ze niet weg kan nemen. Het zijn zíjn twijfels, en wat je ook zegt of doet, hij moet die zelf oplossen. Het enige wat jij kan doen is open naar hem toe blijven, en hem vragen of hij ook open naar jou toe wil blijven. En stel grenzen voor jezelf. Het kan niet zo zijn dat hij maanden in twijfel blijft hangen, en jij in onzekerheid. Wel een lastige situatie zo… Vooral ook omdat hij echt overstuur was bij de gedachte jou kwijt te raken… :sob::muscle:

Onzekerheden in een relatie zijn een van de normaalste zaken. Dat jouw vriendje eerlijk naar jou toe is gegaan en vertelt wat er aan de hand is, is een hele goeie teken. Probeer er zoveel mogelijk met hem over te praten. Het zal een hoop helpen!

ik snap je onzekerheid erg goed maar ik zou nu gewoon met volle 100% voor hem gaan. en als je toch iets merkt zou ik er over gaan praten en als die echt zo leuk is als jij beschrijft dan is die denk ik wel eerlijk tegen je :wink:

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik wil hem nog graag een kans geven, het probleem is alleen dat hij ontzettend veel moeite heeft met open zijn. Ik kan best goed mijn emoties uiten, maar hij kan dat heel slecht (wat misschien ook wel een mannendingetje is). Ik weet dus niet altijd hoe hij over ons denkt, en moet echt dingen uit hem trekken. Maar tegelijkertijd wil ik hem ook weer niet pushen! Ik heb tegen hem gezegd dat hij alles tegen me kan zeggen, dat ik hem nooit uit zal lachen of op een andere manier vervelend zal reageren. Maar dat ik wel verwacht dat hij dan eerlijk tegen me blijft en geen dingen verzwijgt. Want zo komen we nergens…

Ik snap je onzekerheid! Alleen in elke relatie is onzekerheid. Wees niet te bang jij betekent wss alles voor hem. Praat er anders is gewoon weer samen over. Ingg veel geluk samen! :upside_down_face:

Dit is best herkenbaar, ik ben ook mijn vriend zijn eerste vriendin en hoewel hij nog nooit aangeven heeft te twijfelen, denk ik dat het bijna niet anders kan dat hij op een dag nieuwsgierig wordt naar wat er nog meer rond loopt en daar voel ik me best onzeker door. Mijn vriend is alleen heel erg gesloten en zal het niet snel vertellen als hij ergens mee zit. Maar ik denk dat iedereen op een gegeven moment nieuwsgierig wordt naar wat er allemaal nog meer rondloopt, maar als je een goede relatie hebt dan is het belangrijk dat je het gewoon bij nieuwsgierigheid kan houden waar je verder niets mee doet.

Het klinkt alsof hij zijn keuze heeft gemaakt nu: voor jou! Hij heeft heel even getwijfeld en dat is normaal in een eerste relatie, maar het klinkt alsof hij nu wel beseft dat jij de beste keuze bent. Dan moet jij hem daarin ook vertrouwen. Maar ik snap dat dat lastig is hoor. Ik zou dat gewoon naar hem uitspreken zodat je het er open over kunt hebben. Op den duur zal jouw vertrouwen in hem vast wel terug komen!

Mijn vriend had dat ook een tijdje, want ik was ook zijn eerste echte vriendin. Maar toen dacht hij “Waarom zou ik eigenlijk iets met andere meiden willen proberen terwijl ik een vriendin heb die alles in zich heeft wat ik zocht en waar ik alles van krijg?” en sindsdien is er niks meer gezegd.

Ik heb het ook hoor, hij is dan wel mijn 2e vriend maar ik ben ook benieuwd naar hoe het met een ander zou zijn. Maar voor mij is dat gewoon een gedachte en ik maak me er niet druk over want ik weet dat ik nu al erg goed zit en ik eigenlijk niemand anders wil dan mijn vriend.

Dus je moet niet zo bang zijn, hij zal nog wel geconfronteerd worden met andere meiden (tja, er zijn veel vrouwen op de aardbol), maar hij zal heus niks doen want hij heeft je nu ook duidelijk gemaakt dat hij 100% voor jou wil gaan. Dat moet je dus ook geloven, als het een leugen was had hij het heus niet gezegd en had hij zich ook niet zo schuldig gevoeld.