Dit is een nogal lang verhaal en waarschijnlijk klinkt het allemaal als een hoop gezeur bij elkaar, excuses daarvoor :’) Maar op dit moment heb ik echt even behoefte om “m’n ei kwijt te kunnen”, en om opmerkingen van anderen te horen. Dus als je zin hebt om een lang verhaal te lezen: bedankt Alle tips, opmerkingen of vergelijkbare ervaringen zijn welkom!
Met vriendinnen heb ik het niet vaak over m’n onzekerheden, vooral niet als het over relaties gaat. Over zulke dingen zijn mijn vriendinnen en ik helaas niet zo open. Waarschijnlijk uit schaamte of om geen “zwakte” te laten zien. Vandaar dat ik het even anoniem op een forum neerzet, want op dit moment heb ik eigenlijk best wel behoefte om erover te praten.
Ik zou eigenlijk niet veel redenen moeten hebben om onzeker over mezelf en mijn leven te zijn. Ik heb niets te klagen over mijn uiterlijk en figuur, doe een studie aan de universiteit waar ik tevreden mee ben, heb geen geldproblemen, geen gebrek aan vrienden, heb een supergezellige thuissituatie en weinig stress. Waarom zeik ik dan? Ik ben helaas een ontzettend onzeker mens en kan dat helaas onmogelijk van me af zetten, hoe graag ik het ook zou willen. Als ik met anderen praat - maakt niet uit of het vrienden of vreemden zijn - voel ik me vaak “minder” dan ze. Minder mooi, minder leuk, minder intelligent, minder grappig of gezellig. Dat speelt al sinds mijn kinderjaren. Ik probeer die minderwaardigheid te verbergen, ben eigenlijk altijd wel aardig en redelijk spontaan naar anderen toe, maar toch speelt het bij mij altijd. Als ik dan soms een minder leuke reactie van iemand krijg voel ik me soms dagen kut, en vraag me af: “Wat is er mis met me, wat heb ik verkeerd gedaan?” En zoek vervolgens allerlei manieren om die vragen te beantwoorden.
Nou ja, nu naar het relatiegedeelte. Ik heb lange tijd geen relatie meer gehad. Mijn laatste relatie was op z’n zachtst gezegd dramatisch, en sindsdien ben ik al helemaal onzeker geworden als het om relaties gaat. Ik voel me niet leuk genoeg, en als het soms tot geflirt komt denk ik automatisch: “die vindt me waarschijnlijk toch niet écht leuk.” Bij twee ontzettend lieve jongens waar ik goed mee omging, ging ik er van uit dat ze me alleen maar aardig vonden (terwijl ík ze wel leuk vond), om er vervolgens veeel later achter te komen dat ze ook echt gevoelens voor me hadden. Dan kan ik me ook echt voor m’n kop slaan en haat ik die onzekerheid en terughoudendheid op dat gebied.
Ik heb al min of meer geaccepteerd dat onzekerheid een deel van me en is en dat voorlopig ook zal blijven, maar wil niet dat dat in de weg staat van het krijgen van een relatie. Maar ik lijk de hoop steeds meer te verliezen. Als jullie me zouden willen helpen, of gewoon iets kwijt willen, graag! Ik vraag me eigenlijk ook af of er meiden zijn die in een soortgelijke situatie zitten.
In ieder geval bedankt voor het lezen!