Onzekerheid over dun zijn

Heyhey! Ik ben een 13 jaar meisje 169 lang en 49kilo. Ik ben heel er onzeker omdat ik heel erg dun ben. Ringen en armbandjes passen mij nooit en probeer altijd mijn vingers en polsen te verbergen omdat ze oprecht zo dun zijn. Al mijn vingers passen ook om mijn pols en voor mijn gevoel zijn polsen van een 10 jarige nog dikker. Mijn moeder zegt dat ik wel dikker wordt wanneer ik ouder ben maar heb er geen vertrouwen in. Please help me out!

Je bent nog heel jong. Grote kans dat je moeder gelijk heeft. Daarnaast, zo lang jij er geen gezondheidsklachten aan ondervindt moet dit geen probleem zijn. Of je nou 50 kg of 90 kg weegt, zo lang jij je lekker voelt in jouw lijf kan niemand je iets maken. Meningen van anderen zijn niet belangrijk. Maar als jij je polsen verbergt straal je onzekerheid uit en ga je je nog onzekerder voelen. Probeer wat zelfverzekerder te worden en leer blij te zijn met je lichaam. Als je je zelfverzekerd voelt ga je dat ook vanzelf uitstralen. Als je zelfverzekerder wordt en jezelf niet meer vergelijkt met anderen word je ook tevredener met jezelf. Dus probeer misschien eens als eerste stapje je polsen niet meer te verbergen.

Al mijn vingers passen ook om mijn pols maar mensen kijken echt niet naar mijn polsen. Misschien toch een geruststelling: Mensen zijn vaak meer bezig met zichzelf en hoe zij er zelf uitzien dan dat ze op anderen letten :wink:

Het is natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan om zelfverzekerder te worden. Vraag anderen om hulp en vertel hoe je je voelt en dat je jezelf niet meer wil vergelijken met anderen. Je moeder, vriendinnen, de huisarts, een psycholoog of een diëtiste. Schaam je daar vooral niet voor, het is juist super knap als je anderen om hulp durft te vragen en je krijgt er echt wel begrip voor. Een reactie op een forum kan je helaas niet zo ver helpen als jouw naasten en professionals dus als je echt van je onzekerheid af wil komen raad ik je dat aan.

1 like

Volgens internet weegt iemand van 13 ongeveer 48 kg. Maar ik weet niet of het klopt, heb maar één site bekeken. Ik denk dat het dus meevalt :slight_smile:

Ik woog rond mijn 17de ongeveer 54kg. Ik had nét ondergewicht maar ik vond slank wel mooi. Ik at wel gewoon veel destijds. Nu weeg ik 61kg en ben 21.

1 like

Ik was ook altijd heel dun, maar je moeder heeft wel gelijk. Toen ik 13 was, woog ik iets van 45 kilo of zo, nu ben ik 21 en weeg ik rond de 60 kilo.
Zolang je prima eet en geen klachten hebt, lijkt het voor mij prima!

Ik ben 17 en 48 kilo. Tegen mij werd ook van alles gezegd toen ik jong was (en of onzekerr over iets). Nu jaren later is er niks verandert.

De kans is er natuurlijk ook gewoon dat t bij jou wel gebeurd want je gaat natuurlijk de puberteit in van alles verandert, alleen als je wel hetzelfde blijft kan dat genetisch bepaald zijn of iets met je schildklier te maken hebben.

Aan het einde van de dag zal je nooit “perfect” zijn. Ik heb mezelf ook geaccepteerd zoals ik ben ongeacht hoeveel opmerkingen ik krijg over mijn uiterlijk!

Ik hoop dat je je snel beter zal voelen met jezelf♥️