Onzekerheid in de relatie

Hee meiden,

Korte versie
Door de scheiding van mijn ouders merk ik dat ik steeds onzekerder ben in mijn eigen relatie.

Lange versie
Mijn ouders liggen al bijna een jaar midden in een hele emotionele scheiding. Het is bijna zover dat mijn moeder (eindelijk) ook een eigen woonplek vind en de scheiding rond is. Voor dat de problemen van mijn ouders naar boven kwamen had ik een hele fijne relatie met mijn vriend, die heb ik overigens nog steeds. Wel heb ik heel erg gemerkt dat ik gedurende de scheiding van mijn ouders steeds meer onzekerheid voel. Ik ben jaloerser op mijn vriend, wil hem meer controleren en meer bij hem zijn. Althans, zo voelt het.
Vaak heb ik voor dat ik ga slapen of als ik net wakker ben ook huilbuien en dit gebeurt dus soms ook bij hem. Vervolgens ben ik dan bang dat hij er op een gegeven moment gek van gaat worden en het niet meer ziet zitten met me.
Ondanks het feit dat hij me constant bevestiging geeft dat hij nog gelukkig met me is en van me houdt, blijf ik maar onzeker zijn en piekeren. Dat is echt niks voor mij en ik vind het ook heel dom van mezelf, want ik heb een super goede relatie met mijn vriend en ben echt super verliefd. Ik wil gewoon wat meer ervan genieten zoals ik in het begin ook deed. Dat gepieker wordt echt overdreven voor mijn gevoel… :bored:

Hopelijk is er iemand die iets soortgelijks mee heeft gemaakt en zijn/haar ervaring met me kan delen of mensen die tips hebben. Alles is welkom.

Bedankt als je dit helemaal hebt gelezen btw. :stuck_out_tongue:
Kussie, Thyrax.

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel gek dat je zo reageert. Die scheiding tussen jouw ouders heeft invloed op jou en dat uit zich op deze manier denk ik.
Daarom denk ik dat je alles op z’n tijd moet verwerken en je op relatie moet vertrouwen dat jullie/jij hier doorheen komt.
Ik denk als ik eerlijk moet zijn dat je onzekerheid maar tijdelijk is, omdat je door een lastige periode gaat.
Dus het enige wat ik mee kan geven, is geef het tijd, blijf heel goed hierover met je vriend communiceren en blijf in je relatie geloven en vertrouwen om zo aan je onzekerheid te werken

Weet je trouwens een topic met iets soortgelijks, let me know. Ik kon het niet vinden.

Praat met je vriend om je gevoelens/angsten en waar deze vandaan komen uit te leggen. Hij zal er vast begrip voor hebben. Ik zou ook kijken of je misschien met een psycholoog zou kunnen gaan praten om de scheiding van je ouders te verwerken, aangezien dit zo’n impact heeft op jou.

Ja klopt, je hebt een sterk punt met het praten. Ik vind het ook heel erg lastig om het met hem te bespreken, omdat ik altijd gewend ben dat als er iets met me aan de hand is, ik dat liever niet bespreek. Hij zegt ook dat ik te weinig erover praat en toont veel begrip, maar toch vind ik het lastig om erover te praten.

Zie hierboven (haha) XD

Ohja over de psycholoog… ik ben een keer bij een maatschappelijk werker geweest die me ook vertelde dat ik te weinig praatte. Vervolgens heb ik adresgegevens e.d. van de schoolpsycholoog gekregen (zelf studeer ik maatschappelijk werk… ironisch.), maar daar doe ik op de een of andere manier niks mee. Dan denk ik: ik kom er zelf wel uit…

Ik raad je aan om toch te gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zie om me heen dat mensen er heel veel aan (kunnen) hebben.

True story… misschien is het gewoon de stap maken om contact op te nemen met de psycholoog en er vervolgens dan ook echt over moeten praten. Ik ben gewend om over andermans problemen te praten en als maatschappelijk werk en dienstverlening - student vind ik het ook maf om zelf dan naar een psycholoog te gaan… ik moet eigenlijk een manier vinden om wel gewoon de psycholoog te bellen, maar dat is voor me wel makkelijker gezegd dan gedaan. Ondanks dat ik dan bijna 20 ben en op mezelf woon vind ik het best eng ofzo.

Daarnaast moet ik dan aan mijn vriend vertellen dat ik naar de psycholoog ga… das ook zo maf. :cold_sweat:

Maf is niet het goede woord… : eng. haha

ah dat is niet maf!
Als jij het makkelijker vind om mensen te helpen.
Dan zelf je problemen te bespreken ben jij gewoon eenmaal een luisteraar en geen prater.
Ik zou gewoon doen… gewoon van oké nu toets ik dat nummer in en doe ik het!
En je vriend het vertellen is niet eng, hij zal het vast begrijpen. zeg hem wat je ons zegt.
vertel hem dat je geen prater ben, maar het niet meer zo goed alleen kan.

ahh dank voor deze reactie, krijg er tranen van in me ogen
ik denk ook dat je gelijk hebt, ik schrijf het op en ik ga morgen als ik mijn vriend zie het proberen te vertellen aan hem, dan laat ik weten hoe dat ging

Ik ben benieuwd. En wees echt niet bang hoor! want dat is nergens voor nodig.

Praat er inderdaad over met je vriend. Mijn vriend zijn stiefvader was overleden en in die periode was hij heel beschermend en onzeker en afscheid nemen vond hij heel moeilijk, was bang dat ik opeens ook dood kon gaan. Is een van je ouders vreemd gegaan? Want dan is het heel logisch dat je daar onzeker over bent, dat snapt hij ook wel.

Oké, ik heb erover gepraat met mijn vriend. Kon er ook niet omheen, vannacht nog wat huilbuien gehad en hele nacht wakker gelegen. Hij reageert echt superfijn, pakt me stevig vast en zegt dat het goedkomt. Hij zegt dat het nergens voor nodig is dat ik onzeker ben, omdat het allemaal goed zit. Als ik bevestiging nodig heb geeft die dat, echt superfijn.

Eind deze week ga ik naar de huisarts voor slaappillen om beter te kunnen slapen en over twee weken heb ik de intake bij mijn psycholoog. Hopelijk komt het allemaal goed. Bedankt voor jullie fijne reacties!

Voor zover ik weet is geen van beiden vreemd gegaan. Het probleem is dat ze niet meer communiceerden en het gevoel voor elkaar gewoon simpelweg kwijt zijn geraakt. Mijn moeder verhuisd dit weekend, mijn vader sluit het allemaal af en helpt haar nergens mee. Is met totaal andere dingen bezig… ze geven elkaar dus geen aandacht en daar is het op stukgegaan.

Dan heb ik nog een dingetje…

ik ben op zoek naar een topic over ‘stress’, zit er flink mee te kampen nu en ben op zoek naar tips om er mee om te gaan. Is dat topic er al? Iemand? Can’t find…

^ Volgens mij wel, ik ga even voor je zoeken!

EDIT: sorry, niet gevonden…

ahhh thanks anyway~~! x

EDIT: nu dus wel! created my own :grinning: