Onzekere vriend

Hallo iedereen,

Ik heb wat hulp nodig…
Mijn vriend is een jaar ouder dan mij maar staat op vlak van ervaring niet echt ver. (wat ik niet erg vind) Maar hij is de laatste tijd erg onzeker over zichzelf, bang mij teleur te stellen enzo. Hij is nog maagd, ik niet meer want ik had hiervoor een relatie van een jaar en half. Ik begrijp hem wel, maar ik weet niet echt wat ik moet doen om hem te helpen… Hij is echt bang dat hij het zal verpesten of mij zal teleurstellen.

Iemand tips?

Ik denk dat je gewoon rustig met hem moet gaan praten, en hem verzekeren dat je het langzaam gaat opbouwen. Misschien dat hij dan vanzelf wat vertrouwen in zichzelf krijgt.

Praat erover, stel hem gerust. En als jullie dan eenmaal ‘bezig’ zijn gewoon even af en toe laten merken hoe fijn je het vindt, ookal is het nog wat onhandig. Uiteraard wordt hij er vanzelf handiger in.

^ jij hoeft niet persé het initiatief te nemen, he. Het kan makkelijk dat hij in ieder geval begint, want ondanks dat hij onzeker is, lijkt me dat hij het wel wil.

Wat iedereen zegt, praten is zo enorm belangrijk. Stel hem gerust en volg gewoon zijn tempo zodat hij op zijn gemak is.

Weet je, ik denk dat je dan moet stoppen met proberen hem te overtuigen dat hij dat niet zal doen, want het zit nou eenmaal in zijn hoofd dat ie je zal teleurstellen. Je kan hem wel af en toe blijven zeggen dat ie dat niet zal doen, maar op gegeven moment wil hij zelf toch ook heel graag en dan laat hij zich vast niet tegenhouden door zn onzekerheid. (Tenminste, ik had dat ook. Mijn ex kon me ook niet bepaald overtuigen dat ik hem niet zou teleurstellen, maar op gegeven moment wilde ik gewoon zelf zo graag verder dat ik het toch maar gedaan heb :’) )