Onzekere vriend

Hallo meiden,

Ik heb een hele lieve vriend van bijna 17 die ontzettend onzeker is. Aangezien ook best onzeker ben weet ik hier niet goed mee om te gaan. Het gaat eigenlijk vooral om de manier waarop iets overkomt bij hem. Nu doet bij bbl (basis) en ik havo en kan dit er ook een beetje mee te maken hebben, maar ik denk dat dat maar een kleine invloed op alles heeft.

Vroeger heeft hij, net als ik, veel ervaring met het ziekenhuis gehad. Deze ervaringen kunnen we gelukkig met elkaar delen. Maar zijn ouders zijn gescheiden en hij heeft zijn vader al 10 jaar niet gezien. Als puberjongen mist hij ontzettend erg een vader in zijn leven en zit hier ook ontzettend erg mee. Verder is hij vroeger aan de zware kant geweest en mensen kennen hem ook eigenlijk alleen maar zo. Hij wordt nog vaak nageroepen met het woord dik. Ookal doet hij zich groot voor, hij zegt ook tegen mij dat hij er niet tegen kan.

Wanneer we whatsappen vat hij vaak dingen verkeerd op. Als ik zeg dat ik het niet zo bedoel zegt hij dat hij wel niets meer zegt en niets goed kan zeggen en blablabla. Ik begin dit eigenlijk meer vervelend te vinden, vooral omdat ik niet weet hoe ik er mee moet om gaan.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou iemand me tips kunnen geven hoe ik met deze situatie zou kunnen omgaan? Alvast bedankt.

Mijn ex vriend was ook altijd heel onzeker. Als we ruzie hadden ging hij huilen en hij wou voor alles een bevestiging. Erg vermoeiend, vooral omdat ik zelf niet zo ben. Ik probeerde hem dan altijd gerust te stellen en een bevestiging te geven als hij daarom vroeg. Om eerlijk te zijn, ik werd er behoorlijk moe van.
Ik had altijd het idee ; ik kan hem gerust stellen, met hem praten maar ik wist zelf ook niet meer wat ik moest doen. Ik ben zelf niet zo dus kon me ook niet goed indenken hoe hij dacht en zich voelde.

Ik denk dat je hem tips kan geven, hem kan steunen en met hem praten maar het moet toch echt uit hem zelf komen. Als hij zelf niet aan zijn zelfbeeld kan werken, en zelf niet sterker kan worden … jij kunt het niet voor hem doen.

Ja precies dat! Hij heeft ook overal bevestiging voor nodig. En dat is best wel vermoeiend op den duur…

Dat stukje van whatsappen herken ik precies.
de laatste tijd word ik er steeds makkelijker in ; tja dan praat je toch weer als je denkt dat het kan :slightly_smiling_face:
soms super hard maar hij komt dan snel bij je terug omdat hij van je houd. Door alle dingen waar hij een bevestiging voor wil hebben, kan het juist ook positief zijn. Hij is bang je kwijt te raken.

Praat met hem, ben er voor hem op de momenten waar hij dat nodig heeft, en als het te lang zo door gaat, zoek hulp! :slightly_smiling_face: